2584
Sök

Programera larmdosa till gammalt billarm

23 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
Jag köpte en Audi 100 för några dagar sedan. På bilen är ett larm monterat. Vet ej om det är original eller om det är eftermonterat. Det följde med en instruktionsbok och där står det "Car Safe Alarm".

Nu till problemet

Det finns 2 st larmdosor som man öppnar och stänger med. Den ena fungerar med är trasig och tejpad. Den andra är hel men fungerar inte. Har nytt batteri i den så vet att den sänder. Funderar på om man måste koda in den till larmet. Enligt instruktionen ska man bara hålla inne knappen i ca 5 sek för att koda dosan till bilens larm.

Men det fungerar inte. Kanske kan man bara ha en dosa i taget till larmet? Men verkar konstigt.
Någon som har erfarenheter av något liknande?

Har testat vrida på/av tändning 5 ggr enligt Cargard proceduren men det fungerar inte heller....

23 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
Kan inte ladda upp en bild. Eller så gör jag fel smile. Fjärrarna är bara 2 st svarta rektangulära dosor. Med en röd lysdiod och en röd knapp. Hittar ej larmcentralen men på bilden i instruktionsboken står det "Car Safe RC".

I instruktionsboken står det:

"CAR SAFE RC har två sändarnycklar med en unik kod inprogramerad. Denna kod skall överföras (läsas in) till mottagaren genom att hålla en av sändarnycklarna i närheten av mottagarens antenn och trycka ner den lilla röda knappen under ca 5 sek.

När jag gör detta med fjärren som inte fungerar händer ingenting. Har båda fjärrarna samma kod tror du?
Så att om en fungerar borde den andra också fungera?
Eller har dom olika så man bara kan ha en åt gången kanske?

Knepigt gammalt larm detta. smile Om jag vill nollställa det, alltså ta bort koderna som är inprogramerade i larmcentralen räcker det att koppla ur batteriet i bilen ett tag? Eller "minns" det fortfarande koderna?

Tack för ditt tidigare svar!

23 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Det verkar som att fjärren sänder i alla fall för om jag försöker öppna bilen med fjärren som fungerar samtidigt som jag håller in knappen på fjärren som inte fungerar så går det inte att öppna/låsa med larmet. Sen jag släpper knappen på fjärren som inte fungerar så fungerar den andra direkt igen. Så den sänder ju någonting som stör ut den andra i alla fall.

Vet ej om larmcentralen är strömsatt men enligt kopplingsschemat är den kopplad till batteriet.

Egentligen skulle jag vilja köpa en ny fjärr från som MDS säljer för dom jag har är så stora och klumpiga. Men vet i tusan om det är värt om det inte går att koda in den nya till larmet..

34 Inlägg
30 oktober 2010
Gör så här:

1 Ta den fjärr du vill använda.

2 Dela på dosan som sitter i framrutan o där hittar du två små stift.

3 Ta ett mynt och håll på båda stiften samtidigt som du trycker in knappen på fjärren.

Sen bör det fungera. Det är samma larm som kombiguard.

23 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Tack för det tipset! Ska testa det senare idag. smile

23 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Finns inga stift i den. Är inte ens en dosa som sitter i framrutan utan bara lampan som blinkar när larmet är aktiverat och sen en sladd därifrån. =/

34 Inlägg
1 november 2010
Kan du ta en bild på själva larm centralen?

Sök