2884
Sök

Felsökning av för högt HC och OC värde på en Hyundaie elantra -96

22 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#1
Nu har jag bytt katalysator,olja,oljefilter,tändstift,luftfilter och även hällt i något i oljan som ska täta ventilerna. Har mätt lambdasonden och de är bra. Kan någon säga mig vad det kan va för fel på denna bil. Allt är ju faktiskt bytt. Lagat grenröret med då det va ett litet hål på den

473 Inlägg
26 oktober 2010
#2
vad har du för värden

22 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#3
Co  1,8  (0,5)  Co 2500  3,8  (0,3)  Hc  224  (100)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 oktober 2010
#4
vad har du för lambdavärde på det?


22 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#5
90 som det ska va

Stålmannen
465 Inlägg
27 oktober 2010
#6
Lambdavärdet ska väl ligga mellan 0.97 - 1.03 om jag inte minns fel.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 oktober 2010
#7
Master_J skrev:
Lambdavärdet ska väl ligga mellan 0.97 - 1.03 om jag inte minns fel.

precis, det ska ligga på exakt 1,0 när motorn mår som bäst.
0.90 innebär att den går fett


22 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#8
Jag har 0,93 står det på besiktnings pappret och det står det ska vara mellan 0,90-1,10 så jag har ett bra värde

1 482 Inlägg
27 oktober 2010
#9
I mitt papper från i måndags står det 0,97-1,03 som gränsvärde.

Förmodligen så sprutar den in mer bensin än vad den klarar av att förbränna.

De kan vara någon givare som strular eller dåliga spridare.

BLT Service
Theracords Music Label

22 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#10
Vi har kollat givaren med men inga fel och dom andra va inte så himla längesen vi bytte. Tycker det är märkligt. Någon sa ventilerna i motorn inte behövda hålla tätt. Hällde i en olja motorn som skulle täta och det tätade lite. Värdena gick ner ca 100 men är fortfarande lite över så det kan ju va ventilerna. Någon sa toppen. Kan det va den med??????????

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 oktober 2010
#11
Lambdans gränsvärden är olika beroende på vad för bil man har. Även om din ligger inom gränsvärdena så kan den reglera för sakta. Jag tror på lambdan!

Ventiler eller topplock, gör ett komptest så får du veta om du har läckage där. Komptestet visar dock inte läckage i ventiltätningarna.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 oktober 2010
#12
te_wik skrev:
Lambdans gränsvärden är olika beroende på vad för bil man har. Även om din ligger inom gränsvärdena så kan den reglera för sakta. Jag tror på lambdan!

Ventiler eller topplock, gör ett komptest så får du veta om du har läckage där. Komptestet visar dock inte läckage i ventiltätningarna.



Mvh Tommy

nej men det visar om ventilerna inte stänger helt smile


309 Inlägg
28 oktober 2010
#13
Tycker att ventiltätningarna är värt ett försök på innan toppen lyfts av, men ett komptest som nämts innan är väl det snabbaste och lättaste sättet att utesluta en del andra fel. kostar 2-300kr för en komptestare på biltema, förmodligen billigare än att låta en verkstad testa

Läser och släcker felkoder. pm för info

22 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#14
Hällde i något i oljan som tätade ventilerna. Sen hällde jag i 8 flaskor k sprit och fyllde tanken med etanol. Då gick den igenom så det är något fel på ventilerna eller toppen och det är för dyrt för mig att laga. Får väl göra av med den men det är med synd för annars är det en himla bra bil

473 Inlägg
31 oktober 2010
#15
efter som du nu har fått igenom den på besiktningen så  är det ju bara att köra med bilen som den är och gör om samma procedur vid nästa bes.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 oktober 2010
#16
falmo skrev:
efter som du nu har fått igenom den på besiktningen så  är det ju bara att köra med bilen som den är och gör om samma procedur vid nästa bes.

nja, vill man att bilen drar på tok för mycket soppa och inom snar framtid går sönder så är det en bra idé.
annars rekommenderas att fixa felen


Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 november 2010
#17
falmo skrev:
efter som du nu har fått igenom den på besiktningen så  är det ju bara att köra med bilen som den är och gör om samma procedur vid nästa bes.

Fuskmetoder. Man ska laga fel, inte gå runt dom.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

83 Inlägg
1 november 2010
#18
anna-77 skrev:
Hällde i något i oljan som tätade ventilerna. Sen hällde jag i 8 flaskor k sprit och fyllde tanken med etanol. Då gick den igenom så det är något fel på ventilerna eller toppen och det är för dyrt för mig att laga. Får väl göra av med den men det är med synd för annars är det en himla bra bil

Vad var det du hällde i oljan som tätade ventilerna?
Har samma prolem med min BMW 750, högt HC värde på ca 170.
Senast redigerat av wentma (1 november 2010)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
1 november 2010
#19
wentma skrev:
anna-77 skrev:
Hällde i något i oljan som tätade ventilerna. Sen hällde jag i 8 flaskor k sprit och fyllde tanken med etanol. Då gick den igenom så det är något fel på ventilerna eller toppen och det är för dyrt för mig att laga. Får väl göra av med den men det är med synd för annars är det en himla bra bil

Vad var det du hällde i oljan som tätade ventilerna?
Har samma prolem med min BMW 750, högt HC värde på ca 170.

finns något på autoexperten som heter super charger. det är tjockt som sirap och hälls enkelt i oljan. det tätar det mesta smile



Sök