4708
Sök

Hur kollar man kammkjedjan på saab 9-5?

390 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej:D Har en Saab 9-5 2,0t 1999 årsmodell som har gått 30 000mil och kammkjedjan är alldrig bytt på den så det är bäst att kolla den nu. Hur kan man kolla om kjedjan behövs att bytas utan att lämna in den på verkstad? Tacksam för svar:)

Mvh


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 oktober 2010
#2
Man lyssnar...Men om det nu är känt att kedjan är en svag punkt så skulle jag byta omgående vid minsta lilla misstanke om att den är på G

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

390 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#3
Okej:) Men jag har hört något om att man kan ta ut en spännrulle eller någon som sitter bakom motorn så kan man kolla hur långt inne den är. Vart sitter den ?smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 oktober 2010
#4
Kamkedjesträckaren är det nog...Känner inte till Saab, men visst kan det vara ett bra mått på hur slitet "kamdrivningspaketet" är, dvs det är inte bara själva kedjan som slits utna även "släpskenor" (ofta av "plast")... Normalt så byter man aldrig kedja på bilar med "duplexkedja", men om jag inte missminner mig sitter det en "singelkedja" i Saab? Även BMW's M50/M52 har "singelkedja" om jag inte missminner mig men dessa byts ytterst sällan, och det är mycket sällsynt att de går av...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 710 Inlägg
1 november 2010
#5
dawwe skrev:
Normalt så byter man aldrig kedja på bilar med "duplexkedja", men om jag inte missminner mig sitter det en "singelkedja" i Saab? ´

Korrekt...singelkedja.
Just 9-5:orna har/har haft endel problem med just kamdrivning/balansaxeldrivning och kedjan som "inte behöver bytas" tar slut alldeles för tidigt.

>>turbo_sport, första läget är att lyssna....men ännu bättre är att mäta.
Kedjesträckaren sitter i toppens nedre högra hörn:
http://www.geting.se/image.php/182168-Untitled-2.jpg

Du skruvar först ut den lilla delen och fiskar ut en fjäder och en liten pinne i plast.
Lossa sedan hela spännaren och mäter:
http://img398.imageshack.us/img398/7325/kamkedjespnnarenrr1.th.jpg

SAAB byter när den är ute 15mm. Dock har den en slaglängd på 18-19.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
1 november 2010
#7
Tilllägg:
För att få i 27:ans hylsa i motorkonsolen för att kunna lossa spännaren måste man lossa brythjulet till multimremmen några varv då den sticker ut mitt i "hylshålet".

MVH Jonas
..............

390 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#8
Skit! I dag när vi skulle åka med bilen så startade vi den och sedan så lät den konstigt och la bara av och då var det kamkjedjan som hade gått av!sadsad


64 Inlägg
1 november 2010
#9
turbo_sport skrev:
Skit! I dag när vi skulle åka med bilen så startade vi den och sedan så lät den konstigt och la bara av och då var det kamkjedjan som hade gått av!sadsad

Oj, de är nog de värsta som kan hända på en SAAB :S Utöver att den brinner upp. Blir nog att byta hela spisen, då de inte är så troligt att alla ventiler klarat sej.
Senast redigerat av high_speed (1 november 2010)

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen

390 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#10
Ja det var skit tråkigt:( Får se vad som är skadat men troligt kommer ju motorn att behövas att bytas:( Eller så blir den en reservdelsbil:(


64 Inlägg
1 november 2010
#11
Ja, verkligen. På en sådan härlig motor också :S Vet inte hur man gör med ventilerna, men du kan nog inte göra så mycket själv. Utan behöver verktyg som ser hur pass illa det är. Kolla med skrotarna om de finns en ny

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen

390 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#12
Vi får se jag känner en som har jobbat på Saab som ska försöka att hjälpa mig:) Men jag ska kolla med skroten om dom har någon motor. Det vore synd att skrota den när den är så fin:( Ta en titt på den.



Sök