3889
Sök

Steg ger 350w rms och basen klarar 200 w rms, håller basen?

Tvättar med diesel
146 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
som rubrik lyder.
Har ett dls D1000 steg och tänkte köpa en ny bas och hittade JBL GTO 804 till bra pris.
Steget ger alltså 350w rms i 4 ohm(0,3% THD) och basen klarar 200wrms och 800w max i 4ohm.
Kommer basen att hålla och vad skulle jag behöva tänka på om jag kör denna kombination?
Basen tänkte köras i 18liters basreflex låda.

MVH
Senast redigerat av crilee_ko (2 november 2010)

340 Inlägg
2 november 2010
Du sänker gainen på steget lite och kompenserar därmed så att basen håller, inga problem.

3 466 Inlägg
2 november 2010
Spelar du bara inte så att steget distar(det låter illa i basen) så kommer den klara det utan problem..

BASSBOSSTEN SKA ALLTID STÅ PÅ NOLL!

Ska du däremot av någon anledning köra fast ton i någon timme så skulle jag inte rekommendera full volym..

Vet att vissa har problem att förstå vad som menas med "låter illa" så jag länkar denna filmen..
http://www.youtube.com/watch?v=t6khT4OPMLo
Senast redigerat av M_icke_ (2 november 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 november 2010
newBadboy skrev:
Du sänker gainen på steget lite och kompenserar därmed så att basen håller, inga problem.

Gainen ska ställas korrekt oavsett hur mycket effekt man har att tillgå. wink Det som gäller (alltid) är, använd öronen! Låter det illa så sänker man, oavsett om man har ett steg som kan ge mindre, lika eller mer effekt än vad basen tål.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Tvättar med diesel
146 Inlägg
2 914 Inlägg
2 november 2010
driver med 900Wrms på min 15" 400Wrms och spelar så högt som det går om någon vill höra utan att jag bryr mig, och basen har hållit bra, luktar aldrig bränt eller någonting,

antalet watt på basen är enligt mig helt ointressant, köp den, och spela som du vill. men låter det illa så sänker man (men det ska man ju alltid göra oavsett watt antal). tongue

Tvättar med diesel
146 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
driver med 900Wrms på min 15" 400Wrms och spelar så högt som det går om någon vill höra utan att jag bryr mig, och basen har hållit bra, luktar aldrig bränt eller någonting,

antalet watt på basen är enligt mig helt ointressant, köp den, och spela som du vill. men låter det illa så sänker man (men det ska man ju alltid göra oavsett watt antal). tongue

en kompis till mig körde med ett 2400w max USBlaster monoblock och en rätt gammal JBL bas på 1000w max plus någon billigare Kenwood bas, och den jbl basen blev så varm att det började pyra i isoleringen i lådan. Men jävlar vad det spelade hehe(en hel kväll på mässan)lol

3 466 Inlägg
2 november 2010
crilee_ko skrev:
kalle_kalle skrev:

en kompis till mig körde med ett 2400w max USBlaster monoblock och en rätt gammal JBL bas på 1000w max plus någon billigare Kenwood bas, och den jbl basen blev så varm att det började pyra i isoleringen i lådan. Men jävlar vad det spelade hehe(en hel kväll på mässan)lol

Kanske beror på att US-blaster inte lämnar i närheten av vad dom är specade till men däremot en rejäl massa dist så basen överhettar och går åt helvete. Körde han flera olika element på ett monoblock? är inte heller att rekommendera..

Kan tillägga att vanligaste orsaken till att man smäller en bas är FÖR LITE effekt..

Tvättar med diesel
146 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
crilee_ko skrev:
kalle_kalle skrev:

Kanske beror på att US-blaster inte lämnar i närheten av vad dom är specade till men däremot en rejäl massa dist så basen överhettar och går åt helvete. Körde han flera olika element på ett monoblock? är inte heller att rekommendera..

Kan tillägga att vanligaste orsaken till att man smäller en bas är FÖR LITE effekt..

jao, men han fick allting för strunt pengar och är inte särskillt intresserad egentligen heller roll
Senast redigerat av crilee_ko (2 november 2010)

340 Inlägg
3 november 2010
ChriZtoffer skrev:
newBadboy skrev:

Gainen ska ställas korrekt oavsett hur mycket effekt man har att tillgå. wink Det som gäller (alltid) är, använd öronen! Låter det illa så sänker man, oavsett om man har ett steg som kan ge mindre, lika eller mer effekt än vad basen tål.

Jag vet. Men jag ville inte skriva "sänk när det låter illa" eftersom det är relativt till personen och det finns de som inte lägger märke till att det börjar gå åt helevte.

3 466 Inlägg
3 november 2010
newBadboy skrev:
ChriZtoffer skrev:
newBadboy skrev:

Jag vet. Men jag ville inte skriva "sänk när det låter illa" eftersom det är relativt till personen och det finns de som inte lägger märke till att det börjar gå åt helevte.

Men även om steget inte är fullt gaianat så kan du ändå få det att dista precis lika mycket..

Sök