2702
Sök

Bygga baslåda & kopplingsfrågor.

141 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#1
Hallå.

Har köpt mig 2 baselement Climax Phatt 500 som jag ska bygga låda till men vet inte vad jag ska ha för volym. Vill helst att den ska vara ca 830mm bred (passar bra i saab OG900) men resten vet ja inte vilka mått jag ska ha. Sluten låda blir de iaf.
Vet heller inte om jag ska bygga med skiljevägg eller inte.
Har lite siffror som ja letat upp från brl m.m som är
H:380
W:820
D2:200
D1:280
De blir ca 57 liter men har läst att lådan ska vara ca 80 liter för 2 element, blir ju förvirrad :S

De som ska spelas är mest hardstyle, den typen av musik. Så vilken typ av låda ska man ha.

Även hur ska basarna kopplas?
Tror de blir parallel koppling för de blir väl 2ohm, basarna är på 4ohm styck
Ska de bryggas eller inte?

Steget:
    * Max Watt : 4x 675 / 2x 1350 Watt
    * RMS Watt : 4x 350W / 2x 700W
    * Frekvensområde : 10-40.000Hz ±1dB
    * S/N : 100dB
    * Klirrfaktor < 0,03%
    * 2-/3-/4 Möjligt
    * Reglerbart hög & Lågpassfilter (6/12dB)
    * Bas 40Hz - 300Hz
    * Mellan 80Hz - 1,2kHz
    * Mått (L*H*B): 250*60*380 mm
Är de stabilt för 2ohm eller ska ja koppla om?

de va nog allt just nu. kommer nog på fler frågor senare.

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

Evo raggare
386 Inlägg
3 november 2010
#2
Först av allt, tumme upp för hardstyle wink Säg mer såhär, vill du ha hårda bas attacker ifrån hardstyle låtarna eller vill du mer ha det där kraftiga djupa fönster-skakande effekten? Personligen så gillar jag den djupa då hardstyle låtar har mest utav det!

Vill du veta hur dom kopplar dom två basarna så finns det en perfekt ritning här!
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

R1 driver!
5 128 Inlägg
4 november 2010
#3
Kan inte hjälpa dig med lådan, men kan starkt rekommendera dig att skaffa ett monosteg istället för 4kanals, 4 kanaler är egentligen enbart bra för att driva fram/baksystem!


Evo raggare
386 Inlägg
4 november 2010
#4
_DamnIt skrev:
Kan inte hjälpa dig med lådan, men kan starkt rekommendera dig att skaffa ett monosteg istället för 4kanals, 4 kanaler är egentligen enbart bra för att driva fram/baksystem!

Du kan inte säga att det enbart är för fram o bak system wink Beror på hur kräsen man är hehe, men som sagt, är det endast bas du ska ha så satsa på ett monoblock!

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

R1 driver!
5 128 Inlägg
4 november 2010
#5
SirLanceAlot skrev:
_DamnIt skrev:
Kan inte hjälpa dig med lådan, men kan starkt rekommendera dig att skaffa ett monosteg istället för 4kanals, 4 kanaler är egentligen enbart bra för att driva fram/baksystem!

Du kan inte säga att det enbart är för fram o bak system wink Beror på hur kräsen man är hehe, men som sagt, är det endast bas du ska ha så satsa på ett monoblock!

Och läser du noggrannare så står det "egentligen enbart bra för", så skriver inte att det enbart funkar till fram/baksystem! smile

Mycket kan man säga, men är alltid lättast med monoblock!


Evo raggare
386 Inlägg
4 november 2010
#6
_DamnIt skrev:
SirLanceAlot skrev:
_DamnIt skrev:
Kan inte hjälpa dig med lådan, men kan starkt rekommendera dig att skaffa ett monosteg istället för 4kanals, 4 kanaler är egentligen enbart bra för att driva fram/baksystem!

Du kan inte säga att det enbart är för fram o bak system wink Beror på hur kräsen man är hehe, men som sagt, är det endast bas du ska ha så satsa på ett monoblock!

Och läser du noggrannare så står det "egentligen enbart bra för", så skriver inte att det enbart funkar till fram/baksystem! smile

Mycket kan man säga, men är alltid lättast med monoblock!

Opps my bad, Ber om ursäkt!

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

R1 driver!
5 128 Inlägg
4 november 2010
#7
SirLanceAlot skrev:
_DamnIt skrev:
SirLanceAlot skrev:

Du kan inte säga att det enbart är för fram o bak system wink Beror på hur kräsen man är hehe, men som sagt, är det endast bas du ska ha så satsa på ett monoblock!

Och läser du noggrannare så står det "egentligen enbart bra för", så skriver inte att det enbart funkar till fram/baksystem! smile

Mycket kan man säga, men är alltid lättast med monoblock!

Opps my bad, Ber om ursäkt!

No harm kompis! smile


141 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#8
SirLanceAlot skrev:
Först av allt, tumme upp för hardstyle wink Säg mer såhär, vill du ha hårda bas attacker ifrån hardstyle låtarna eller vill du mer ha det där kraftiga djupa fönster-skakande effekten? Personligen så gillar jag den djupa då hardstyle låtar har mest utav det!

Hur kan man bygga de så man får hård eller djup bas? Om de går?


Jag är inte så kräsen när de gäller billjud så ja nöjer mig med 4kanals steg just nu iaf.
De enda ja är ute efter just nu är mått på lådan så de passar till basarna och om jag ska köra i 2 ohm eller nåt annat.

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 november 2010
#9
Är det enkla 4Ohms spolar på basarna? Isåfall, kör en bas per bryggat kanalpar så får dom maximalt med effekt från steget. Sen så kan du gärna slänga upp lite info om basarna (Vas, Fs & Qts bland annat) så blir det lättare att räkna på låda. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

141 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#10
Ja de är enkla 4ohm spolar.
Ja hittar ingen info om de. letat lite överallt efter de.

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

141 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#11
Nu har jag hittat lite info om basarna.

    * FS (free air resonance): 42 Hz
    * SPL (efficiency, 1w / 1m): 88 db
    * Nominal impedance: 4 ohm
    * QTS (total speaker "Q"): 0.557
    * QES (electrical "Q"): 1.317
    * QMS (mechanical "Q"): 5.509
    * VAS (equivalent compliance): 18 L
    * Powerhandling (continuous): 300 watt
    * Mounting depth: 130mm
    * Mounting hole diameter: 280mm
så ser de ut.

Recomended Enclosures:
34 liters 385mm x 330mm x 275mm  sealed enclosures
39 &#955;&#943;&#964;&#961;&#969;&#957; 409mm x 344mm x 278mm  Port: 105mm x 180mm ported enclosures
Och rekommenderad låda.

Så med 2 basar ska jag väl ha en låda på 68 liter. Men ska jag räkna bort volymen på basarna också?
Hur mkt kan basarnas volym vara?

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

21 761 Inlägg
6 november 2010
#12
Du kan räkna bort 5 liter för båda basarna tillsammans.

Det är nog säkrast att göra någon av de rekommenderade volymerna eftersom någon av basens Q-värden inte är helt korrekt. Jag har också sett dessa siffror som du skriver (dock var Qms 3.509), men det stämmer alltså inte helt. Vilka värden som är rätt vet jag inte, de felaktiga värdena fanns nämligen även på återförsäljarnas hemsidor. smile


Sök