3719
Sök

Ang: volvo 945 turbo motorproblem

14 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#1
hej, skapar ny tråd här ang lite strul med bilen...

det är en volvo 945 turbo års-91

recept  motor:

32xxx mil

B230FT
18T agg 1.1ladd
gröna R spridare (968) orginal bränsletryck samt regulator
76mm Lmm (-012)
3" Dp
3" hela vägen
sportkisse (300cells)
chip bränsle + tändning
alu ic 2,5 tryckrör
öppet filter
vx kam
orginal 530


nu det felet:

var precis på väg mot västerås nyss och tänkte testa vad bilen gick för men det kändes som om motorn/bilen självbromsar tappar effekt vid 5-6 000varv och kommer tillbaka igen efter en stund

sen är motorgången på tomgång ganska orolig den svajar lite och har taskg gång,

har sprayat med startgas runt insuget m.m men ingen skillnad tur nog



har inte ställt ventilspelet alls efter kamaxelbytet från T kam till vx kam..

kan vetilspelet vara felet eller kan det vara någon ventil som är otät?

tycker bilen känns lite svag på höga växlar varv , ingen dragvillighet alls

skulle vara tacksam om någon kunnig skulle kunna hjälpa mig..

mvh/micke

8 253 Inlägg
31 oktober 2010
#2
micke_mds skrev:
har inte ställt ventilspelet alls efter kamaxelbytet från T kam till vx kam..

kan vetilspelet vara felet eller kan det vara någon ventil som är otät?

En sådan sak är definitivt värt att kolla upp om man är intresserad av att motorn ska gå så bra som möjligt.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 oktober 2010
#3
du kör alltså -968orna på 3 bars soppatryck? isf går den alldeles för snålt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

14 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#4
ja kör orginaltrycket , har bara bytt spridare och lmm  men taskiga gången har varit innan ja bytte spridare m.m..

ja ska byta pumpen och skaffa en ny regulator och höja till 3,8bars men orginal trycket trodde ja räkte..

känns som om ja gör massa med bilen men märker ingen skillnad alls på effekt, varken spridarna lmm chip tändning gjorde nå skillnad märkt bara att det art bättre dragvillihet i hela registret med vx kammen än t kammen

grenröret och skarven mellan grenrör turbo börjar glöda ganska lätt vid några gaspådrag
Senast redigerat av micke_mds (31 oktober 2010)

Tekniker
624 Inlägg
2 november 2010
#5
Håller med höj soppa trycket och kolla sedan


Tekniker
624 Inlägg
7 277 Inlägg
6 november 2010
#7
micke_mds skrev:
ja kör orginaltrycket , har bara bytt spridare och lmm  men taskiga gången har varit innan ja bytte spridare m.m..

ja ska byta pumpen och skaffa en ny regulator och höja till 3,8bars men orginal trycket trodde ja räkte..

känns som om ja gör massa med bilen men märker ingen skillnad alls på effekt, varken spridarna lmm chip tändning gjorde nå skillnad märkt bara att det art bättre dragvillihet i hela registret med vx kammen än t kammen

grenröret och skarven mellan grenrör turbo börjar glöda ganska lätt vid några gaspådrag

Höj trycket och återkom.



Sök