2768
Sök

Byte av högtalare i 9-3ss -04 med Premium 150 systemet, vilka högtalare?

16 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Jo som rubriken säger så ska jag byta lite högtalare ifrån original och tänkte kolla vad jag ska sätta i istället.
Tänkte byta samtliga högtalare i panelen, alltså en 4" och 2st 3.5" och sen dom 6.5" i dörrarna också.

Till att börja med, är dessa ett bra val för högtalarna i dörrarna?: JBL GTO6528S 6.5" 165 Watt max.

Tackar på förhand! big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 oktober 2010
Som jag svarade i PMet du skickade, låt bli högtalarna i dörrarna samt centern. Byt dom på sidorna och stoppa i dämpmatta i dörrarna istället, och gärna ett steg till dörrhögtalarna också, dom räcker långt då. smile Gällande nya högtalare till sidorna på brädan så har jag (och fler med mig) ett par favoriter, Amega Q-Cox350, vill gärna ha mer effekt än vad original kan ge men trycker på duktigt även med lite effekt! smile Om du tycker dom är för dyra så funkar även Hertz ECX 87.3 bra. Utöver högtalarna så behöver du även passande kabelskor alternativt löda fast kablarna direkt på högtalarna, kontakten som sitter på kablarna måste tas bort.
Senast redigerat av ChriZtoffer (20 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Grymt!
Stort tack för snabbt och lärorikt svar! smile

Är Amega-högtalarna värda pengarna även om jag inte skaffar ett nytt slutsteg till dom, jämfört med Hertz-högtalarna?

120 Inlägg
21 oktober 2010
Här har du ett komplett kit till din bil annars:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317406

//Piwe

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 oktober 2010
LarsGran skrev:
Grymt!
Stort tack för snabbt och lärorikt svar! smile

Är Amega-högtalarna värda pengarna även om jag inte skaffar ett nytt slutsteg till dom, jämfört med Hertz-högtalarna?

Ja det tycker jag, har inte lyssnat på just dom Hertz högtalarna men andra och vist låter dom bra men inte som Amegorna.

Piwe skrev:
Här har du ett komplett kit till din bil annars:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317406

//Piwe

Fast som sagt, originalmidbasarna är rätt så onödiga att byta ut, gör mer nytta att dämpa dörrarna och gärna också koppla på ett steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
Ok!
Hämtar ut dämpmattorna idag och ska dämpa i helgen är det tänkt.
Sen beställer jag nog ett par nya 3.5":are så ska vi se vad det gör för skillnad helt enkelt!

Jag har köpt 10mm dämpskum med för att täta dörrsidorna, då iallafall den på vänster sida skallrar alldeles för mkt.
Något bra tips på vart jag ska täta där så att jag får bort skallrandet på bästa sätt?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 oktober 2010
Att byta 3,5orna kommer helt klart göra skillnad, absolut största skillnaden med minsta jobbet! Ang. dämpningen så kan jag tyvärr inte svara då jag inte fått bort allt skrammel i mina dörrar själv, men vet att en hel del kommer från fönsterhissarnas knappar så rikta in dig på att få den konsolen stum. Passa även på att täta runtikring den då det finns ett antal lufthål där.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Sådär!
Då var dörrarna dämpade med stp silver, så nu är iallafall dom så stumma det går och 6.5":arna har fått ny vaddering mot dörrsidan och Plastlådan den sitter i har blivit klädd i stp silver!
MEN som sagt!..... Nu är det bara konsolerna till fönsterhissarna som skramlar, har tätat allt vad det går runt om på baksidan, men jag undrar om det inte är mellan innerhandtaget och själva knappsattsen som skramlet kommer ifrån, ska försöka trycka ner lite skumgummi därimellan, samt täta insidan av den del som går att ta loss från handtaget som gör att man kommer åt skruvarna, och se ifall det fungerar...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 oktober 2010
Kan lova att det inte hjälper ett dugg att dämpa den del du tar lös för att komma åt skruvarna som håller dörrsidan, iaf i min bil så sitter den stumt så den kan omöjligt skramla. Testa att spela lite musik så pass att det skramlar åså håller du i knapparna till fönsterhissarna så ska du se att det blir tyst.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Nu har jag bestämt mig för att köpa nya 3.5" till panelen, och har la blivit mer och mer övertygad om Amegorna ändå... Kommer dom att passa i originalfästningen vid skruvarna, eller krävs det omfattande modifiering?

Samt behövs det tätas en hel del vid dom efter installation eller är det bra som det är?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 oktober 2010
Dom passar rakt i originalhålen, bara att klippa bort originalkontakten och sätta dit kabelskor eller löda fast kablarna på högtalarna. Lägg gärna lite tätning mellan högtalaren och kanten så det inte kan läcka nån luft där. Åh juste! Du kommer förrästen få karva lite med en kniv eller liknande, runt skruvhålen finns nämligen små plastklackar för instyrning av originalhögtalarna, ta bort dessa. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
ok, grymt!

Nu är dom beställda och väntar med stor förhoppning ett par dagar, sen åker dom nog i till helgen senast smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 oktober 2010
Kul kul, hoppas att du blir nöjd då! smile Har testat driva mina direkt på huvudenheten (som dock ger något mer effekt än original) och dom spelade i princip lika bra som när jag kör dom på steg. Så det borde bli en skaplig förbättring även för dig!

EDIT: Hittade just en bild på dom där plastklackarna som ska tas bort, gör du det inte så kommer öronen på Amegorna att ta i och det blir inte helt tätt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/341100_r1mmu1.jpg

Dom där plastbitarna som sticker upp brevid skruvhålen är det, bort med dom!
Senast redigerat av ChriZtoffer (26 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Skoj att höra, det känns ju ändå som ett par högtalare i värstingklassen detta så hör jag ingen skillnad så borde jag skaffa hörapparat wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 oktober 2010
Hehe japp, du har mellansystemet (SS2, Premium 150) nu va? Isåfall så kommer det göra STOR skillnad!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Yes stämmer, ska bli sjukt skoj att höra helt klart! smile

16 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Sådär!
Efter mycket om och men så har jag nu efter ca 2 veckor äntligen fått mina Amega-högtalare!

Jag kan ju samtidigt säga att företaget jag beställde dom ifrån var så kund-vänliga så när högtalarna blev över en vecka försenade så skickade dom med "lite saker" som plåster på såren..... plåstret var inte så märkvärdigt, bara en 12" MDS X-ite bas, en lapp med ursäkt på samt 2 galler som jag kan ha när jag bygger låda!!!

DET kallar jag kundservice! wink

Nu ska jag snart slänga i Ameg:orna så kommer med uppdatering smile

16 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
Nu är Ameg:orna installerade och det blev ett enormt lyft av ljudbilden!
Mycket fylligare och enormt mycket behagligare på höga ljudnivåer!!
Grymt nöjd!
Tack för hjälpen!
smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 november 2010
Kul att höra. smile Men jag kan lova att du inte utnyttjar dom ens i närheten av vad dom klarar av, går att smiska dom duktigt mycket!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök