3774
Sök

Hur "skölja ur" haldexen? Golf 4-motion -00

1 723 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Misstänker att det är fukt i haldexens olja/fett och funderar på hur jag lättast blir av med det då det inte går att tömma den helt då man öppnar pluggen. Vad jag läst mig till så är den fettpatron man köper bara en bråkdel av det fett som finns i haldexen.

Räcker det att byta fett, köra ett tag och låta det smörja runt, byta igen osv och till sist även byta filtret?

1 498 Inlägg
30 september 2009
Har du en gång fått fukt i oljan är det typ omöjligt att få bort det från lamellerna.

1 723 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Om det är så, då suger det ju. Men det är billigare att köpa nytt fett och prova än att börja med att byta ut hela haldexen. Ska börja i den ändan iaf.

187 Inlägg
30 september 2009
Hur kommer det sig att du tror du har fukt i oljan?

1 723 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Det är inget jag vet med säkerhet. Har ett brummande ljud när jag svänger i låga hastigheter. Annars fungerar den som den ska, gjorde även ett test som jag hitta på vwvotex.com när jag sökte åå nätet.

Ett av svaren var 
If a noise from the HLSC is noticed when turning or driving in circles the oil in the coupling is damaged. The damage can be caused by overheating or by water in the oil.

187 Inlägg
30 september 2009
Jag förstår.

Finns ju en del raggarknep att testa innan du köper en helt ny.
hur långt har bilen gått?

1 723 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Den har inte ens gått 12tusen milen än, men det är ändå dags att byta olja och filter på haldexen enligt intervallen. Misstänker att nån tidigare ägare slarvat lite när det inte finns servicebok.

187 Inlägg
30 september 2009
Usch va tråkigt.

Går det inte att byta lamellerna löst då?

vad tar vag för en sån här operation? åtgärd?

1 723 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Jag har inte pratat med VAG för prisuppgift än, bara en bekant som jobbar där för att få lite tips. Men tror knappast att jag ens vågar fråga för deras summor brukar ju vara astronomiska. Funkar inte det här så får jag leta fram en begagnad Haldex för det lär vara billigare än att börja renovera den här.

187 Inlägg
30 september 2009
true

Finns mycket att få tag på i tyskland. så försök få hjälp därifrån..
Å andra sidan tror jag det kan löna sig att kolla upp va det kostar..
har för mig att byteslåda till min gamla vr6a kostade typ 13k i tyskland o en jävla massa i sverige:P

1 723 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Ja jag får börja kolla upp sånt efter att jag provat med olje + filter byte. Ebay.de brukar erbjuda det mesta smile

1 723 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Var och bytte olja nu, oljan som rann ut var kolsvart. Det blev som dag och natt efteråt! Byter två ggr till innan jag även byter filtret, för säkerhets skull.

2 Inlägg
8 november 2010
funkar 4-hjulsdriften efter oljebyten?

2 Inlägg
8 november 2010
hur svårt var det att byta olja i Haldex? Behövs special-nyckel?

Sök