Hej!
Har en Volvo 855 -96 som startspärren började tjorva på förra veckan. Det är den startspärren man ska trycka in en plastnyckel i ett hål. Då ska en blinkade lampa börja lysa och man kan starta bilen.
Men när jag hade tändningen av så blinkade inte lampan, men när jag drog på tändningen då började den blinka. Fast den börjar inte lysa när man trycker i plastnyckeln..
För att lösa detta kopplade jag förbi startspärren på detta viset:
Skruva bort ljudvallen på förasidan titta upp under denna, vanligast är att immon sitter upp jämte rattaxeln på vänster sida (en svart dosa med vit klisterlapp på) från immon går det massor av svarta kablar följ dessa så kommer man till 3st kontaktstycken. på det ena kontaktstycket sitter det två rosa kablar, koppla ihop dessa. på det andra kontaktstycket sitter det två styck blå-röda kablar koppla ihop dessa, på samma kontaktstycke sitter det två grön-röda kablar, (grövre) koppla även ihop dessa, ev med scotchloock ( eller hur det nu stavas), det tredje kontaktstycket behöver du inte bry dig om !
Nu går det att starta bilen utan att trycka in plastnyckeln. Men nu vill extraljusen bara tända ibland, jag har märkt att när startspärren är som den ska vara dvs blinkar med tändningen av då tänder dem. Men när den inte lyser då tänder inte extraljusen.
Jag har 3st bosch navigator xenonkonverterade 2x 55w och 1x 35w. Så det tar ju inte speciellt mycket ström. De är kopplade till originalreläet och man slår av och på dom med dimljusknappen. Alltså de startar när man slår på helljusen men man kan slå av endast extraljusen med dimljusknappen..
Någon som har någon aning om vad felet är? Är grymt tråkigt att köra i mörkret nu!
/Max