Sharky skrev:
Jag skulle nog kalla utrustning som inte klarar av en dubbelsplitt för "tjafs".
Det finns ingen rimlig anledning att inte en lågimpedansdriver skall kunna mata två högohmiga ingångar utan påverkan på ljudkvalitet.
Antag att steget ifråga lastar 20kohm//25pF. Då skulle alltså en last på 10kohm//50pF ger hörbar ljudkvalitetsskillnad.
I så fall är drivningen faktiskt tjafs.
Eller menar du bara att det blir skillnad i upplevd ljudnivå? I så fall är det riktigt usla grejor eftersom differenslimen ligger runt nån halv dB och då driver grejorna illa om man tappar så pass. (För att referera till en tidigare tråd så visade det sig vid en omfattande test av bla hur elektrolyter påverkar ljudet att duktiga lyssnare kan A-B identifiera en RC-länk som ger ca 0.2dB sänkning vid 16kHz).
Nåja, jag erbjuder mig som vanligt att stå till tjänst med att genomföra en A-B test. Så har jag avgjort liknande fall tidigare. (inte lyssnat själv då jag hör för illa utan låtit sådana som absolut hör skillnad få avgöra). Jag kan packa bilen och ta en tur till Uppsala i princip vilken kväll som helst.
Mvh
Göran
Nu skall jag förklara mitt uttalande!
Som vanligt utgår jag från fakta (saker jag eller folk jag litar på upplevt). Ett exempel är en polares bil. Där har han en Alpine 9813 och ett DLS CA40 steg.
ett MS6 framsystem och en DLS referencebas.
När han skaffade sin Alpine spelare hade han endast en lågnivåkabel dragen och fick då splitta den så han kunde använda hela slutsteget. Det fungerade bra allt var frid och fröjd.
Men varför inte använda funktionerna, så vi slände i en lågnivåkabel till.
Det man direkt tänkte på var att man inte kunde skruva upp volymen fullt längre för att steget fick högre signal in.(Stressa steget mindre, ger oftast ett bättre ljud vad jag vet) Efter en stunds lyssnande så tänkte man fler än en gång på hur mycket kraftigare och "stadigare" basen lät mot tidigare, enligt mig rätt stor skillnad faktiskt. Även det övre registret lät luftigare och "renare" helt enkelt.
Sedan om du tycker Alpine HU:s av den kalibern är dåliga så okej. Jag tycker det inte.
Skillnaden är ju naturligtvis inte som att byta högtalare eller HU, det menar jag inte heller, men är man en van lyssnare och vet vad an skal llyssna efter så märks det, absolut.
Dom där teorilektionerna behöver du inte dra för mig, du är bra mycket bättre än mig på det,(jag förstår dom knappt) och jag vill utgå från verkligheten.
För att återgå till ursprungsfrågan, Har du en lågnivå ut så splitta, det fungerar bra.
MVH Theo som inte tycker ett A-B test känns så speciellt nödvändigt för en sån här "skitgrej", var och en kopplar som den vill;-)