För att kunna svara på detaljfrågorna så är det bra för folk att veta vad det är för motor vi pratar om, SAAB har gjort allt från 2 cylindriga 2 taktsmotorer till V6:or med turbo och det är en viss skillnad.
Nu antar jag att det gäller motorn i ditt hemmabygge (2.0 i ~1990?) och då blir svaren:
vilka är dem bästa affärerna( billigaste) för att beställa saker typ kolvar ventiler osv?
Nya kolvar med nya mått känns i ditt fall "overkill".
Lättaste/billigaste vägen i ditt fall är att byta upp dig till en 2.3:a. Då har du 20 hästar till för cirkus 500-3000kr.
Ventiler känns heller inte aktuellt för din del. En korttopp (T5 motorer 94>) flödar mer och skulle vara ett billigt alternativ att enkelt förbättra.
t ex vad är skillnad mellan nya lättare kolvar jämfört med vanliga
Ja att de är lättare
Tror inte du skulle känna skillnaden om du satte i lättare kolvar i din motor och lämnade allt annat orört.
Som Sharky beskrev är lättare delar ett krav om du skall varva mycket, SAAB:s motorer har ganska lång slaglängd och gillar inte för höga varv.
Tråd i ämnet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … lit=kolvarvad gör lättad svänghjul för nytta?
En rappare motor.
Iom att motorn får mindre vikt att sätta snurr på svarar den snabbare på gasen.
Dock ger det ingen ökad effekt och en nackdel kan bli att den blir "känslig på kopplingen" dvs det är lätt att få "kärringstopp". I ditt fall spelar det nog ingen större roll.
sen kanske nu tändsystem , så att jag kan finjustera tändningen , ( med nytt så menar jag med brytare)
Jag har sagt det förr och jag säger det igen.....gamla saker är inte alltid bättre och där har vi ett tydligt exempel. Brytartändsystem är inte bra......
Det finns flera anledningar till att en motortillverkare byter bort teknik.
Kraven på körbarhet, ökad effekt och mindre miljöpåverkan gör att viss teknik inte håller måttet längre.
Förgasare är en sådan pryl....brytartändsystem en annan.
Visst ger det Dig möjlighet att själv och enkelt justera men frågan är om det blir bättre?
Din nuvarande motor har såååå mycket större möjligheter både till högre effekt, och att den funkar bra vid olika driftförhållanden.
En förgasarmotor som är inställd bra på sommaren går kanske kass på vintern....för då behöver förgasaren bestyckas om. När brytarna glappas upp srular tändningen och det du justerat in stämmer inte längre.
Jag tycker du skall försöka fixa till den motor du har nu och utgå från det. Har du väl fått den att gå kan du börja tänka trim.
I folkracevärden åker de med just dina motorer så där sinns det mycket tips o trix och hämta.
O ja.....de är så moderna att de chippar för att ändra tändning/bränsle