Jag är egentligen inte beredd att offra någonting för att få köra elbil, och jag tror majoriteten av bilisterna tänker på samma sätt som jag. Jag bryr mig visserligen om miljön, men jag tror inte på allt prat om växthuseffekt eller att det är så himla bråttom att överge det nuvarande systemet.
En del ovan skriver att en räckvidd (i pappren) på 15mil räcker för det flesta, visserligen men då måste många å andra sidan tanka snudd på varje dag för att inte riskera ett stopp då man i praktiken kanske får ut 2/3 av den sträckan. Säg att man kör i snitt 5mil per dag, det blir i så fall 1250mil/år. Genomsnittet kör 2000mil/år vad jag hört, men säg att vi drar bort eventuella semester, långkörningar och liknande så står vi rimligen kvar med ungefär ovanstånde körsträcka.
Det innebär att laddar man inte sin bil över natten är risken stor att man blir stående nästa dag, det räcker med att man glömmer något och vänder så kommer man inte sina teoretiska 5mil dag 2. Det blir alltså som moderna mobiltelefoner, kanon bra teknik men de måste laddas varje dag. Vilket folk inte orkar göra, utan struntar istället i att surfa eller se på film när de märker att batteriet är nästan slut. Eller så laddar de den på jobbet, tåget, bilen etc.
Men en bil är och kommer troligen vara mycket svårare att hitta en laddstation samtidigt som det tar tid att ladda dem, vid bensinstopp får man hämta en dunk soppa och kan sedan köra som vanligt. Vid "batteritorsk" får man först hitta en stolpe, sedan lämna bilen där i 8-10 timmar.
Det kommer folk inte acceptera tyvärr, även om elbilen skulle sjunka till samma inköpspris som en bensinbil...
Senast redigerat av Rquired (13 november 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.