Frågan är minst sagt intressant.
På många sätt, även bortsett från miljöaspekter så har elmotorn helt klart sina fördelar även som drivkälla i personbilar.
Det där med värmen är dock en grej jag inte kommer acceptera någon försämring av, uppe i norrbotten behövs varan och i stora mängder, en stor del av året.
Sen så är ju frågan om vi inte måste gå mer back to basic... Finns ju många elstyrda finesser i dagens bilar och frågan är om man inte hade klarat sig utan. Varför är det hemskt att behöva använda en vev de få gånger man ska öppna takluckan? Måste man ha ett flipperspel på instrumentbrädan? Jag personligen går väl gärna tillbaka till handvevade fönster m.m. - frågan är hur många som gör det?
Däremot så vet jag inte om jag riktigt är beredd offra saker som finns för säkerheten, som elbakruta, fläkt, torkare, belysning osv. mer än idag...
Om nu elbilar däremot kommer innebära att man får ha en måttlig volym på radion i stället för tio stycken 18" basar och femtiotvå slutsteg, så blir väl ingen gladare än jag.
Men en grej jag funderat på angående räckvidd...
Idag har vi bensinmackar. Varför inte ha en standard för batterier, och göra så att de lätt byts ut? Ha ett slags utbytessystem på mackarna, att man lämnar in sitt urladdade batteri och får ett laddat (mot en rimlig summa) tillbaka? Det skulle ju göra att problemen med räckvidd minskade...
Det största problemet som jag ser det är de klimatrelaterade. En elbil måste tåla snö och kyla lika bra som en med ottomotor eller dieselmotor innan jag blir intresserad. Här uppe så är det viktigt...