4415
Sök

Golf 3 Motorn dör ibland när den är varm...

46 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har fått ett konstigt fel på min bil efter att jag lämnat in den för att byta topp packning. Den går fint å startar lätt men helt plötsligt kan bilen bara dö.... precis som man vrider av nyckeln. Förut gick det inte att starta den igen så jag har bytt tändspole och tändmodul, så nu när den stannar så kan man starta den igen direkt. Personligen tycker jag bensin pumpen har börjat surra lite mer än vanligt bak i bilen...men låter lite konstigt att det skulle vara den när bilen startar direkt.

Någon som har nån idé eller haft liknande problem?

Ps. Idag dog bilen igen...oljelampan började fladdra sen dog bilen, men bara att vrida om nyckeln och tuta vidare...så sjukt!
Senast redigerat av Godkill (23 juni 2009)

Mr. Utsi

20 Inlägg
31 oktober 2009
#2
Hej!

Har du fått reda på vad felet var? Har nämligen samma fel på min golf. Har du automatlåda?

Mvh Fia

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
1 november 2009
#4
Kom på en annan grej, när den stannar, öppna huven o känn på tändspolen, är den varm så är det säkert den som är kass.


46 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#5
Det var kamaxelgivare...eller kamaxel läges givare som va paj

Mr. Utsi

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 januari 2010
#6
Godkil: E du säker på att det var kamaxelgivaren? För om jag inte är helt ute o cyklar så sitter det en "AGG" motor i din Golf Gti (samma motor som i min Passat -96, 116Hk, 166Nm). Den motorn har ingen kamaxelgivare, men jag har för mig att folk brukar kalla givaren som sitter i fördelaren så (vilket är fel). En defekt sådan givare gör inte att bilen stannar, däremot går den då i "limp home" mode, kontrolleras enkelt genom att varva motorn, går den i "limp" så klipper den vid ca 5000 rpm, annars inte. Däremot så kan en suspekt vevaxelgivare på den motorn ge de symptom du beskriver...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

46 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#7
Jo jag vet ... mekanikern tyckte det var skumt och att det inte skulle finnas någon sådan givare på min bil... men tydligen var det så...

Mr. Utsi

1 785 Inlägg
13 januari 2010
#8
Godkill skrev:
Jo jag vet ... mekanikern tyckte det var skumt och att det inte skulle finnas någon sådan givare på min bil... men tydligen var det så...

Även om det bara är en hallgivare i fördelaren så har din bil en vevaxelgivare och hallgivare. Tillsammans arbetar de med "databoxen"

Jag tycker du ska kontrollera bilens styrsystem med OBD II instrument och få en diagnos på systemet

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Audi/Wv mek
148 Inlägg
15 januari 2010
#9
lite problematiskt när du inte har skrivit vilken motor du har men vevaxelgivaren brukar vara en kioskvältare för den typen av problem! dom tappar kontaken när motorn blir varm och sen är det kört tills den har svalnat igen!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

46 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#10
Jag har "Agg" motorn...bytte vevaxel(läges)givare och nu funkar bilen klockrent ;0)

Mr. Utsi

2 Inlägg
14 november 2010
#11
vart kan jag få tag på en starttändkontakt?


Sök