2428
Sök

Rycking gång s40 2.0T -98

37 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjena, har lite bekymmer med min  S40.
Kan ju dra lite kort om hur det varit.
Bilen har stått avställd 1år, och vid start så fungerade den som vanligt. Efter byte av batteri och flytt via släp in till verkstad så började den gå ryckigt.

Fick felkod från bilia ang lambdasonden, vilket mekanikern förklarade att det kan bli så ibland..
Han raderade koden och sa att bilen har gått fett ett tag och ska bara köras som vanligt så ställer sonden in sig..

Detta fungerade inte eftersom jag inte alls kan gasa utan att bilen går ryckigt som fan, menar verkligen hoppar, som i mekanisk tjur  ryck..

Jag kopplade ur min LMM och bilen fick ingen tomgång, men den gick bättre och inget ryck.
Vilket gjorde att jag införskaffade mig en begagnad LMM.
Nu går bilen utan ryck men ingen tomgång (som den gjorde utan LMM inkopplad)
Fast nu får jag 2 felkoder.

"EFI-121 Mass Air Flow Signal Faulty"
"EFI-435 front heated oxygen short term fuel signal"

så jag undrar ifall denna LMM jag köpte är kass samt lambdasonden.
Och dom här universal lambdasonderna för lite billigare peng, går dom att använda till min s40 2.0T -98 ?

Tacksam för ideer och förslag!

/Johan

80 Inlägg
26 maj 2010
#2
Lmm du köpte kan mycket väl vara felande, vet ej vad en ny kostar men jag skulle rekomendera tt köpa en ny. Eller om du har nån bekant som har en likadan bil som du får låna lmm av för att se att det verkligen är den som spökar. Dom biliga lambdasonderna är skräp, köp en riktig från bilia, blir biligare i längden än att byta ut den billiga lambdan varje år.

Second place is the first looser!!

37 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#3
Ante B.

Jo jag vet, men är inte sugen på att slänga ut 4.300 på en LMM och så är det inte säkert att det är den:)

Jag har bara bott i denna småstad i 1 år så känner inte överdrivet många och inga som har en s40 2.0 T smile med seimens som styrning.
Därav skroten:) annars hade jag gladeligen prövat en fungerande LMM och införskaffat ny..

37 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#4
Ingen som har några tankar eller ideer?

Är det någon som kan svara på om en universal lambdasond duger till min bil? är det enbart kablarna jag ska gå efter vid köp av ny?


Ha det gott!

76 Inlägg
18 november 2010
#5
Jag har exakt samma problem! Bilen har stått ett tag. Känner igen "tjur rycken". Men detta händer bara när jag har lite bensin i tanken.
När jag har fulltank funkar det perfekt. Men lambdasonlampan lyser fortfarande... hmm

Skulle gärna vilja kunna läsa felkoder, jag känner en som har en s40 -01.a, men hans mjukvara kunde inte hitta enheten (bilens system) på min 96.a, men kontakten passar.

Hjälp mig!

37 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#6
Det första du ska göra är att läsa felkoder, det kostar ngra hundralappar, men utan dom så är det väldigt svårt att definiera vad som felar..

Jag fick först fel på lambdasonden, bytte den, problemen fortsatte..

Bytte LMM, tändstift, Tändspolar, bränslefilter, men det visade sig vara fel skickad Lambdasond..

så som sagt fixa felkoder annars kan det bli en saftigare historia än man önskat sig:P


Sök