4422
Sök

940 dör/segar vid gaspådrag

54 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#1
Bilen dör/segar i någon sekund vid gaspådrag.

Hade Problem med felkod på motortempgivare nyss så bytte den, även bytt tändstift och bränslefilter.
Inga felkoder men bilen går fortfarande dåligt.

Vacuum mätaren når inte riktigt upp i samma sug som tidigare och har hål i avgassytemet långt fram.

Någon som kan veta vad som är felet?


-utan 940
1 728 Inlägg
11 mars 2010
#2
Har du nollat databoxen efter att du bytt ut grejer? Ta ut säkring nr.1 i 15-30min om det är samma som i min, "Engine Control" eller nåt ska det stå.
Det får inte läcka avgaser före lambdasonden, då får den helt fel värden.
Du bör även fixa läckan innan besiktningen eftersom de mäter avgaserna längst bak så deras mätvärden blir fel även om motorn får rätt blandning.
Vet du om båda bränslepumparna fungerar? Det kan gå att köra med bara en av dem men den går väldigt dåligt. Lyssna med t ex ett hushållspappersrör i tankhålet så hör du tydligt om förpumpen går.
Är luftfiltret skitigt?
Sökt efter tjuvluft? Det är vanligt att insugspackningen börjar läcka.

Andra saker som kan ge dessa symptom är trasig tändlägesgivare och luftmassemätare, känner du någon annan med 940 kan du testa med dessa delar från den.

Sen kan du göra ett kompprov om du har möjlighet, en mätare kostar 200kr på Biltema.

54 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#3
Andreas 940 skrev:
Har du nollat databoxen efter att du bytt ut grejer? Ta ut säkring nr.1 i 15-30min om det är samma som i min, "Engine Control" eller nåt ska det stå.
Det får inte läcka avgaser före lambdasonden, då får den helt fel värden.
Du bör även fixa läckan innan besiktningen eftersom de mäter avgaserna längst bak så deras mätvärden blir fel även om motorn får rätt blandning.
Vet du om båda bränslepumparna fungerar? Det kan gå att köra med bara en av dem men den går väldigt dåligt. Lyssna med t ex ett hushållspappersrör i tankhålet så hör du tydligt om förpumpen går.
Är luftfiltret skitigt?
Sökt efter tjuvluft? Det är vanligt att insugspackningen börjar läcka.

Andra saker som kan ge dessa symptom är trasig tändlägesgivare och luftmassemätare, känner du någon annan med 940 kan du testa med dessa delar från den.

Sen kan du göra ett kompprov om du har möjlighet, en mätare kostar 200kr på Biltema.

Databoxen är nollad efter bytet och har kollat 2 ggr och inga felkoder.

Min lambda lampa lyste för några veckor sedan, la av minuspolen och den slocknade. Då gick bilen bra.
Var när bilen nyligen började gå dåligt som jag kollade felkoderna och bytte motortempgivaren.
Kan felaktigt lambdavärde göra att bilen går dåligt utan att lampan lyser?


-utan 940
1 728 Inlägg
12 mars 2010
#4
AdDeD skrev:
Kan felaktigt lambdavärde göra att bilen går dåligt utan att lampan lyser?

Jag antar att den kan bli sliten och fungera sämre utan att lägga av helt.
Det är en lite väl dyr del att byta i onödan och man bör inte snåla med en Biltema-lambda.

54 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#5
Andreas 940 skrev:
Har du nollat databoxen efter att du bytt ut grejer? Ta ut säkring nr.1 i 15-30min om det är samma som i min, "Engine Control" eller nåt ska det stå.
Det får inte läcka avgaser före lambdasonden, då får den helt fel värden.
Du bör även fixa läckan innan besiktningen eftersom de mäter avgaserna längst bak så deras mätvärden blir fel även om motorn får rätt blandning.
Vet du om båda bränslepumparna fungerar? Det kan gå att köra med bara en av dem men den går väldigt dåligt. Lyssna med t ex ett hushållspappersrör i tankhålet så hör du tydligt om förpumpen går.
Är luftfiltret skitigt?
Sökt efter tjuvluft? Det är vanligt att insugspackningen börjar läcka.

Andra saker som kan ge dessa symptom är trasig tändlägesgivare och luftmassemätare, känner du någon annan med 940 kan du testa med dessa delar från den.

Sen kan du göra ett kompprov om du har möjlighet, en mätare kostar 200kr på Biltema.

Detta har jag kollat idag:

Tjuvluft slangar+insug - inget hål hittat med startgas
Förpump bensin          - lät i tanken
Lyftfilter                     - Var ganska rent
Luftmassemätare        - testade polarens och det gjorde ingen skillnad

Bensinpumpen som sitter i vaggan låter när man startar bilen, har även kollat bränsletrycket och det sprutade kraftigt ur nippeln.

Några fler förslag på felsökning?
Senast redigerat av AdDeD (12 mars 2010)


-utan 940
1 728 Inlägg
12 mars 2010
#6
Var sitter lambdasonden i din bil, uppe vid grenröret eller på katalysatorn?
Den där läckan kanske påverkar den.

54 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#7
Andreas 940 skrev:
Var sitter lambdasonden i din bil, uppe vid grenröret eller på katalysatorn?
Den där läckan kanske påverkar den.

Den sitter på katten.
När bilen är kall går det extremt dåligt, bättre när den blir varm.
När jag ska köra iväg ibland kall så om man skulle gasa fullt så hackar bilen bara i upp till 5s och kommer ingenstans knappt.


-utan 940
1 728 Inlägg
13 mars 2010
#8
AdDeD skrev:
Den sitter på katten.
När bilen är kall går det extremt dåligt, bättre när den blir varm.
När jag ska köra iväg ibland kall så om man skulle gasa fullt så hackar bilen bara i upp till 5s och kommer ingenstans knappt.

Ok, fixa den där läckan då och se om det hjälper, annars har jag inte så mycket mer tips.
Eftersom du har tillgång till en annan bil kan du ju testa att skifta delar som tändmodulen och databoxar om det är samma nummer på dem.
Senast redigerat av Andreas 940 (13 mars 2010)

54 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#9
Andreas 940 skrev:
AdDeD skrev:
Den sitter på katten.
När bilen är kall går det extremt dåligt, bättre när den blir varm.
När jag ska köra iväg ibland kall så om man skulle gasa fullt så hackar bilen bara i upp till 5s och kommer ingenstans knappt.

Ok, fixa den där läckan då och se om det hjälper, annars har jag inte så mycket mer tips.
Eftersom du har tillgång till en annan bil kan du ju testa att skifta delar som tändmodulen och databoxar om det är samma nummer på dem.

Bytt rotor och fördelarlock idag, var helt slut. Även hissat upp bilen och hittade inga hål före katten, har bara ett hål vid kardankröken. Får testa och byta som du sa så får vi se vad som händer.


-utan 940
1 728 Inlägg
13 mars 2010
#10
AdDeD skrev:
Bytt rotor och fördelarlock idag, var helt slut. Även hissat upp bilen och hittade inga hål före katten, har bara ett hål vid kardankröken. Får testa och byta som du sa så får vi se vad som händer.

Sitter läckan så långt bak är det nog inte den det beror på men som sagt måste den ju fixas före besiktningen. Konstigt att det inte blev nån skillnad med ny rotor om den var så dålig.

54 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#11
Andreas 940 skrev:
AdDeD skrev:
Bytt rotor och fördelarlock idag, var helt slut. Även hissat upp bilen och hittade inga hål före katten, har bara ett hål vid kardankröken. Får testa och byta som du sa så får vi se vad som händer.

Sitter läckan så långt bak är det nog inte den det beror på men som sagt måste den ju fixas före besiktningen. Konstigt att det inte blev nån skillnad med ny rotor om den var så dålig.

Den vart jämnare men det finns fortfarande tendenser till ryckig gång och seg på att reagera.


54 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#12
AdDeD skrev:
Andreas 940 skrev:
AdDeD skrev:
Bytt rotor och fördelarlock idag, var helt slut. Även hissat upp bilen och hittade inga hål före katten, har bara ett hål vid kardankröken. Får testa och byta som du sa så får vi se vad som händer.

Sitter läckan så långt bak är det nog inte den det beror på men som sagt måste den ju fixas före besiktningen. Konstigt att det inte blev nån skillnad med ny rotor om den var så dålig.

Den vart jämnare men det finns fortfarande tendenser till ryckig gång och seg på att reagera.

Det var kamremmen som var slut, och det gjorde att kuggen hade kuggat över...



Sök