4581
Sök

Audi 80 startar inte!

37 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#1
Det började den här morgonen, en kall morgon (-2 grader).
Jag kopplade ifrån motorvärmaren och satte mig i bilen, stoppa in nyckeln vred om den för att starta....
Ingenting händer, iaf inte med mortorn. Kontroll
lamporna, och strålkastarna funkar men motorn är heldöd!
ingenting hörs, vad har hänt?! jag började tro att det först skulle vara batteriet som strulade på grund av kylan... men det kunde ju inte vara det eftersom radion, strålkastarna och andra eldrivna grejer i bilen gick igång?!Ja efter en stund satte jag mig i bilen igen och tänkte att jag skulle försöka en stund, kanske skulle det funka då...jag satt och vred om nyklarna om o om igen, kanske i en halvtimma och fortfarande med samma resultat. efter sådär 30 minuter får jag ett annat problem nu släcks inte kontrollamporna längre, eller strålkastarna när jag vrider tillbaka nyklarna! jag tar ut nyklarna, strålkastare, kontrolllampor lyser, fläkten går att sätta på, vilket inte borde gå eftersom nycklarna inte sitter i! och nu börjar det pippa också, (det brukar vara en automatisk larm om man lämnar strålkastarspaken i ett viss läge) men jag har ju inte spaken i det läget?! Jag kör in nycklarna, då slutar det pippa.
VAD F*N HAR HÄNT TROR NI!?... kan det vara fel på tändningslåset? eller startmotorn? eller batterin? jag har börjat skruva och öppna bilen för att kolla på det och eventuellt byta ut tändningslåset... men jag är kanske bara ute o cyklar?

21 761 Inlägg
23 november 2010
#2
Tändlåset verkar ju mest troligt, men jag vet inte om det finns några "standardfel" på just din bilmodell. Andra får väl ge bättre råd, jag har inte haft någon Audi 80. smile

Bäst
250 Inlägg
23 november 2010
#3
Låter det om startmotorn? som att den går och snurrar utan motstånd?
Så blev det i min ibland och då fick man vrida nyckeln fram och tillbaka ett par tusen gånger, annars fick man gå ut under huven och slå till startmotorn så kugget hoppar in så den startar.
Om inte startmotorn snurrar tror jag också de kan vara tändningslåset som är mysko

MVH

Burna bör man annars dör man!

37 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#4
Nu har jag öppnat upp bilen där framme, tagit bort instrumentpanelen och sånt. Sen har jag inte kunnar ta bort tändninglåset men iaf delen som sitter bakom den, brytaren. det visade sig att den var lite trasig. Det var framsidan, den smala delen som är av plast som hade gått sönder så den trasiga biten stack fram. Jag tänkte ta en fammare och försöka slå in den igen men då gick den bara sönder mer och nu är den helt borta. Varit och köpt en ny "brytare" iaf. En sak som jag nu funderar är om det också kan vara nåt fel på tändningslåset, alltså den delen som jag inte kunde ta ut. den sitter ihop med en järnbalk typ och för att skruva loss den därifrån behöver man en speciell verktyg. Det ser ut som en 6-kantig stjärna med nåt som sticker upp i mitten, vad kallas det? Hursomhelst, försäljaren frågade mig om det hade kommit med någon stålbit i "brytarens" lilla hål där framme. är det inte nyckelns spets han menade för är det inte nyckelns spets som går in där och vrider om mekanismen? Det kom inte med någon stålbit iaf. När jag känner efter med ett finger bakom tändningslåset så känner jag något spetsigt, kan det vara det han menade? Någon som känner igen sig i den här situationen???

Jag vill veta, vad heter den där vertygen som jag behöver för att få loss hela tändningslåset.
och kan det verkligen ha varit orsaken till varför bilen aldrig startade? kommer det funka nu när jag byter ut "brytaren"?

Mvh
Senast redigerat av huacay (24 november 2010)

37 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#5
hmm
vitto skrev:
Låter det om startmotorn? som att den går och snurrar utan motstånd?
Så blev det i min ibland och då fick man vrida nyckeln fram och tillbaka ett par tusen gånger, annars fick man gå ut under huven och slå till startmotorn så kugget hoppar in så den startar.
Om inte startmotorn snurrar tror jag också de kan vara tändningslåset som är mysko

MVH

Nej startmotorn låter inte, det e bara tyst. Den här bilen har haft 13 ägare före mig det e kanske bara logiskt att tändningslåset skulle gå sönder förr eller senare. Men jag känner mig lite skyldig, för det var kanske mitt eget fel eftersom jag satt och vred nycklen fram och tillbaka i ca: en timma. hmm

Mvh

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 november 2010
#6
Du jobbar möjligtvis inte som datatekniker?
Tänkte eftersom du verkar vara van att när skiten slutar funka utan anledning så är det bara starta om så är problemet borta tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

37 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#7
LeafBox skrev:
Du jobbar möjligtvis inte som datatekniker?
Tänkte eftersom du verkar vara van att när skiten slutar funka utan anledning så är det bara starta om så är problemet borta tongue

Ne big_smile anledning till att jag gjorde så var att jag läste på några forum att det hade gjort samma sak o till slut hade bilen vaknat!tongue

37 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#8
kan det hända att startmotorn har frusit fast? det känns som en dum tanke men istället för att slå på den, går det inte att knuffa igång den ?tongue

Bäst
250 Inlägg
25 november 2010
#9
du kan ju mäta på startmotorn med en multimeter och se om det blir nå kräm när du försöker stara den, om inte så kanske det är tändningslåste som är trasigt, om det är kräm så kan det ju vara startmotorn som är dålig! smile
MVH

Burna bör man annars dör man!

37 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#10
Nu äntligen går motorn  igång, Jag laddade mab batteriet. Det visade sig att den bara gav 11.7 v men problemet med tändlåset kvarstår.... måste bytas.


Sök