2689
Sök

Bilen blir överhettad!

150 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en CRX som ganska nyligen har fått sig ny olja och nytt kylarvatten, men igår när ja va ute och körde så blev motern heltplötsligt jävligt varm , av bara vanligt körande, så stannade och öppnade motorn , och det kom massa rök ur motorn, tror de var ånga, för det var lite kylarvatten i behållaren men sen när ja fyllde på krävdes det inte mkycket för att den skulle bli halvfull.

sen efter jag hadde fyllt på så körde ja en liten bit med den blir jätte varm , kan inte komma på va det kan vara, är det någon som vet vad problemet kan vara? ngn som har haft sammma problem??


Mvh lajnas


KHRacing
28 november 2010
#2
kass vattenpump eller en termostat som fastnat.

508 Inlägg
28 november 2010
#3
säker på att du har luftat ordentligt?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
28 november 2010
#4
Känn om du har tryck i vattenslangen som går till Termostarten.
låter som termostarten hängt sig.
Du kan ta bort den o köra Utan under vintern !
Btw- Kolla i expansionkälet så det inte är gäggigt vatten eller nått skit på locket. då är troligtvis din topp kass.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (28 november 2010)

C H E V R O L E T <3

2 848 Inlägg
28 november 2010
#5
Antagligen har du luft i kylsystemet efter det du bytte kylarvatten. Har du otur så har toppen blivit skev efter det du varmkörde den,  beroende på hur varm den var.

Volvoskadad
127 Inlägg
28 november 2010
#6
På vissa modeller kan det vara en jävla djungel att få ur luftfickor ur kylsystemet
mvh

I'm living the life I was born to live

2 848 Inlägg
28 november 2010
#7
Children-Of-Bodom skrev:
Känn om du har tryck i vattenslangen som går till Termostarten.
låter som termostarten hängt sig.
Du kan ta bort den o köra Utan under vintern !
Btw- Kolla i expansionkälet så det inte är gäggigt vatten eller nått skit på locket. då är troligtvis din topp kass.

Tar du bort temostaten blir det jävligt kallt i bilen + att motorn inte mår så bra

5 198 Inlägg
28 november 2010
#8
uhlin skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Känn om du har tryck i vattenslangen som går till Termostarten.
låter som termostarten hängt sig.
Du kan ta bort den o köra Utan under vintern !
Btw- Kolla i expansionkälet så det inte är gäggigt vatten eller nått skit på locket. då är troligtvis din topp kass.

Tar du bort temostaten blir det jävligt kallt i bilen + att motorn inte mår så bra

Inte så begåvat näe

150 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#9
Children-Of-Bodom skrev:
Känn om du har tryck i vattenslangen som går till Termostarten.
låter som termostarten hängt sig.
Du kan ta bort den o köra Utan under vintern !
Btw- Kolla i expansionkälet så det inte är gäggigt vatten eller nått skit på locket. då är troligtvis din topp kass.

det var inte jag utan en mekaniker som har jobbat med fordon i flera år som byte de, så det kan nog inte vara några problem där, men när man kollar i expansionskärlet , så är det små röda pricka på vatnet som flyter typ, kan de va en kass topp då ? hur kass är den ? skev , sprucken eller va kan de va?


767 Inlägg
28 november 2010
#10
Lajnas skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Känn om du har tryck i vattenslangen som går till Termostarten.
låter som termostarten hängt sig.
Du kan ta bort den o köra Utan under vintern !
Btw- Kolla i expansionkälet så det inte är gäggigt vatten eller nått skit på locket. då är troligtvis din topp kass.

det var inte jag utan en mekaniker som har jobbat med fordon i flera år som byte de, så det kan nog inte vara några problem där, men när man kollar i expansionskärlet , så är det små röda pricka på vatnet som flyter typ, kan de va en kass topp då ? hur kass är den ? skev , sprucken eller va kan de va?

Bara för att en mekaniker har utfört jobbet behöver det inte betyda att all luft har kommit ut. Han kan glömma bort som alla andra.
Kass topp kan du kolla genom att lukta i expansionskälet om det luktar avgaser eller kolla om det bubblar när du gasar.
Är du säker på att det är ordentligt luftat så kan du ta ur termostaten och se om problemet kvarstår. Utan termostat borde inte motorn komma upp i temp. Gör den inte det så är termostaten kass. Om den gör det ändå så är det troligtvis vattenpumpen som är kass.


150 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#11
Jiimpa skrev:
Lajnas skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Känn om du har tryck i vattenslangen som går till Termostarten.
låter som termostarten hängt sig.
Du kan ta bort den o köra Utan under vintern !
Btw- Kolla i expansionkälet så det inte är gäggigt vatten eller nått skit på locket. då är troligtvis din topp kass.

det var inte jag utan en mekaniker som har jobbat med fordon i flera år som byte de, så det kan nog inte vara några problem där, men när man kollar i expansionskärlet , så är det små röda pricka på vatnet som flyter typ, kan de va en kass topp då ? hur kass är den ? skev , sprucken eller va kan de va?

Bara för att en mekaniker har utfört jobbet behöver det inte betyda att all luft har kommit ut. Han kan glömma bort som alla andra.
Kass topp kan du kolla genom att lukta i expansionskälet om det luktar avgaser eller kolla om det bubblar när du gasar.
Är du säker på att det är ordentligt luftat så kan du ta ur termostaten och se om problemet kvarstår. Utan termostat borde inte motorn komma upp i temp. Gör den inte det så är termostaten kass. Om den gör det ändå så är det troligtvis vattenpumpen som är kass.

mjo fast det var ungefär en och en halv månad sen han bytte det, sen har jag kört nästna kört den varje dag utan problem, kan kolla om det lukatar avgaser fårn kärlet, men det verkar inte som jag har något tryck i vattnet ,


767 Inlägg
28 november 2010
#12
Lajnas skrev:
Jiimpa skrev:
Lajnas skrev:

det var inte jag utan en mekaniker som har jobbat med fordon i flera år som byte de, så det kan nog inte vara några problem där, men när man kollar i expansionskärlet , så är det små röda pricka på vatnet som flyter typ, kan de va en kass topp då ? hur kass är den ? skev , sprucken eller va kan de va?

Bara för att en mekaniker har utfört jobbet behöver det inte betyda att all luft har kommit ut. Han kan glömma bort som alla andra.
Kass topp kan du kolla genom att lukta i expansionskälet om det luktar avgaser eller kolla om det bubblar när du gasar.
Är du säker på att det är ordentligt luftat så kan du ta ur termostaten och se om problemet kvarstår. Utan termostat borde inte motorn komma upp i temp. Gör den inte det så är termostaten kass. Om den gör det ändå så är det troligtvis vattenpumpen som är kass.

mjo fast det var ungefär en och en halv månad sen han bytte det, sen har jag kört nästna kört den varje dag utan problem, kan kolla om det lukatar avgaser fårn kärlet, men det verkar inte som jag har något tryck i vattnet ,

Okej då är det termostaten eller vattenpumpen som är felet.



Sök