2710
Sök

Stereoinstallation i gammal bil - Har polaren gjort en tabbe?

5 Inlägg
28 november 2006
Trådstartare
Gentlemen!

Ca 3 år sedan köptes en Sony CD stereo att installeras i en Porsche från 1985 o ersätta en gammal radio. Polaren var ganska säker att han kunde installera o det gjorde han. Ursprungliga kopplingar kapades och ersattes med en lång rad sockerbitar som hängde så där käckt löst.

I början funkade det perfekt. Att det inte fanns minne för stationer kunde jag leva med.

Men, sakterliga började högtalarljudet "trilla bort". Fast inte permanent, utan det kom av och till beroende på väglag. Idag har jag ljud kanske i max 2 högtalare samtidigt, (kan variera) och fler hakar på om jag höjer volymen (Bra sätt att spräcka dem). Att felet ligger i sockerbiten tror jag då det strular när man rör denna samling fram o tillbaka. Jag har kontrollerat att skruvar o sladdar e i denna, och tyvärr sitter alla i ordentligt.

Så, vad e alternativet till att släpa in bilen för en omdragning? Finns det någon typ av ny kopplingsdosa som är pålitligare? Och kan jag isåfall dra om så att minne för radiostation kvarstår?

(Är ny på bilstereo, men bra på hemma el...)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 november 2006
löda ihop det, eller använd sockerbitar där du klippt av 3-5 cm från kabeln och skalat av på nytt. dessa sockerbitarna bör du skruva fast så att dom inte ligger och slår. antagligen detta som gett upphov till glapp.

man lever bara en gång så lev väl!

4 571 Inlägg
28 november 2006
Om den tappar radiostationer är det med 99% säkerhet minneskabeln som inte har konstant + utan är kopplad antingen till tändning eller ingenting alls.

Ang det andra problemet så låter det som om förstärkardelen i cd'n antingen är trasig eller får på tok för lite ström eller som Bullo säger att det glappar.

4 554 Inlägg
28 november 2006
löda.. de håller då bäst iaf...

3 121 Inlägg
28 november 2006
Har du kontakt i sockerbiten men det ändå glappar när du rör den har du kanske brott på någon av kablarna men det låter osannolikt. Kollat att CD-spelaren fungerar i någon annan bil?

Gick det inte att hitta någon adapter som passar porsche så ni slapp kapa sladdarna och montera sockerbit? Känns inte som en överseriös lösning...men det är lätt att vara efterklok. smile

Sök