3472
Sök

Hur många volvo bakaxlar har du rasat;P?

403 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#1
Tänkte att de kunde vara kul att starta en tråd och se hur vanligt det är att folk rasar bakaxlar;P
Räcker väl att skriva vilken typ av bakaxel det är, typ, 1031, 1030, 1041 . Och hur det gick till när den rasade smile? Fan skriv med vilken bil det var också;P kan vara kul. Typ:

"1st: 940 turbo -93 1041 [1031 Slungdiff] var allmänt sliten efter förra ägaren och en trottoarkant gjorde inte axeln bättre;P. "


Forummoderator
26 400 Inlägg
6 december 2010
#2
Inte en enda. Men så fann jag aldrig nåt nöje i att ha sönder dem heller..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
6 december 2010
#3
AirOne skrev:
Inte en enda. Men så fann jag aldrig nåt nöje i att ha sönder dem heller..

Samma här!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

#2573
1 489 Inlägg
6 december 2010
#4
1st smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

Skåning
739 Inlägg
6 december 2010
#5
Jag finner liksom övriga inget nöje i att rasa en bakaxel, dock så har jag oavsiktligt råkat ut för två ras. En allmänt utsliten och en svetsad där drivaxeldreven gick i småbitar. Det finns roligare saker att göra än att byta bakaxel wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

1 217 Inlägg
6 december 2010
#6
Ingen volvo då men jag har rasat bakaxeln på en gammal opel omega, det small till och bakhjulen tvärlåste, lagom roligt på grusväg.


335 Inlägg
6 december 2010
#7
Ca 10-12st, vart allt ifrån att dom låst mitt i en rondellsladd med en slö gammal gl till att skurit pga slut på olja och dåliga lager landsvägskörning, släppt från alledes för höga varv med en slut axel när man ska burna har väl oxå gjort att de gått åt ett par styckna, vet inte vad ni räknar som ras, 2 total ras när pinjongen har lossnat från bult och lager annars är de bara originaldiff dreven som gett sig


761 Inlägg
6 december 2010
#8
Rena axelras är nog inte så vanligt om inte något är fel, tillexempel att oljan är slut eller något är felmonterat

Jag kan inte minnas att jag rasat någon axel, däremot bytt pga att dom varit utslitna

Drivaxlar däremot har jag nog bytt 25-30 stycken, varav kanske ett 10-15 tal varit avkörda, resten har bytts pga att dom varit vridna i samband med avkörd andra sidan, och ett par bytts i förebyggande ändamål inför driftingtävlingar.

Körde av både kardan och drivaxlar på min 164:a med webrar (M30 axel)

Kört av drivaxlar på en original 740T -90 med automat och slungdiff

Även på en 760 turbo med B23ET och en annan 740T med B230FT båda ca 300hk

Brorsans 740T med 530hk och 713nm tog ett par drivaxlar och var dessutom ett riktigt monster på att äta getraglådor

Och sist min 745:a har definitivt avverkat en hel hög med drivaxlar, men som sagt då har jag ofta bytt i förtid för att klara en hel driftingtävling utan att förlora placeringar pga ras


Smålänning
7 887 Inlägg
6 december 2010
#9
Axlarna är rätt stabila på Volvosarna.. Ja har inte rasat någon, och har man någolunda vett i skallen och sköter axeln skulle ja tro att den är det sista i drivlinan som ger upp vid trimning smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Skåning
739 Inlägg
6 december 2010
#10
dannnej skrev:
Rena axelras är nog inte så vanligt om inte något är fel, tillexempel att oljan är slut eller något är felmonterat

Jag kan inte minnas att jag rasat någon axel, däremot bytt pga att dom varit utslitna

Drivaxlar däremot har jag nog bytt 25-30 stycken, varav kanske ett 10-15 tal varit avkörda, resten har bytts pga att dom varit vridna i samband med avkörd andra sidan, och ett par bytts i förebyggande ändamål inför driftingtävlingar.

Körde av både kardan och drivaxlar på min 164:a med webrar (M30 axel)

Kört av drivaxlar på en original 740T -90 med automat och slungdiff

Även på en 760 turbo med B23ET och en annan 740T med B230FT båda ca 300hk

Brorsans 740T med 530hk och 713nm tog ett par drivaxlar och var dessutom ett riktigt monster på att äta getraglådor

Och sist min 745:a har definitivt avverkat en hel hög med drivaxlar, men som sagt då har jag ofta bytt i förtid för att klara en hel driftingtävling utan att förlora placeringar pga ras

Om man nu inte vill byta till en jänkeaxel, hur ska man då bära sig åt för att inte slita Volvoaxlarna i bitar? Och det är inget annat än drivaxlarna som ryker?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

1 534 Inlägg
761 Inlägg
6 december 2010
#12
Ibanezman skrev:
dannnej skrev:
Rena axelras är nog inte så vanligt om inte något är fel, tillexempel att oljan är slut eller något är felmonterat

Jag kan inte minnas att jag rasat någon axel, däremot bytt pga att dom varit utslitna

Drivaxlar däremot har jag nog bytt 25-30 stycken, varav kanske ett 10-15 tal varit avkörda, resten har bytts pga att dom varit vridna i samband med avkörd andra sidan, och ett par bytts i förebyggande ändamål inför driftingtävlingar.

Körde av både kardan och drivaxlar på min 164:a med webrar (M30 axel)

Kört av drivaxlar på en original 740T -90 med automat och slungdiff

Även på en 760 turbo med B23ET och en annan 740T med B230FT båda ca 300hk

Brorsans 740T med 530hk och 713nm tog ett par drivaxlar och var dessutom ett riktigt monster på att äta getraglådor

Och sist min 745:a har definitivt avverkat en hel hög med drivaxlar, men som sagt då har jag ofta bytt i förtid för att klara en hel driftingtävling utan att förlora placeringar pga ras

Om man nu inte vill byta till en jänkeaxel, hur ska man då bära sig åt för att inte slita Volvoaxlarna i bitar? Och det är inget annat än drivaxlarna som ryker?

Som sagt, jag har aldrig rasat en diff eller något annat än drivaxlar, men jag är noga när jag svetsar, och rengörning före och efter är A och O, man bör även byta olja efter 5 mils körning efter man svetsat, det är mycket slagg som sliter ner dreven annars.

Drivaxlarna kan man kona av, dock han jag aldrig testa dom drivaxlarna i somras (se min projekttråd)


Skåning
739 Inlägg
6 december 2010
#13
dannnej skrev:
Ibanezman skrev:
dannnej skrev:
Rena axelras är nog inte så vanligt om inte något är fel, tillexempel att oljan är slut eller något är felmonterat

Jag kan inte minnas att jag rasat någon axel, däremot bytt pga att dom varit utslitna

Drivaxlar däremot har jag nog bytt 25-30 stycken, varav kanske ett 10-15 tal varit avkörda, resten har bytts pga att dom varit vridna i samband med avkörd andra sidan, och ett par bytts i förebyggande ändamål inför driftingtävlingar.

Körde av både kardan och drivaxlar på min 164:a med webrar (M30 axel)

Kört av drivaxlar på en original 740T -90 med automat och slungdiff

Även på en 760 turbo med B23ET och en annan 740T med B230FT båda ca 300hk

Brorsans 740T med 530hk och 713nm tog ett par drivaxlar och var dessutom ett riktigt monster på att äta getraglådor

Och sist min 745:a har definitivt avverkat en hel hög med drivaxlar, men som sagt då har jag ofta bytt i förtid för att klara en hel driftingtävling utan att förlora placeringar pga ras

Om man nu inte vill byta till en jänkeaxel, hur ska man då bära sig åt för att inte slita Volvoaxlarna i bitar? Och det är inget annat än drivaxlarna som ryker?

Som sagt, jag har aldrig rasat en diff eller något annat än drivaxlar, men jag är noga när jag svetsar, och rengörning före och efter är A och O, man bör även byta olja efter 5 mils körning efter man svetsat, det är mycket slagg som sliter ner dreven annars.

Drivaxlarna kan man kona av, dock han jag aldrig testa dom drivaxlarna i somras (se min projekttråd)

Du har inte någon erfarenhet av Aussie-lockern?
Finns det förresten stabilare drivaxlar att få tag i?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Smålänning
7 887 Inlägg
6 december 2010
#14
Ibanezman skrev:
dannnej skrev:
Ibanezman skrev:

Om man nu inte vill byta till en jänkeaxel, hur ska man då bära sig åt för att inte slita Volvoaxlarna i bitar? Och det är inget annat än drivaxlarna som ryker?

Som sagt, jag har aldrig rasat en diff eller något annat än drivaxlar, men jag är noga när jag svetsar, och rengörning före och efter är A och O, man bör även byta olja efter 5 mils körning efter man svetsat, det är mycket slagg som sliter ner dreven annars.

Drivaxlarna kan man kona av, dock han jag aldrig testa dom drivaxlarna i somras (se min projekttråd)

Du har inte någon erfarenhet av Aussie-lockern?
Finns det förresten stabilare drivaxlar att få tag i?

Tydligen ska väldigt många delar från DANA 30 passa, då Volvos axel är en sån i princip, fast med bättre stål i. Kanske finns preppningsdelar till D30 som passar Volvo också? Aussien till 740 är ju iaf avsedd för DANA 30.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

.......
2 655 Inlägg
6 december 2010
#15
4st bmw e30 diffar
2st volvo diffar
och 2st volvo lådor


smile

438 Inlägg
6 december 2010
#16
2 stycken volvo m40 lådor och en m47 men aldrig någon bakaxel konstigt nog ?? hmm

MVH VAnd3rsson


761 Inlägg
6 december 2010
#17
Ibanezman skrev:
dannnej skrev:
Ibanezman skrev:

Om man nu inte vill byta till en jänkeaxel, hur ska man då bära sig åt för att inte slita Volvoaxlarna i bitar? Och det är inget annat än drivaxlarna som ryker?

Som sagt, jag har aldrig rasat en diff eller något annat än drivaxlar, men jag är noga när jag svetsar, och rengörning före och efter är A och O, man bör även byta olja efter 5 mils körning efter man svetsat, det är mycket slagg som sliter ner dreven annars.

Drivaxlarna kan man kona av, dock han jag aldrig testa dom drivaxlarna i somras (se min projekttråd)

Du har inte någon erfarenhet av Aussie-lockern?
Finns det förresten stabilare drivaxlar att få tag i?

Återigen... läs igenom min projekt tråd, där finns svaren


1 808 Inlägg
6 december 2010
#18
Ingen bakaxel, men 2 st M46+od lådor har jag lyckats med iaf

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.


Sök