2780
Sök

Vad för el behöver ett relä?

537 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#1
Tjoo.

Vad för saker i en bil behöver ett relä? Behöver halvljus ett relä? Finns det något som bestämmer när ett relä behövs (hur många watt sakerna drar alltså)? 

Att blinkers behöver ett blinkrelä är förstått iaf:P

EDIT: då kan jag ställa en fråga till; Vad gör ett relä?
Senast redigerat av RPM2006 (9 december 2010)

1 302 Inlägg
10 december 2010
#2
Enkelt sagt så behövs relä till allt förutom själva + och - kablarna på bilen.

Och formeln man använder sig av för att räkna ut hur många ampere man behöver till en viss sak ärföljande:

I=U/R kan också använda sig av följande formel för att räkna ut watt. P=U/I


593 Inlägg
10 december 2010
#3
I = ström/ampere
U = spänning/volt
R = resistans/ohm
P = effekt/watt

10 287 Inlägg
10 december 2010
#4
Ett relä kan behövas av flera anledningar. Den vanligaste torde vara att förbrukaren drar så pass mycket ström att den "knapp" man har inte klarar av den ström som förbrukaren drar.

Det finns även andra anledningar. Tex för separation /olika potentialer mm.

Vad som exakt behöver ett relä i en bil är en konstruktionsfråga.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Motborgare
1 099 Inlägg
10 december 2010
#5
RPM2006 skrev:
Tjoo.

Vad för saker i en bil behöver ett relä? Behöver halvljus ett relä? Finns det något som bestämmer när ett relä behövs (hur många watt sakerna drar alltså)? 

Att blinkers behöver ett blinkrelä är förstått iaf:P

EDIT: då kan jag ställa en fråga till; Vad gör ett relä?

Som Sharky är inne på här, så är ett relä föst och främst en strömförstärkare. En liten ström drar en spole som igen drar i en brytare som kan handtera mycket mer ström än vad styrströmmen är.

Orsaken till att man använder relä är först och främst att man kan konstruera styrsystemen för mindre strömmar, vilket är billigare. Sen har man ett relä som tar hand om den korta biten där det går en stor ström.

Ett relä kan även ha andra funktioner, som tillexempel ett blinkersrelä, som du nämner. Där är det ett helt speciellt växlande relä med en inbyggd tidskonstant.

Sen är det ju många som kallar allt som är en fyrkantig burk med flera kontaktpunkter för ett relä.
I moderna bilar börjar det bli svårt att hitta relän. De flesta relän ersätts med transistorbaserade förstärkare med strömövervakning. Dessa är generellt mer tillförlitliga, är lättare att fjärrdiagnostisera och integrera med modern styrelektronik, jämfört med traditionella relän.

Laddrelä går igen här på forumet, även om det inte har funnits sedan likströmsgeneratorerna försvann tidigt 70-tal. Laddregulator eller spänningsregulator är den korrekta termen.

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
10 december 2010
#6
fegge_89 skrev:
Enkelt sagt så behövs relä till allt förutom själva + och - kablarna på bilen.

Och formeln man använder sig av för att räkna ut hur många ampere man behöver till en viss sak ärföljande:

I=U/R kan också använda sig av följande formel för att räkna ut watt. P=U/I

P är nog U x I.

-- K

537 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#7
Hur funkar d egentligen ett bränslerelä? Varför är de så speciella?
Sen har Biltema lite olika relän. De har något som heter växlande och slutande. Vad är det för skillnad?

Ska dra om elen i min Porsche 924 så vill ha lite grundläggande information. Som idag finns det inte relän för någon belysning än blinkers. Sen finns det relän för bränslepump, kylfläkt, tuta och bakrutevärmare.

93 Inlägg
10 december 2010
#8
RPM2006 skrev:
Hur funkar d egentligen ett bränslerelä? Varför är de så speciella?
Sen har Biltema lite olika relän. De har något som heter växlande och slutande. Vad är det för skillnad?

Ska dra om elen i min Porsche 924 så vill ha lite grundläggande information. Som idag finns det inte relän för någon belysning än blinkers. Sen finns det relän för bränslepump, kylfläkt, tuta och bakrutevärmare.

Hur avancerat bränslereläet är beror på vilken sorts insprutning den sitter på.

ta volvo från 70 och 80 tal som exempel, på bilar med mekanisk insprutning så innehåller reläet en krets som stänger av bränslepumparna om motorn stannat (är ihopkopplad med tändspolens kablar)

det är en viktig säkerhetsfunktion om man krockar.
Senast redigerat av Hopstadius (10 december 2010)

1 008 Inlägg
10 december 2010
#9
RPM2006 skrev:
Hur funkar d egentligen ett bränslerelä? Varför är de så speciella?
Sen har Biltema lite olika relän. De har något som heter växlande och slutande. Vad är det för skillnad?

Ska dra om elen i min Porsche 924 så vill ha lite grundläggande information. Som idag finns det inte relän för någon belysning än blinkers. Sen finns det relän för bränslepump, kylfläkt, tuta och bakrutevärmare.

Det finns många olika utföranden och pinkonfigurationer och en del relän innehåller även timerkretsar eller annat jox ( ex  intervallrelän,blinkersrelän,överväxelrelä,och en del bränslepumpsrelän,timerrelän för spegel/bakrutevärme mfl)
På en del bilar är bränslepumpsrelät inget speciellt, utan ett helt vanligt "extraljusrelä", medan andra bilmodeller har relän som triggas/styrs av exempelvis varvtalssignal medan andra är minusstyrda eller plusstyrda som triggas av bilens styrenhet/er som drar relä/na när varvtalssignal finns.
Bränslepumpsrelät även bestå av ett eller flera relän invändigt, men brukar då även kallas systemrelä och förse andra komponenter som hör till motorstyrnignen med spänning.

Vid exempelvis en olycka och motorn stannar så försvinner vartalssignalen och relät bryter spänningen till pumpen så att den inte står och pumpar på hela tiden, så det är tänkt som en säkerhetsgrej också.
Därför är det inte bra ur säkerhetssynpunkt att bara hänga på ett vanligt relä som triggas när du bara slår på tändningen.


10 287 Inlägg
10 december 2010
#10
Det här är en sak som tyvärr många hobbyelektriker missar totalt. Jag har byggt om elsystem i flera bilar där soppapumpen har gått på strömbrytare (och det har varit bla dragracingbilar). Så detta är en mycket väsentlig sak att inse om man inte vill brinna upp i sin bil efter en krock eller olycka.

/Göran



240bns skrev:
Vid exempelvis en olycka och motorn stannar så försvinner vartalssignalen och relät bryter spänningen till pumpen så att den inte står och pumpar på hela tiden, så det är tänkt som en säkerhetsgrej också.
Därför är det inte bra ur säkerhetssynpunkt att bara hänga på ett vanligt relä som triggas när du bara slår på tändningen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök