RPM2006 skrev:
Tjoo.
Vad för saker i en bil behöver ett relä? Behöver halvljus ett relä? Finns det något som bestämmer när ett relä behövs (hur många watt sakerna drar alltså)?
Att blinkers behöver ett blinkrelä är förstått iaf:P
EDIT: då kan jag ställa en fråga till; Vad gör ett relä?
Som Sharky är inne på här, så är ett relä föst och främst en strömförstärkare. En liten ström drar en spole som igen drar i en brytare som kan handtera mycket mer ström än vad styrströmmen är.
Orsaken till att man använder relä är först och främst att man kan konstruera styrsystemen för mindre strömmar, vilket är billigare. Sen har man ett relä som tar hand om den korta biten där det går en stor ström.
Ett relä kan även ha andra funktioner, som tillexempel ett blinkersrelä, som du nämner. Där är det ett helt speciellt växlande relä med en inbyggd tidskonstant.
Sen är det ju många som kallar allt som är en fyrkantig burk med flera kontaktpunkter för ett relä.
I moderna bilar börjar det bli svårt att hitta relän. De flesta relän ersätts med transistorbaserade förstärkare med strömövervakning. Dessa är generellt mer tillförlitliga, är lättare att fjärrdiagnostisera och integrera med modern styrelektronik, jämfört med traditionella relän.
Laddrelä går igen här på forumet, även om det inte har funnits sedan likströmsgeneratorerna försvann tidigt 70-tal. Laddregulator eller spänningsregulator är den korrekta termen.
-- K