3729
Sök

Funderngar kring olika begrepp inom lastbils branschen,vad innebär det

464 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
hej har fuderingar kring några begrepp inom lastbils branschen känns bättre å söka jobb om man har någon aning om vare innebär.

Lots
Link Trailer
Spetsbyte ( har fått för mig att man möter upp en annan förare byter bil åker hem igen.)
Fjärrbil (har uppfattningen om att man gör ett arbete är borta några dgr tex du kör ume -oslo)

rätta mig gärna om det är nå å rätta å har ni fler begrepp så berätta gärna.

Supraman
2 300 Inlägg
9 december 2010
Lots är när du lossar och lastar ett ekipage inom ett visst område som ska vidare med en annan chaufför när du är klar.
Link är en trailer med vändskiva bak för att koppla en trailer till på.
Spetsbyte är som du säger att man möts och byter ekipage.
Fjärrbil är också som du säger.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

464 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
okej då har jag lite mera koll på dessa olika begrepp som används.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 december 2010
Finns massor, några fler ex.
Dragbil=Själva bilen i ett normalt 24m ekipage
Grimma=Dragstången på släpet
Förställ=Släpets främre axlar med upphängning, benäms även ibland dolly.
Pallplatser=Antal pallar eller som godset tar i anspråk
Flakmeter=Längden på flaket som godset tar. Tex. en EUR pall (1,2 x 0,8 m) motsvarar 0,4 flakmeter
Styckegods=Olika avsändare/mottagare
Partigods=En avsändare/mottagare
Omex. (Omexpidering)=fjärrgods som lastas om på en terminal och körs ut med tex. lokalbil
Inhämtning=Gods som hämtas in för vidare bef.
Utkörning=Gods som körs ut.l

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

112 Inlägg
10 december 2010
Grimma är en form av överfalls säkring av last!

Annars ska jag ta mig ett snack med Grönlundstrafikskola att de lär ut fel både på C-korts utbildningen samt YKB!

Please be patient, monkey learning to drive!

1 594 Inlägg
10 december 2010
McLoving skrev:
Grimma är en form av överfalls säkring av last!

Stämmer! men många kallar även draget för grimma, är ifs. ett gammalt utryck. Det ordet som  last-säkring har jag under mina drygt 30 år i branschen bara stött på ett fåtal gånger.

men även en å annan Saab

464 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
okej, tänkte mera de begrepp som har med typ av anställningsform eller vad man skall säga som jag skrev tex Link-trailer lots spetsbyte fjärrbil mm

1 594 Inlägg
11 december 2010
lixer skrev:
okej, tänkte mera de begrepp som har med typ av anställningsform eller vad man skall säga som jag skrev tex Link-trailer lots spetsbyte fjärrbil mm

Ett tips i all välmening om du är helt ny. Ta inte för dig och påstå att du kan utan var hellre ödmjuk och säg att du vill lära dig. Ingen åkare fäller dig för att du inte har koll på olika utryck. Det viktigaste är att bilen stannar kvar på vägen och att godset kommer fram utan en massa lek och tjafs bakom ratten.

men även en å annan Saab

464 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
lixer skrev:

Ett tips i all välmening om du är helt ny. Ta inte för dig och påstå att du kan utan var hellre ödmjuk och säg att du vill lära dig. Ingen åkare fäller dig för att du inte har koll på olika utryck. Det viktigaste är att bilen stannar kvar på vägen och att godset kommer fram utan en massa lek och tjafs bakom ratten.

men precis, är på ett åkeri nu där det kör timmer och jag frågade om det fanns behov för en extra chaufför eller om det gick att ordna en praktik plats att börja med. Har vart där nu i 2v. Har själv sagt att jag har väldigt lite erfarenhet men gärna lär. Har kört lite granna bil å släp å lossa timmer under en vecka och det tar den tid det tar vilket åkeri ägaren är nöjd med.

Även andra chaufförer jag snackat med tycker inställningen är rätt så det verkar löna sig å lägga korten på bordet å säga som det är.

Har aldrig tänkt tanken på som du säger att en åkare fäller en för att man inte har koll på olika uttryck men det finns en del utryck som används då man läser jobbanonser  som tex fjärrbil linktrailer osv det är dom jag vill ha koll på så då jag sitter på tex ams.se och läser en annons så då vet jag precis vad det handlar om så ös på med sådana uttryck.

annars så tack för svaren allihop.

112 Inlägg
11 december 2010
YKB= Yrkeskompetensbevis som alla som kör tungtrafik buss eller lastbil måste ta innan 2016.
ADR= Farligt gods.

Fast det visste du nog redan!?

Please be patient, monkey learning to drive!

464 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
jora har gått en 40v yrkesförarutbildning ( lastbil då) sen så har jag kört buss tidigare i 2år mellan 07-09 men det är begreppen som används i platsannonser som jag skulle vilja ha koll så man vet vad typ utav jobb det handlar om då man läser annonsen skrev väl precis detta i inlägget tidigare.

Sök