schnauz skrev:
Nån som vet hur t.ex. Volvo kör sina motorer efter att de är nybyggda? Innan de packas för att skickas till monteringsfabriken menar jag då.
Tänkte på att oljebytesintervall kanske kan ha ett finger med i spelet!
Både Sharky och torpis vet jag har en hel del erfarenhet om motorbygge. Och med en helt nybyggd motor brukar man ju i princip bara provstarta och eventuellt "torrvarva" lite utan belastning, för att kolla läckage, missljud och så vidare och för att få upp lite temp. Därefter byter man olja.
Sen är det ganska vanligt att man gör nåt liknande igen, sitter motorn i bil kanske man tar en provtur på några mil för att därefter göra ytterligare ett oljebyte. Sen börjar man mappa och finjustera och därefter gör många ytterligare ett oljebyte.
Det jag vill komma till är hur som helst att när en privatperson eller motortrimningsfirma bygger ihop en ny motor kommer den antagligen åka på tre, fyra oljebyten redan under de första 500 milen, medan en fabriksbyggd motor troligtvis bara får ett (?) och därefter ska gå 1.500-3.000 mil.
Sen har det väl som vanligt med försiktighet från tillverkarens sida att göra! Skulle man köra skiten ur deras motor under inkörnining kanske man skulle få lite bättre siffror på ett leak-down-test etc, men eftersom bilen ska ut till (troligtvis) 100.000-tals kunder (varav ~75% är nötter) så känns det helt enkelt säkrast så!
Skulle faktiskt tippa på att de flesta tillverkare har gjort en hel del tester på detta - kört in identiska motorer på olika sätt och sedan utvärderat.
Och möjligen får man bättre resultat (åtminstone t.ex. leak-down) med en hårdare inkörning, men en lugn inkörning är nog bara marginellt sämre och anses då som ett säkrare alternativ när flera det handlar om flera hundra tusen motorer som ska köras in av främligar!