4360
Sök

MB w124 -94 200D Tomgång hög på kallstart.

Forummoderator
18 169 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#1
Jo jag vet! Den ska vara det! Nånting som inte framgår av min Haynes gör att bilen går på närmare tusen varv i cirka 5-10 minuter. Just nu är det 10-15 minus hos mig. Jag vill inte det! jagar en mindre bränsleförbrukning då den drar skrämmande 0.6 just nu då jag pendlar extremt korta sträckor i nuläget!

Jag skiter fullkomligt i om den "misständer" (nja, diesel) eller går allmänt oroligt vid kallstart! Det skadar ju inte motorn! Provade att ta bort ett litet stag imorse som är anslutet till en vacuumklocka. Den gick sådär efter det vid höga varv och gasuppsläpp. Inte den alltså! Förslag?

Visst är det väl bäst att den blir varm fortare genom denna fabriksåtgärd men jag startar och kör direkt för det mesta trots fjärrstart. Har blivit en sport att få den och dra så lite som möjligt, därav frågan! "tävlar" med kompis kompis som har en likadan andrabil så prestigen är enorm!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

100 Inlägg
16 december 2010
#2
I bakkant på diesel pumpen har du en röd magnet ventil med en kontakt med 2 kablar till, ryck den
och höjj tomgången manuellt (gör med skruven ovanför med en låsmutter på, skruvas utåt för att höjja tomgången)
så slipper du den förhöjda tomgången vid kallt start smile

PS: skjustera tomgången när motorn är genom varm wink
Senast redigerat av Volvo_164 (16 december 2010)

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.


Sök