1 december 2010
Trådstartare
Jo jag vet! Den ska vara det! Nånting som inte framgår av min Haynes gör att bilen går på närmare tusen varv i cirka 5-10 minuter. Just nu är det 10-15 minus hos mig. Jag vill inte det! jagar en mindre bränsleförbrukning då den drar skrämmande 0.6 just nu då jag pendlar extremt korta sträckor i nuläget!
Jag skiter fullkomligt i om den "misständer" (nja, diesel) eller går allmänt oroligt vid kallstart! Det skadar ju inte motorn! Provade att ta bort ett litet stag imorse som är anslutet till en vacuumklocka. Den gick sådär efter det vid höga varv och gasuppsläpp. Inte den alltså! Förslag?
Visst är det väl bäst att den blir varm fortare genom denna fabriksåtgärd men jag startar och kör direkt för det mesta trots fjärrstart. Har blivit en sport att få den och dra så lite som möjligt, därav frågan! "tävlar" med kompis kompis som har en likadan andrabil så prestigen är enorm!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!