Mekhandbok, eller kanske bara en kamera för att komma ihåg hur allt satt, var kopplat o.s.v.
Sen vrider du motorn tills kamhjulsmärke och vevmärke stämmer överens (lättare att sätta ihop rätt då)
Plockar ner allt för att kunna lyfta toppen men helst inte mer än det, d.v.s. minsta möjliga. Be sedan en kompis att hjälpa till med lyftet-det blir lättare då...
Köp ny toppackning av rätt sort (antal hack i en kant upplyser om tjockleken på packningen.och nya toppbultar, begär att få åtdragningsvärdena, köp momentnyckel och ev. gradskiva (om du inte har) Rengör ytorna noga, om nödvändigt vrid veven 90 grader och tryck i trasor i cylindrarna. Täta mot kanter med raklödder, och dra ett stort bryne försiktigt över ytan. Efter ett tag ser du på de blanka partierna hur jämnt det är. Verkar det ok, så fundera på om det kokade när toppen ville skiljas. Om inte så går den att montera igen direkt, men är du osäker finns massor av industrier, verkstadsskolor eller annat med en fräs och indikatorklocka som hjälper dej att se om det har slagit sej. När så allt är förberett torkar du försiktigt bort raklödder och slipdamm (när cyl.väggarna ser torra och fina ut kan du blöta trasorna som ligger i med en blomspruta-fotogen är bra-och försöker få upp trasorna så att det inte smiter ner för mycket skit. Raklödder är klibbigt och blöta trasor likaså.Sedan lägger du dit packning, din kompis hjälper att lägga ner toppen, monterar bultar och drar enligt anvisningarna du fått. Vrid sedan tillbaka veven nittio grader dit den var i början, montera kamrem och allt annat. Provstarta.
Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!