3343
Sök

Chrysler Sebring Coupé - Automatlådeoljan började rinna ut under körning

440 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Chrysler Sebring Coupé -95, 2.5 liters V6 med automatlåda.

När jag häromdagen körde lugnt i stan (cirka 50 km/h) så kände jag ett det plötsligt ryckte till i bilen, men det var inget täntkte jag på så jag körde vidare. Efter cirka 500 meter hörs det igen och plötsligt ser jag i backspegeln att det rinner ut massa olja från automatlådan, skit också!

Så jag kör med rinnande olja där bak i cirka 250 meter innan jag kan stanna bilen på en säker plats, sedan rinner det ut mer och mer tills det är helt tomt samt ryker lite.

Automatlådan fungerade/fungerar dock "jättebra" "ändå", men eftersom det rinner ut olja och "klonkar" lite där framme så kör jag självklart inte bilen.

Vad kan ha orsakat detta, är hela lådan kass eller kan det vara något annat? Rör? Packning? Tråg? Det hördes en lätt puff när olja började rinna ut, men man tycker ju att lådan inte borde fungerar om "det blev något allvarligt fel"?

Någon som kan rekommendera någon billig verkstad som kan "fixa" problemet i Jönköpings-trakten?

Det är samma låda som i Chrysler Stratus med automat.

Hoppas någon kan bringa lite klarhet i ämnet, är ej insatt i hur det fungerar, inte ännu i alla fall sad

Tack på förhand!

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 maj 2010
#2
Tror det bästa är att göra den magiska manövern, nämligen lägga sig under och titta smile


Motborgare
1 099 Inlägg
25 maj 2010
#3
Förmodligen är det en slang till oljekylet som har punkterat. Det borde droppa bredvid vänster framhjul, om jag har rätt och om det är dragit som på 300M.

-- K

440 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#4
Hej och tack för alla svar!

Har försökt att kolla under bilen så gott det går och det ser ut som om olja kommer från "mitten" så att säga, dvs. inte från sidan av något hjul osv.

Idag när jag försökte köra (kanske dumt) så gick bilen inte framåt på driven förrän jag gasade till lite mer rejält. Kan det vara för att olja är slut eller är lådan helt "körd"?

Någon som vet ett bra ställa i Jönköpings län som fixar sådana fel relativt billigt?

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

198 Inlägg
26 maj 2010
#5
Kör inte mer! Annars får du köpa en ny låda eller helrenovera.
Billiga vet jag inte om de är men kolla med RT Jonssons bil (tror jag dom heter). Dom mekar mycket med jänkare. Ett annat alternativ är www.rpm-racing.se utanför Habo som jobbar med automatlådor.

1332 - Överjävlig

1 353 Inlägg
26 maj 2010
#6
precis som nån skrivit så är det förmodligen en slang eller koppling till oljekylaren som gått sönder, så den trycker ur oljan där.

Väldigt ovanligt att ett trågpackning eller dyl. skulle gå sönder så plötsligt..
du körde inte på nånting som slog en spricka eller nåt i tråget då? sitter ju alutråg på dom om jag inte minns fel, och dom spricker ganska så lätt.


och ang. att du fick gasa lite mer är för att det är dåligt med olja i lådan, Kör INTE med dåligt med olja i en automat, då blir det till att byta låda!

There's no replacement for displacement

440 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#7
Tack för alla svar!

Ska försöka hissa upp bilen idag coh ta en bättre titt under, om dt verkar som om växellådan gått så får jag försöka lämna in hela bilen hos rpm-racing.

Om det är en slang osv. borde det låta när man kör också, det blev ett klonkande/skrapande ljud då jag körde bilen till säkerhet när olyckan hände big_smile

Hittade en låda på skroten till en Chrysler Stratus, gått cirka 16000 mil, kan det vara ett alternativ? Den borde passa då det är samma motor och låda i båda bilarna.

Tack på förhand!

Meister
6 763 Inlägg
28 maj 2010
#8
chryslerstratus skrev:
Tack för alla svar!

Ska försöka hissa upp bilen idag coh ta en bättre titt under, om dt verkar som om växellådan gått så får jag försöka lämna in hela bilen hos rpm-racing.

Om det är en slang osv. borde det låta när man kör också, det blev ett klonkande/skrapande ljud då jag körde bilen till säkerhet när olyckan hände big_smile

Hittade en låda på skroten till en Chrysler Stratus, gått cirka 16000 mil, kan det vara ett alternativ? Den borde passa då det är samma motor och låda i båda bilarna.

Tack på förhand!

Tror med på en slang. När jag tappade min slang till oljekylen började det klonka och låta. Men ställ bilen på ett bra ställe och se vart pölen blir och sedan är det bara att titta där


440 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#9
Nu blev jag glad igen, hoppas verkligen att det kan vara en slang! Försökte komma åt under bilen idag men domkraften är inte den bästa men den fungerar men är inte så hög (från Rusta) big_smile

Ska försöka bogsera (?) bilen till en Preem-mack där jag kan hissa upp den samt tvätta rent så jag ser vart all olja pöser ut.

Tror ni att slangen är synlig eller hur ligger det till? Är den dyr osv.? Kanske går att köpa på ebay.com smile

I annat fall så kanske man kan köpa någon annan slang som passar, hade varit roligt att se om bilen fungerar, tänkte precis åka till Granaths Bildelar i Jönköping och köpa en "ny" automatlåda smile

Tack för alla svar!
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Muttley
29 maj 2010
#10
chryslerstratus skrev:
Nu blev jag glad igen, hoppas verkligen att det kan vara en slang! Försökte komma åt under bilen idag men domkraften är inte den bästa men den fungerar men är inte så hög (från Rusta) big_smile

Ska försöka bogsera (?) bilen till en Preem-mack där jag kan hissa upp den samt tvätta rent så jag ser vart all olja pöser ut.

Tror ni att slangen är synlig eller hur ligger det till? Är den dyr osv.? Kanske går att köpa på ebay.com? smile

I annat fall så kanske man kan köpa någon annan slang som passar, hade varit roligt att se om bilen fungerar, tänkte precis åka till Granaths Bildelar i Jönköping och köpa en "ny" automatlåda smile

Tack för alla svar!

Mvh
Jonathan

bogsera inte en automat, då får du ändå bytta låda om du har tur.

440 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#11
Hej!

Varför är det tur att byta låda? big_smile Menar du inte otur sad

Jag har en Preem-mack cirka 300 meter hemifrån, kanske jag kan få bilen dit och ta en titt. Läste att oljerören/slangen går in i soleinoden, och man bör komma åt det genom att demontera luftburken och lite annat (?). Svårt att avgöra på just denna bilen kanske smile

Det värsta är att jag inte kan putta bilen till macken, har en stor backe innan jag kommer ut på en lite större väg, hehe, får väl bli att ta till lite bogsering i neutral.

Om jag har turen att det är en slang och om lådan fungerar så behövs det olja.

Tog en titt på Biltema och dom har ju, jag behöver hela 9 liter!

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Muttley
29 maj 2010
#12
hehe jag menar otur ju. Om du bogserar 300 meter har jag ingen aning om hur mycket de sliter. Men man ska inte göra det. risken att förstöra växellådan växer med 100%

440 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#13
Kolla lite på ett amerikanskt forum och där verkar det som om slangarna sitter ganska synligt till, i sådana fall har jag sett dom och dom verkar inte vara sönder =/

Finns det mer rör/slangar under bilen som man endast kan se underifrån (som hör i automatlåda)?

Undrar verkligen vad felet kan vara, när olyckan hände så kändes det som om jag körde över en liten sten, fastän jag inte gjorde det, dvs. själva känslan sad

198 Inlägg
29 maj 2010
#14
Du kan köpa oljan på Mekonomen som säljer Red Line ATF C+ som passar din låda. Men spring nu inte iväg och köp 9 liter för det är inte säkert du behöver all denna olja. Vid en vanlig service när man byter olja och filter i lådan går det år 4 quarter vilket är strax under 4 liter som är ungefär den mängd jag gissar att du kommer att behöva.

1332 - Överjävlig

440 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#15
Hej igen!

PS, det går i 8,9 liter enligt Haynes-boken, motorolja går det i 4,3 liter.

Har skruvat lite under dagen och det enda jag ser läcker är i "mitten" av "motorn/lådan", kan dock inte se så bra då jag inte kommer under bilen, men något läckande rör/slang ser jag inte, dom verkar ganska bra =/ Betyder detta att lådan är helt "kass", eller kan det vara någon packning? Men eftersom det small till lite lätt samt guppade när jag körde så antar jag att något kanske "kuggade" över eller dylikt.

Har hört med ett antal bilskrotar samt andra företag om en automatlåda, väntar spänt på svar, vill helst inte betala alltför mycket, dom behöver ju inte suga så värst mycket pengar på en låda som dom aldrig lär bli av med ändå, finns nog inte så stor efterfrågan.

Om jag nu får tag i en låda så behöver jag någon som kan fixa demontering samt montering av "nya" lådan, märkesverkstäder kommer inte ens på tanke, dom tar alltör mycket, undrar om det finns någon billig verkstad i jkpg-trakten som kan fixa detta. Har inte möjlighet till att göra det själv pga. ingen utrustning/verktyg.

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

198 Inlägg
30 maj 2010
#16
8,9 liter går det åt när man även ska fylla upp en helt tom låda, dvs du har ingen olja i convertern. Jag är extremt säker på oljemängden vid en service eftersom det bara är en vecka sedan som jag bytte olja och filter i min låda. Läser du noga i din användarmanual till bilen så ser du mängden olja som går åt. Står nog likadant i Haynes bristfälliga manual också. Ja, jag har också en pdf-fil av Haynes manualen.

1332 - Överjävlig

440 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#17
Ja precis, det går åt en del olja.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 maj 2010
#18
Läcker inte packningen på ingående axel bakom convertern då? Då läcker det ju mellan motorn och lådan?

Försök få tag på en bra domkraft så du kan komma åt och ta lite bilder, blir så mycket enklare!

På Mercedes brukar packningen bakom den elektriska kontakten läcka = den slutar driva efter ett tag och låter konstigt. Bilarna ingår ju trots allt i samma koncern så delar kan ju vara lånande från Mercedes smile


440 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#19
Jag har faktiskt ingen aning, idag har jag bestämt mig för att komma under, ska ta hem en lastbils-domkraft från en bekant, så då får jag nog upp bilen lite högre smile

Tack för tipset, såg att det finns flera sådana packningar att köpa, men då måste väl hela lådan dän för montering? smile

440 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#20
Felet var converten som slog sönder blocket.


Sök