Ulf_W skrev:
Om det skulle gälla gamla dieselbilar skulle ju nya skatten på min A4 -98 bli 2438:- ist för 5511:-
Så risken att dom skulle införa det för äldre bilar är ju obefintlig, så var det med det miljötänket.
Dom skiter i utsläppen, det enda som är aktuellt är att komma på ett sätt att få in mer pengar.
Faktum är att det blir tvärt emot vad du säger. Den nya skatten kommer att leda till att fler köper nya fina bilar som är miljövänliga istället för gammalt skit.
Fler kommer köpa nyare bilar och även helt nya bilar. Vilket gör att det kommer bli fler begagnade bilar om några år(som fyller kraven) och som då dem/vi som inte har råd med en ny bil kan köpa.
Jag ser inget problem med detta egentligen då det är ett bättre system än det vi har(ur miljösynpunkt).
Om man sen vänder på det så är det även bra att dem inte har det på gamla bilar då det hade blivigt jättedyrt med en gammal bil. Och istället för att bevara gamla bilar så hade dem skrotats.
Vissa bilar hamnar i kläm, men jag tycker nog att fördelarna väger ut nackdelarna.
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.