3068
Sök

Nya Skatten på bilen

2 415 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Nu skall man få börja betala skatt efter hur mycket Koldioxidutsläpp man släpper ut.
för en som jobbar extra bara kommer ju aldrig ha råd med det!
inte nu när man skall köpa en gammal 740 diesel iallafall!
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … ari-2011-/
Senast redigerat av Tryck_o_pys (20 december 2010)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 624 Inlägg
20 december 2010
Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för Euro 5, miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.

Safe om man har en äldre bil ju wink

3 259 Inlägg
20 december 2010
"Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare "

Edit: To slow! big_smile
Senast redigerat av JonR (20 december 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

German Engineering
9 083 Inlägg
20 december 2010
Stackars de som har fordon av årsmodell -06 och senare wink Bekymrar ju inte oss som kör äldre bilar big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2 415 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
fy fan vad gött! då slipper man det! åh jag blev nästan lite rädd när dom skriver så!

2 624 Inlägg
20 december 2010
tanken som kom upp direkt jag läste det där va att fan vad folk kommer sälja sina nyare bilar och skaffa äldre tongue

2 415 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
martinn skrev:
tanken som kom upp direkt jag läste det där va att fan vad folk kommer sälja sina nyare bilar och skaffa äldre tongue

Nej det hoppas jag inte. för då kommer vi inte få ha kvar våra gamla bilar tongue

2 337 Inlägg
20 december 2010
Nissan Qashqai 2.0 dCi kommer att bli drygt 700 kr billigare per år i fordonsskatt, till exempel. Det är ju inte helt fel.

2 415 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
kan dom inte sänka våran skatt också tongue

2 337 Inlägg
20 december 2010
Min Saab hade, om den hade omfattats av reglerna, fått förhöjd skatt med 180 kronor. Inga jättesummor där, men skönt att slippa.

2 624 Inlägg
20 december 2010
Tryck_o_pys skrev:

hade inte vart fel! iofs har inte jag nån tokdyr skatt (1700) men alltid skönt med lite billigare cool

2 415 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Jag har 2065 kr på min 945 Tic. 740 DTIC är det 6000:- hmm

huh?
10 427 Inlägg
20 december 2010
Tryck_o_pys skrev:

En 940 med B230FT tror jag ska ha ett CO-utsläpp på 244 g/km medan en sprojlans
Volvo S60 med 2,0T 202hk motorn släpper ut 184 g/km och årsskatten på en sån
är på strax över 1600kr. Tror inte du vill ha koldioxidskatt på Volvo 940 wink

239 Inlägg
21 december 2010
Sverige, sverige i ett nötskal allt ska bli så bra.

998 Inlägg
21 december 2010
2680 skulle det blivit på min som ligger på 1870 idag tur man slipper det smile

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 december 2010
Sarge skrev:
Nissan Qashqai 2.0 dCi kommer att bli drygt 700 kr billigare per år i fordonsskatt, till exempel. Det är ju inte helt fel.

På ett annat motorforum vevades samma diskussion igång om att nu jäklar kommer ingen ha råd med bil... men det slutade som du konstaterade att ofta blir det billigare!  Bra eller dåligt vågar jag inte uttala mig om.

min V70 D5 2007 sjunker 400kr tex.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 415 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
torpis skrev:
Sarge skrev:

På ett annat motorforum vevades samma diskussion igång om att nu jäklar kommer ingen ha råd med bil... men det slutade som du konstaterade att ofta blir det billigare!  Bra eller dåligt vågar jag inte uttala mig om.

se där ja. ja men varför skall dom ändra skatten för? t.ex dom som kör nya bilar idag. typ familjer osv, kanske inte har råd att köra nyare bilar idag. kanske går tillbaka till äldre.

347 Inlägg
21 december 2010
Tryck_o_pys skrev:
torpis skrev:
Sarge skrev:

se där ja. ja men varför skall dom ändra skatten för? t.ex dom som kör nya bilar idag. typ familjer osv, kanske inte har råd att köra nyare bilar idag. kanske går tillbaka till äldre.

Oftast så blir det faktiskt billigare. Speciellt dieselbilar blir billigare. Det nya systemet är bättre, nu har folk äntligen råd att äga dieselbilar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 december 2010
Tryck_o_pys skrev:
torpis skrev:
Sarge skrev:

glöm inte att det finns undantag, exempelvis miljöbilar som är skattefria i 5år, trots dieselmotor... en liten rackare som med chip upplevs som riktigt pigg faktiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Hemlös
321 Inlägg
21 december 2010
Hmm, ja om det stämmer att det blir billigare så är det ju väldigt trevligt smile

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

Sök