27 december 2010
Trådstartare
Hej!
Kompisen har en Passat 1.8T -05 (AWT) som vi trodde behövde ett turbobyte! Det började så här: Kompisen kom hem till mig efter 1mils körning ungefär och vi såg att bilen blårök en hel del. Så vi ställde den till dagen efter och då startades den och efter ca 30sekunder på tomgång så blå/vitrök den kraftigt! Då menar jag tjock rök!
Vi åkte ut och provkörde bilen och den blårök endel på gaspådrag, inget vid motorbroms, förövrigt så var den lika pigg som vanligt och inget annat konstigt! Vi tog en runda på 1,5mil och när vi stannade så hade blåröken avtagit. Vi antog att turbon bara tryckte ur sig olja när den var kall så vi rev bort avgas och insug på turbon men där inne såg det hur bra ut som helst, inget större glapp än en ny turbo och inga spår av olja nånstans! Vi startade bilen med insugslang och avgas borta och bilen blåryker ingenting trots kallstart, provar att gasa ur den, den ryker inte det minsta även efter några minuter på tomgång!!
Jag tittade i insugslangen(den mellan turbo och luftfilter) och hittar nån kladdig brun oljevattenblandning, det ser ut som att den kommit från vevhusventilationen(vevhusvent-slangen går in i insugslangen till turbon)!
Kan det vara så att vevhusventilationen har tryckt ur sig olja som sen åkt med runt i motorn och på så sätt fått den att blåryka? Tycker ju inte att det borde kunna komma sådana mängder ur vevhusventilationen..
Nån som har nåt tips?
Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (27 december 2010)