3582
Sök

Passat 1.8T blåryker men turbon ej glapp?

3 259 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Kompisen har en Passat 1.8T -05 (AWT) som vi trodde behövde ett turbobyte! Det började så här: Kompisen kom hem till mig efter 1mils körning ungefär och vi såg att bilen blårök en hel del. Så vi ställde den till dagen efter och då startades den och efter ca 30sekunder på tomgång så blå/vitrök den kraftigt! Då menar jag tjock rök!
    Vi åkte ut och provkörde bilen och den blårök endel på gaspådrag, inget vid motorbroms, förövrigt så var den lika pigg som vanligt och inget annat konstigt! Vi tog en runda på 1,5mil och när vi stannade så hade blåröken avtagit. Vi antog att turbon bara tryckte ur sig olja när den var kall så vi rev bort avgas och insug på turbon men där inne såg det hur bra ut som helst, inget större glapp än en ny turbo och inga spår av olja nånstans! Vi startade bilen med insugslang och avgas borta och bilen blåryker ingenting trots kallstart, provar att gasa ur den, den ryker inte det minsta även efter några minuter på tomgång!!
    Jag tittade i insugslangen(den mellan turbo och luftfilter) och hittar nån kladdig brun oljevattenblandning, det ser ut som att den kommit från vevhusventilationen(vevhusvent-slangen går in i insugslangen till turbon)!

Kan det vara så att vevhusventilationen har tryckt ur sig olja som sen åkt med runt i motorn och på så sätt fått den att blåryka? Tycker ju inte att det borde kunna komma sådana mängder ur vevhusventilationen..

Nån som har nåt tips?

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (27 december 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 488 Inlägg
27 december 2010
#2
Kan inte svara på vad som orsakade blåröken men det är ett jättevanligt standardfel att vevhusventilationen sätter igen på denna motorn.

3 259 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#3
Hej! Men om den hade varit igensatt så borde det ju inte komma olja därifrån tycker man, eller?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Mek
88 Inlägg
28 december 2010
#4
Väldigt vanligt att vevhusventen fryser igen, helst vid korta körningar.
In med bilen i värmen och gör helst ren vevhusventen.

Mvh

Livet börjar vi 2 bars ladd

3 259 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#5
Om vevhusventilationen fryser, kan den då trycka ut olja till insugsslangen som gör att bilen blåryker???

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Mek
88 Inlägg
28 december 2010
#6
JonR skrev:
Om vevhusventilationen fryser, kan den då trycka ut olja till insugsslangen som gör att bilen blåryker???

Mvh/Jon

Om vevhusventen fryser så kan ju inte vevhustrycket gå ut den vägen, och då får du ett övertryck i vevhuset med påföld att oljan inte kan rinna ner i vevhuset från turbons oljeretur (turbons tätningar orkar inte hålla tätt)

Mvh

Livet börjar vi 2 bars ladd

3 259 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#7
Aha! Så långt tänkte inte jag som till oljereturen! Men när du säger det så låter det ju logiskt! Du skulle tippa på att det är det som har hänt då?

Jag bytte en turbo på en jobbarkompis saab 9-3 förut, och den blårök ytterst ytterst lite, men när jag hade plockat isär turbon och kände på den så glappade den säkert 5mm i axeln, impellrarna var säkert nerslitna några mm efter att ha gått emot huset, såg ut som fan gjorde den! Så denna turbo borde ju inte kunna trycka ur sig olja eftersom den endast har glapp på nån mm, alltså inte mer än en ny har!

När man gör rent vevhusventilationen, är det bara att riva bort varenda slang/rör och göra rent då eller är det nåt speciellt ställe som dom brukar sätta igen sig på?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 488 Inlägg
28 december 2010
#8
De brukar spricka i t-korset under insuget, annars är det att plocka och rengöra varje slang som gäller, tar sin tid och är trångt, vissa tar ej bort insuget, jag gjorde det för att underlätta.

3 259 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#9
Just ja, glömde ju att skriva att när vi ställde bilen över natten så stog den inomhus nästan 24h i 15-20plusgrader , och då blårök den väldigt mycket efter ca 30sekunder på tomgång vid uppstart. Så borde ju inte ha kunnat varit fryst då tycker man ju.. Men å andra sidan kanske det är igenkoksat, men risken för det borde vara liten då denna kärra bara rullat 14.000mil...

Men vi får göra så att vi plockar ihop bilen igen och provstartar och sen kollar ifall vevhusventilationen verkar vara hög, om den är helt täppt som det verkar så borde det ju märkas när man lossar oljelocket!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 488 Inlägg
28 december 2010
#10
Våran var väldigt tät redan på 9000 mil trots täta serviceintervaller så smile

3 259 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#11
Ofyfan! Det var illa! smile

Gick ut i garaget och plockade ihop bilen och vi var ut och provkörde den, ingen blårök, inte det minsta! Lossade diverse slangar till vevhusventilationen och det enda som hittades var ett tunt lager av koks invändigt på rören(kanske en halv mm tjockt).. Men hur som helst så verkar "proppen" ha släppt och bilen fungerar nu utan blårök!

Kanske vore bra att installera en motorvärmare på denna? Det måste ju motverka en hel del då det borde ha varit en ispropp och inte "koks-propp" eftersom det nu fungerar helt plötsligt...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Mek
88 Inlägg
28 december 2010
#12
JonR skrev:
Ofyfan! Det var illa! smile

Gick ut i garaget och plockade ihop bilen och vi var ut och provkörde den, ingen blårök, inte det minsta! Lossade diverse slangar till vevhusventilationen och det enda som hittades var ett tunt lager av koks invändigt på rören(kanske en halv mm tjockt).. Men hur som helst så verkar "proppen" ha släppt och bilen fungerar nu utan blårök!

Kanske vore bra att installera en motorvärmare på denna? Det måste ju motverka en hel del då det borde ha varit en ispropp och inte "koks-propp" eftersom det nu fungerar helt plötsligt...

Mvh/Jon

Ok det var ju bra,man kan ochså montera 12 volts värmekabel i vevhusslangarna om man inte har tillgång till 230 volt.

Mvh

Livet börjar vi 2 bars ladd

3 259 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#13
Det är ju faktiskt ingen dum ide! Alltså linda runt vevhusrör/slang? Är det nån speciell värmekabel? Den bör ju vara rätt lång då det är endel slangar och rör hit o dit till vevhusventilationen på Passat!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Mek
88 Inlägg
28 december 2010
#14
JonR skrev:
Det är ju faktiskt ingen dum ide! Alltså linda runt vevhusrör/slang? Är det nån speciell värmekabel? Den bör ju vara rätt lång då det är endel slangar och rör hit o dit till vevhusventilationen på Passat!

Mvh/Jon

Ta och skrota en värmesits (en sådan man har ovanför stolen) ta ut kabeln, koppla den på täningsplus.

Bäst är att ha kabeln inne i slangarna för att göra mest nytta.

Du måste ha all kabel inkopplad,annars blir det för varmt.

Mvh

Livet börjar vi 2 bars ladd


Sök