4570
Sök

Volvo 854 GLT startar ej. avancerat problem...

50 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
köpte en volvo 850 som inte startar. den gamla ägaren sa att dom hade bytt relä till soppa pumpen. jag har därefter bytt soppa pump + bränslefilter. har kontrollerat tändning, och bilen får ingen gnista alls!! har testat byta tändmodulen... men fotfarande inget gnista, och det kommer fotfarande ingen bensin till spridarbryggan!! har kontrollerat styrboxen = ej bränd. har även nollställt samtliga. har kontrollerat tändstift, tänd kablar, rotorhus och rotor. inget ser misstänksamt ut.

kan det vara kamaxellägesgivaren?
startmotorn snurrar och motorn går runt... men inget mer händer :S

50 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Tommie_v70 skrev:
köpte en volvo 850 som inte startar. den gamla ägaren sa att dom hade bytt relä till soppa pumpen. jag har därefter bytt soppa pump + bränslefilter. har kontrollerat tändning, och bilen får ingen gnista alls!! har testat byta tändmodulen... men fotfarande inget gnista, och det kommer fotfarande ingen bensin till spridarbryggan!! har kontrollerat styrboxen = ej bränd. har även nollställt samtliga. har kontrollerat tändstift, tänd kablar, rotorhus och rotor. inget ser misstänksamt ut.

kan det vara kamaxellägesgivaren?
startmotorn snurrar och motorn går runt... men inget mer händer :S

har även kontrollerat samtliga säkringar, kontakter och till o med bytt batteri!

1 878 Inlägg
29 december 2010
Framme vid kylet har du några reläer som kan vara intressanta att byta. har läst om detta nångång tidigare att det kan vara dem som det beror på. Kan dock inte svära på att det beror på dem.

50 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Frozen1985 skrev:
Framme vid kylet har du några reläer som kan vara intressanta att byta. har läst om detta nångång tidigare att det kan vara dem som det beror på. Kan dock inte svära på att det beror på dem.

dom går ju till kylfläkten bland annat..? får forska lite hur de hänger ihop...

10 287 Inlägg
29 december 2010
Vad får du för felkoder?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 253 Inlägg
30 december 2010
För att startförsök ska inledas måste den ha signal från både kamxelpositionsgivaren och impulsgivare (den som läser på svänghjulet) annars får man varken gnista elelr att spridarna öppnar. Huvudreläet, det som sitter ovnför kylaren kan vara en ide som tidigare nämnts. Det förser bränsle/tändsysteet med ström. Sitter 2 reläer där. DEt ena är till fläkten, det andra är huvudreläet, brukar stå fuel system main relay på det.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 december 2010
Marlboroman skrev:
För att startförsök ska inledas måste den ha signal från både kamxelpositionsgivaren och impulsgivare (den som läser på svänghjulet) annars får man varken gnista elelr att spridarna öppnar. Huvudreläet, det som sitter ovnför kylaren kan vara en ide som tidigare nämnts. Det förser bränsle/tändsysteet med ström. Sitter 2 reläer där. DEt ena är till fläkten, det andra är huvudreläet, brukar stå fuel system main relay på det.

Fler folk som dig uppskattas!
Skriver bra & tydligt.

Btw för att hålla mig till tråden.
Varför har du bytt soppa pump om du nu vetat om att du inte får någon gnista ? ( tänkte mest på din plånbok )
För att bägge soppa pump & tändsystem skall pajja på samma gång ? njaaee, 1 på miljonen.

Jag säger impulsegivaren till 90%.
Vanligt fel på dessa också.

C H E V R O L E T <3

8 253 Inlägg
30 december 2010
Children-Of-Bodom skrev:
För att bägge soppa pump & tändsystem skall pajja på samma gång ? njaaee, 1 på miljonen.

Vilket ju för tankarna till huvudreläet eftersom det styr båda dessa system.

En annan sak som slog mig, säkringen till soppapumpen är naturligtvis kollad och hel och du är säke på att reläet till pumpen är bytt och fungerar?

50 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Vad får du för felkoder?

/Göran

får enbart upp 1-1-1 = inga felkoder... självdiognastik.

50 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Vilket ju för tankarna till huvudreläet eftersom det styr båda dessa system.

En annan sak som slog mig, säkringen till soppapumpen är naturligtvis kollad och hel och du är säke på att reläet till pumpen är bytt och fungerar?

har kontrollerat allt detta...

Sök