3869
Sök

Hur breda däck kan man ha?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
Tänkte bara fråga hur vet man hur breda däck man kan ha på bilen? och hur många tum ska fälgen vara för att det ska se normalt ut?

Ska köpa nya 19" fälgar och hittade däck som var 255/35/19

Skulle dom passa på våran a4 avant? eller som sagt hur får man reda på det?

Mvh.

Bilmekaniker
805 Inlägg
16 februari 2010
gå till en seriös däckfirma, dem brukar oftast veta det 19 tums med dem däcken ska nog inte vara några problem ifall bilen inte är sänkt eller så, du har ju 19 tums nu? kolla om det finns plats för bredare däck
Senast redigerat av AnesN (16 februari 2010)

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 februari 2010
255 skall man ha på fälgar mellan 8.5" - 10" bredd...Sen är ju frågan om så breda fälgar/däck går fritt på din bil... Ett tips är att du håller dig +-5% inom original rullomkretsen

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

40 Inlägg
16 februari 2010
Brode inte vara några problem, bör inte över/understiga 5% av orginal rullningsomkretsen på däcket. 255/35 är 4,5% större så det är inom gränsen.
Prova fälgen på framdäcket se så det inte tar i. Kanske behövs spacers

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
okej tack. ska beställa fälgar på nätet och sen tänkte jag köpa däcken privat och det kan bli lite krångligt om dom inte passar. men som sagt. på dom 19"arna jag har nu så är däcken 235 breda och 20mm kanske inte spelar sån stor roll. men ändå, dessa såg jag nu är tydligen 40mm höga och inte 35. kanske blir för stort och om inte annat så ser det kanske inte lika bra ut? smile får testa lite eller köpa däcken monterade och klara. lite dyrare men mycket lättare.

KHRacing
16 februari 2010
Dark_Angel skrev:
okej tack. ska beställa fälgar på nätet och sen tänkte jag köpa däcken privat och det kan bli lite krångligt om dom inte passar. men som sagt. på dom 19"arna jag har nu så är däcken 235 breda och 20mm kanske inte spelar sån stor roll. men ändå, dessa såg jag nu är tydligen 40mm höga och inte 35. kanske blir för stort och om inte annat så ser det kanske inte lika bra ut? smile får testa lite eller köpa däcken monterade och klara. lite dyrare men mycket lättare.

2 veckors laglig ångerrätt på nätet :-)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:
Dark_Angel skrev:

2 veckors laglig ångerrätt på nätet :-)

kanon. får försöka och se vad som passar då tongue

Besserwisser
263 Inlägg
17 februari 2010
Dark_Angel skrev:

Bara så du vet så betyder det inte höjden på profilen i mm, utan mäts i procent av bredden på däcket. Vid 255/55 däck så är alltså 55 = 55 % av 255 mm.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
haha jaja. men man kan ju inte veta allt tongue men man lär sig ju alltid nå nytt smile

60 Inlägg
7 januari 2011
Någon som testat 255/35 ET 45 på saab 9-5?? fått erbjudande å byta mina jag har nu (235/40 ET 40) mot dessa större fälgar... är jäkligt sugen... någon som kan komma med snabbt svar?

Sök