3543
Sök

Volvo 740 1988 drar massor med bensin

170 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
Har kollat snittförbrukning nu 4ggr. Första gången nästan 1,9l/mil, sen 1,58, 1,75 och nu idag 2,2LITER/mil :S

Bilen har haft ryckig gång från växel 3 och uppåt på fullgas (nån enstaka gång på 2an, aldrig på 1an), ska jag upp i motorvägsfart får jag gasa väldigt lite annars börjar den kvävas i princip. Den kan poffa till lite från motorn också.

Igår startade inte bilen, jag körde startmotorn säkert 20min totalt men den tvärvägrade. Böt stift, och dom som satt i var kolsvarta. Då starta den direkt, men gick ändå dåligt, så jag köpte nya tändkablar. Så åkte jag ut och provkörde nyss, drog en sväng på 110väg och höll jämt gas, 2,2liter/mil tog den.. Hur fan kan den ta mer på motorväg än blandad körning? Har kollat olja, och luftfilter också, fräsha.

Den måste ju på något vänster få för mycket bensin? Hur och vad ska jag göra för att lösa detta. Är inget motorgeni. Den verkar inte ha felkodssökningssystem, är inte en 88b. Verkar inte läka från tanken heller för jag har inte sett någon pöl i snön big_smile

Den har jämn tomgång.

248 Inlägg
31 december 2010
Kolla lmm, lambda, kallstart om du har någon smile

170 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Muckluck skrev:

Ok. Tror inte att jag har någon lambda dock?

Ingen som har några fler ideér ??

1 562 Inlägg
1 januari 2011
Budadi skrev:
Muckluck skrev:

du har alltså en b230E ?

170 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
mange_240 skrev:
Budadi skrev:
Muckluck skrev:

du har alltså en b230E ?

Nja b230F har jag väl? Men jag har ingen lambda lampa. Visst brukar man ha det? hmm

508 Inlägg
2 januari 2011
Har för mig att jag läst i en annan tråd om en Volvo 740 med b230f och där hade någon/några spridare fastnat i ett öppet läge så den pytsa i masser med soppa.

Kan vara någon läcka på någon soppa slang för det behöver inte synas i snön utan sprutar ut när det blir tryck vid körning.

170 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Skalman skrev:
Har för mig att jag läst i en annan tråd om en Volvo 740 med b230f och där hade någon/några spridare fastnat i ett öppet läge så den pytsa i masser med soppa.

Kan vara någon läcka på någon soppa slang för det behöver inte synas i snön utan sprutar ut när det blir tryck vid körning.

Ok men det känns inte som att spridaren kan ha fastnat.. För bilen går ändå bra på 1an och 2an i låg fart (kräver ju mer/mindre? sås då) Men sen när man kommer upp i fart och ska gasa så är det som att den dränks, eller får för lite sås men det är väl omöjligt ifall det nu inte är läkage någonstans. Får ta och kolla upp slangar osv imorgon. Det känns ju ändå som en trolig orsak.

Edit: Eftersom stiften var kolsvarta känns det som att den får tillräckligt med bensin ändå. Hmm. Men får ta och kolla slangarna i första taget.
Senast redigerat av Budadi (2 januari 2011)

Bärs!
3 456 Inlägg
2 januari 2011
Börja med att fastslå vad du har för maskin, ta en bild och lägg upp här så slipper vi gissa...

Garaget.org peakade 2008.

248 Inlägg
2 januari 2011
sitter alltid lambda på b230f, lampan du pratar om kom först 1989/1990.

1 562 Inlägg
2 januari 2011
Budadi skrev:
mange_240 skrev:
Budadi skrev:

du har alltså en b230E ?

Nja b230F har jag väl? Men jag har ingen lambda lampa. Visst brukar man ha det? hmm

har du b230f har du lambda sond.

170 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Yes jag har lambda, men det var inte felet. Har bytt tändkablar, lmm, tändstift och kollat filter och greja lite.

Felet var en spridare. Kontakten på spridaren har två stift, ett stift hade åkt in, så den gick på 3cyl ibland, och under körning hörde jag iaf inte det. Så nu är det provisoriskt löst med lite eltejp och en stålbit. 0,95 blandat drar den nu. smile

Sök