3296
Sök

Audi 100 tänder inte!

CNC-fräsare
117 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#1
God morgon.

Hoppade in i bilen för en stund sedan och när jag vred om nyckeln hände det inte ett endaste dugg!

Allting var som vanligt igår kväll men imorse var bilen helt död..
Det är inga lampor eller så som har stått o lyst under natten o jag har inte den blekaste vad felet kan vara!

Mer exakt så är det en 100 avant 92a 4cyl


Tack på förhand för all eventuell hjälp!

196 Inlägg
14 september 2010
#2
Kan ju vara en del grejer, jag hade testat att byta batteri först, fungerar inte det kan det vara tändningsmotorn, elfel, generator..

Full fart spar tid!

45 Inlägg
16 september 2010
#3
Billigast är ju att mäta batteriet... om du har en multimeter..tongue Mät direkt på polerna och har du över ca  12.60 Volt är det inte fel på batteriet iaf!


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 september 2010
#4
startar lyset när du vrider igång tändningen? gör det de är det startmotorn som är kass


45 Inlägg
16 september 2010
#5
mk2_power skrev:
startar lyset när du vrider igång tändningen? gör det de är det startmotorn som är kass

Vill bara säga att även om lyset lyser så kan startmotorn vara frisk. Då det krävs bra med kräm från batteriet för att snurra igång motorn, medans lamporna inte behöver lika mkt kräm...


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 september 2010
#6
Audi-Alex skrev:
mk2_power skrev:
startar lyset när du vrider igång tändningen? gör det de är det startmotorn som är kass

Vill bara säga att även om lyset lyser så kan startmotorn vara frisk. Då det krävs bra med kräm från batteriet för att snurra igång motorn, medans lamporna inte behöver lika mkt kräm...

men då ska man höra iaf ett klickande från startmotorn..
batteriet bör vara hyfsat konstigt för att startmotorn inte ska gå lite grann men lyset lysa normalt. det borde ju slockna helt när han slår igång startmotorn. gör det inte det är det den som måste bytas


CNC-fräsare
117 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#7
Det visade sig snart vara fel på tändningslåset..
En liten axel som gått av, så jag tog isär tändningslåset o fuskade ihop det lite snyggt : )

10 Inlägg
9 januari 2011
#8
Standardfel på VW o Ådibilar, felet är att startkontakten som sitter i tändningeslåset spricker runt returfjädern och den går trögare och trögare, efter ett tag så går pinnen från tändningslåset av och sedan sitter man där och är tvungen att köpa nytt tändningslås för 1195:- + kontakt för 375:- har fått göra detta på två Audi 80 bilar , den tredje bytte jag innan pinnjäveln gick av..


Sök