3790
Sök

945 ltt Drar mycket soppa?

7 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
Tja är ny bliven turbo ägare och vet inte rikigt min bror körde en kväll åt mej efter 3 mil så hade de slukat en halv tank visst han gillar och gasa men halv tank smile fel på tankmätaren eller fel nån annan stans

frågat lite folk och jag har ju vanliga 135 hk motorn i min och inge på stält ladd kör på 0,3 0,4 nått sånt och allt är org under huven smile ? lite snabba tester eller svar vore suveränt smile

1 758 Inlägg
9 januari 2011
Antingen läcker det soppa, eller så visar tankmätaren fel!
Så mycket ska den inte kunna dra, motorn bör gå riktigt jävla illa om den sprutar in så mycket soppa. Borde lukta bensin som fan och skjuta eld ur avgassystemet etc.
Trimmat och på bankörning kan man komma upp i sånna förbrukningar, men knappast på gata även om man kör riktigt hårt.

Kolla exakt vad mätaren står på, sen tankar du fullt och kollar hur mycket det faktiskt går i tanken.
Eller så kan du ju tanka fullt, nolla trippmätaren och kolla hur långt du har kört den dagen den stannar. Se till att ha en full dunk med dig bara! smile

Jag hade en 740 med helt död tankmätare för några år sedan. Då körde jag enligt trippmätaren istället. Nollade varje gång jag tankade och sen tankade jag när mätaren hade tickat runt 40 mil.

EDIT: stavfel...
Senast redigerat av schnauz (9 januari 2011)

1 008 Inlägg
9 januari 2011
Att bilen skulle hinka i sig 10 alt. 13 liter milen, det är orimliga siffror, bilen drar ju då 1 liter per 1000 meter, tror inte ens att bilen startar med så fet bränsleblandning, hinner toppfylla cylindrarna med soppa.. dessutom så bör motorlampan lysa ilsket
Felande mätare eller ett bränsleläckage som bör åtgärdas snarast tror jag på.

Sök