2840
Sök

Byta bromsvätska på en GOLF III

56 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
Tjena!
Ska byta bromsvätska på min GOLF III, men nipplarna sitter fast.
Har bytt bromsvätska många gånger på BMW och Volvo, och då har jag svetsat lite på nippeln bara så har dom lossnat sen.
Snackade med VWverkstaden och dom säger att man inte får svetsa på min golf för att gummipackningar i oket går sönder =S Dom säger att jag ska lämna in bilen till dom, men va de e jävöigt onöigt på en 13 år gammal bil som jag endå bara ska ha några år till. Sen kommer dom "ha sönder oket" så måste det också bytas. Jobbar på Bilia lite då o då och vet hur de går till ;D

Nån som har nån erfarenhet av detta? Det ska väl inte vara några problem att värma nipplarna med svets?

PS. snart kommer bilder på "pärlan" upp också ;D

BMW Power
2 362 Inlägg
5 december 2006
Som sagt, värm nipplarna lite försiktigt, fast svets kanske är något att skippa? vad vet jag, om du värmer lite på avstånd kanske det går br, annars kan jag ju säga att jag har gjort det tusentals gånger på min Golf 2a och förstår inte att det är någon skillnad till Golf 3ans..

Menar, får du inte ut dom, så att säga bryter av nippeln, så måste du ändå köpa ett helt nytt ok, så det är väl bara att köra på tongue

BMW, bogsering med wire :/

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
6 december 2006
Värma med gasol, knacka "axiellt" på nippeln o lossa den med hylsnyckel är väl den metod som känns säkrast (i mitt tycke. Brukar dock bara knacka o lossa, d.v.s. utan värmning)
Lycka till!
Senast redigerat av GT90 (6 december 2006)

Race mekaniker
26 Inlägg
7 december 2006
rostlösare, sexkantshylsa så löser de sig nog. men annars kan du ju lufta på bromsröret där det går in i oket..jobbar på bilverkstad o gör alltid så. e nipplen så rostig att inte rätt hylsa passar så slå på en storlek mindre.. MVH Mattias

Four rings to rule them all=)
Audi S4

188 Inlägg
7 december 2006
Värm på nipplarna! Lämna INTE in den!! Bara slöseri med pengarna

Sök