3142
Sök

Behöver hjälp med den nya "planen" inkoppling av ström, kondingar, säkringar, dist-block?

3 187 Inlägg
12 januari 2011
#21
snirrealm skrev:
Tokken skrev:
Dessa förb. kondensatorer.. Varför skall du ha kondensatorer?

För det ska väl hjälpa batteriet vid kraftiga strömuttag? Och eftersom det inte är en så stor kostnad så tänkte jag köra på de!

Men enligt dej så är det onödigt?

det är onödigt enligt rätt många här på garaget wink många kör med stora batteribanker så därför behöver man inte använda kondensator.


187 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#22
big-jepp skrev:
snirrealm skrev:
Tokken skrev:
Dessa förb. kondensatorer.. Varför skall du ha kondensatorer?

För det ska väl hjälpa batteriet vid kraftiga strömuttag? Och eftersom det inte är en så stor kostnad så tänkte jag köra på de!

Men enligt dej så är det onödigt?

det är onödigt enligt rätt många här på garaget wink många kör med stora batteribanker så därför behöver man inte använda kondensator.

Jo jag har läst de på vissa ställen. Men tänkte ändå köra med det men de kanske är bättre o ha 2 batterier (ett extra istället för kondingarna) bak? Ska säga att jag har ett nytt volvo orginalbatteri 60Ah fram och har tänkt att skaffa  biltemas 60Ah batteri till skuffen. Har kikat på Optima gul men de är ju så hiskeligt dyra!

Nya planer..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
12 januari 2011
#23
snirrealm skrev:
Tokken skrev:
Dessa förb. kondensatorer.. Varför skall du ha kondensatorer?

För det ska väl hjälpa batteriet vid kraftiga strömuttag? Och eftersom det inte är en så stor kostnad så tänkte jag köra på de!

Men enligt dej så är det onödigt?

Alltså en kondensator är inte FEL så att säga.. Men den är relativt onödig.

Den gör egentligen mest nytta på INSIDAN av slutsteget där det oftast redan sitter kondensatorer.

Genom att ha en stabil strömbank, vilket man ändå SKA ha så har man inga problem med kraftiga spänningsdippar som man ofta monterar kondensatorer för att motverka.

MEN.. Har man så pass kraftiga spänningsfall så är det ju något fel någonstans med den redan befintliga
strömförsörjningen, och lösningen är INTE en kondensator.

Så summan av det hela, när man har en stabil strömbank så har man inga kraftiga strömdippar vilket ganska
enkelt resulterar i en ganska onödig kondensator.

Kondensatorn VAR nödvändig(are) för typ 15 år sen när ett normalt bilbatteri inte klarade att lämna ifrån sig ström i den hastighet som behövdes. Dagens batterier är betydligt bättre på det då tekniken gått framåt sen dess.

Sen vidare så är kondensatorn ganska värdelös utan ett bra batteri i andra änden.
Har man från början taskigt med ström kan inte kondensatorn leverera mer än den matas med.

Kondensatorn är inte en lösning på ett strömproblem utan är där mest för att ge en stabilare spänning.
MEN då man med dagens batterier och en bra installation inte har dessa bekymmer längre tas kondensatorn ut ur leken i alla fall.

Men därmed inte sagt att man inte kan montera en ändå.. det kanske känns bättre, vad vet jag.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 187 Inlägg
12 januari 2011
#24
då skulle jag helt klart köra på ett till batteri och skitit i kodningarna wink
sen skulle jag rekommendera att inte köpa biltemas batterier, många som har problem med dessa, skulle ha köpt julas.


Team dBakuten
3 453 Inlägg
12 januari 2011
#25
big-jepp skrev:
då skulle jag helt klart köra på ett till batteri och skitit i kodningarna wink
sen skulle jag rekommendera att inte köpa biltemas batterier, många som har problem med dessa, skulle ha köpt julas.

Jag har dock använt biltemas gråa batterier med mycket bra resultat förr.. Så det är väl som med allt annat på biltema, lite upp och lite ner.
Senast redigerat av Tokken (12 januari 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 187 Inlägg
12 januari 2011
#26
Tokken skrev:
big-jepp skrev:
då skulle jag helt klart köra på ett till batteri och skitit i kodningarna wink
sen skulle jag rekommendera att inte köpa biltemas batterier, många som har problem med dessa, skulle ha köpt julas.

Jag har dock använt biltemas gråa batterier med mycket bra resultat förr.. Så det är väl som med allt annat på biltema, lite upp och lite ner.

jo det e klart wink


187 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#27
Tokken skrev:
snirrealm skrev:
Tokken skrev:
Dessa förb. kondensatorer.. Varför skall du ha kondensatorer?

För det ska väl hjälpa batteriet vid kraftiga strömuttag? Och eftersom det inte är en så stor kostnad så tänkte jag köra på de!

Men enligt dej så är det onödigt?

Alltså en kondensator är inte FEL så att säga.. Men den är relativt onödig.

Den gör egentligen mest nytta på INSIDAN av slutsteget där det oftast redan sitter kondensatorer.

Genom att ha en stabil strömbank, vilket man ändå SKA ha så har man inga problem med kraftiga spänningsdippar som man ofta monterar kondensatorer för att motverka.

MEN.. Har man så pass kraftiga spänningsfall så är det ju något fel någonstans med den redan befintliga
strömförsörjningen, och lösningen är INTE en kondensator.

Så summan av det hela, när man har en stabil strömbank så har man inga kraftiga strömdippar vilket ganska
enkelt resulterar i en ganska onödig kondensator.

Kondensatorn VAR nödvändig(are) för typ 15 år sen när ett normalt bilbatteri inte klarade att lämna ifrån sig ström i den hastighet som behövdes. Dagens batterier är betydligt bättre på det då tekniken gått framåt sen dess.

Sen vidare så är kondensatorn ganska värdelös utan ett bra batteri i andra änden.
Har man från början taskigt med ström kan inte kondensatorn leverera mer än den matas med.

Kondensatorn är inte en lösning på ett strömproblem utan är där mest för att ge en stabilare spänning.
MEN då man med dagens batterier och en bra installation inte har dessa bekymmer längre tas kondensatorn ut ur leken i alla fall.

Men därmed inte sagt att man inte kan montera en ändå.. det kanske känns bättre, vad vet jag.

Aha okej, tack för din åsikt! Dom kablarna jag har nu (plus från batteriet fram till skuffen, sen jord i reservhjulsbaljan) mätte jag upp 14,47volt med bilen igång och de har jag förstått är helt okej spänning? Så med ett extra batteri i bak kanske räcker? Men jag får nog först pröva med ett extra batteri o se vad som händer, märker jag av dippar så får jag se över kablaget o eventuellt skaffa ett batteri till eller kondingar! Det är ju inte extrema strömslukare jag ska ha. DLS A6 och sedan ett A2 eller A4. Kommer köra A6 steget i 4ohm.

Nya planer..


Sök