3442
Sök

Avgasreningslampa lyser Passat -03 1,8t

66 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Hej, Avgasreningslampan började lysa för drygt en vecka sedan.
Jag fick felsökt bilen och det visade att kylmedelstempgivaren gav för hög signal. Så verkstaden bytte givaren och nollställde lampan. När jag körde hem bilen började lampan lysa igen, så nu undrar jag om detta är något vanligt fel och vad kan det vara som är fel nu?
Ska man felsöka igen? Kostar ju en del varje gång..
Tacksam för svar, Tony

1 488 Inlägg
15 januari 2011
Tyvärr så är det att felsöka igen som gäller, kan vara något annat nu. Skönt med tempgivaren bytt, den brukar fela.

66 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Pratade med mekaren innan idag och det hade funnits ett sporadiskt fel till, bränsleavdunstningsventil ingen genomströming.
Ingen aning vad detta innebär men han skulle kolla upp det. Någon som vet vad det är för fel?

1 488 Inlägg
15 januari 2011
Antar han menar denna isåfall:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/9696/616462_4ir7bf.jpg

Den öppnar så att bränsleångorna som varit i kolkanistern kan ta sig vidare till insuget, lyssna om du hör något tickande från den på tomgång.

552 Inlägg
15 januari 2011
Syncheden skrev:
Pratade med mekaren innan idag och det hade funnits ett sporadiskt fel till, bränsleavdunstningsventil ingen genomströming.
Ingen aning vad detta innebär men han skulle kolla upp det. Någon som vet vad det är för fel?

Prova lossa på kontaktstycket och kolla vad du får fram för värde i volt, jag tror det är 12v. Är det 12volt kan du testa själva ventilen genom att låna ström från batteriet direkt. Klickar den så är den ok.

JKarlzzon
16 januari 2011
Om det är gjort på en vw verkstad så får du lämna in bilen igen för en gratis felsökning! För att felet inte löstes

Men om man läser av den felkoden du har skrivit så har bilden rätt som itouch. prova att ta bort slangen som går ner och försök att blåsa ren den slangen och även blås in i ventilen, då ska du inte få in någon luft den ska vara helt stängd.

Sök