2478
Sök

M47-m46, kan inte bestäma mej!!

Skåning
739 Inlägg
19 januari 2011
#21
Berggren_volvo skrev:
Självklart är m90 bäst utav dom 2 andra lådorna i fråga, men eftersom jag inte har nått jobb så räcker inte riktigt pengarna till:), Har faktiskt nu skaffat mej en m47 nu för en obetydlig summa pengar som jag har tänkt att hänga dit, tycker det ska bli lite intressant och se hur länge m47 håller:) Får ju samtidigt lite erfarenhet om hur mycket lådan pallar;). att hänga dit en m46 isf är ju inte ett så jobbigt arbete:D. har hört att m46an har en högre utväxling på 5:an än på m47. stämmer det?.

Högre utväxling med M46:an, men den märks nog knappt i verkligheten.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

39 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#22
Ibanezman skrev:
Berggren_volvo skrev:
Självklart är m90 bäst utav dom 2 andra lådorna i fråga, men eftersom jag inte har nått jobb så räcker inte riktigt pengarna till:), Har faktiskt nu skaffat mej en m47 nu för en obetydlig summa pengar som jag har tänkt att hänga dit, tycker det ska bli lite intressant och se hur länge m47 håller:) Får ju samtidigt lite erfarenhet om hur mycket lådan pallar;). att hänga dit en m46 isf är ju inte ett så jobbigt arbete:D. har hört att m46an har en högre utväxling på 5:an än på m47. stämmer det?.

Högre utväxling med M46:an, men den märks nog knappt i verkligheten.

okej;)


2 656 Inlägg
20 januari 2011
#23
Berggren_volvo skrev:
Självklart är m90 bäst utav dom 2 andra lådorna i fråga, men eftersom jag inte har nått jobb så räcker inte riktigt pengarna till:), Har faktiskt nu skaffat mej en m47 nu för en obetydlig summa pengar som jag har tänkt att hänga dit, tycker det ska bli lite intressant och se hur länge m47 håller:) Får ju samtidigt lite erfarenhet om hur mycket lådan pallar;). att hänga dit en m46 isf är ju inte ett så jobbigt arbete:D. har hört att m46an har en högre utväxling på 5:an än på m47. stämmer det?.

m46an e 4 växlad med en overdrive så va menar du ?


Skåning
739 Inlägg
20 januari 2011
#24
ekelund88 skrev:
Berggren_volvo skrev:
Självklart är m90 bäst utav dom 2 andra lådorna i fråga, men eftersom jag inte har nått jobb så räcker inte riktigt pengarna till:), Har faktiskt nu skaffat mej en m47 nu för en obetydlig summa pengar som jag har tänkt att hänga dit, tycker det ska bli lite intressant och se hur länge m47 håller:) Får ju samtidigt lite erfarenhet om hur mycket lådan pallar;). att hänga dit en m46 isf är ju inte ett så jobbigt arbete:D. har hört att m46an har en högre utväxling på 5:an än på m47. stämmer det?.

m46an e 4 växlad med en overdrive så va menar du ?

Han menar overdriven som femte växeln.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

2 656 Inlägg
20 januari 2011
#25
Ibanezman skrev:
ekelund88 skrev:
Berggren_volvo skrev:
Självklart är m90 bäst utav dom 2 andra lådorna i fråga, men eftersom jag inte har nått jobb så räcker inte riktigt pengarna till:), Har faktiskt nu skaffat mej en m47 nu för en obetydlig summa pengar som jag har tänkt att hänga dit, tycker det ska bli lite intressant och se hur länge m47 håller:) Får ju samtidigt lite erfarenhet om hur mycket lådan pallar;). att hänga dit en m46 isf är ju inte ett så jobbigt arbete:D. har hört att m46an har en högre utväxling på 5:an än på m47. stämmer det?.

m46an e 4 växlad med en overdrive så va menar du ?

Han menar overdriven som femte växeln.

ja så kan man ju med se de smile


Skåning
739 Inlägg
20 januari 2011
#26
ekelund88 skrev:
Ibanezman skrev:
ekelund88 skrev:

m46an e 4 växlad med en overdrive så va menar du ?

Han menar overdriven som femte växeln.

ja så kan man ju med se de smile

Javisst, och ska man vara jobbigt noggrann så är den femte växeln i M47:an och en "överväxel",
då växellådans utgående axel roterar fortare än den ingående axeln smile
M46 har med rätt term en elektriskt manövrerad och hydrauliskt styrd planetväxel som femte växel.
Är man riktigt kul så bränner man på en overdrive på en M47:a, då får man en sexväxlad Volvolåda
med samma utväxlingsförhållande på sexan som de gamla Corvetterna och i alla fall gamla Vipern smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

2 656 Inlägg
20 januari 2011
#27
Ibanezman skrev:
ekelund88 skrev:
Ibanezman skrev:

Han menar overdriven som femte växeln.

ja så kan man ju med se de smile

Javisst, och ska man vara jobbigt noggrann så är den femte växeln i M47:an och en "överväxel",
då växellådans utgående axel roterar fortare än den ingående axeln smile
M46 har med rätt term en elektriskt manövrerad och hydrauliskt styrd planetväxel som femte växel.
Är man riktigt kul så bränner man på en overdrive på en M47:a, då får man en sexväxlad Volvolåda
med samma utväxlingsförhållande på sexan som de gamla Corvetterna och i alla fall gamla Vipern smile

overdriven e ju inte mer än en utväxling till de 4 drevet på lådan inget mer


Skåning
739 Inlägg
20 januari 2011
#28
ekelund88 skrev:
Ibanezman skrev:
ekelund88 skrev:

ja så kan man ju med se de smile

Javisst, och ska man vara jobbigt noggrann så är den femte växeln i M47:an och en "överväxel",
då växellådans utgående axel roterar fortare än den ingående axeln smile
M46 har med rätt term en elektriskt manövrerad och hydrauliskt styrd planetväxel som femte växel.
Är man riktigt kul så bränner man på en overdrive på en M47:a, då får man en sexväxlad Volvolåda
med samma utväxlingsförhållande på sexan som de gamla Corvetterna och i alla fall gamla Vipern smile

overdriven e ju inte mer än en utväxling till de 4 drevet på lådan inget mer

Skrev jag något annat?
Och för övrigt så går overdriven att använda på alla fyra "vanliga" växlar
om givaren till fjärde växeln kopplas förbi.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

2 656 Inlägg
20 januari 2011
#29
Ibanezman skrev:
ekelund88 skrev:
Ibanezman skrev:

Javisst, och ska man vara jobbigt noggrann så är den femte växeln i M47:an och en "överväxel",
då växellådans utgående axel roterar fortare än den ingående axeln smile
M46 har med rätt term en elektriskt manövrerad och hydrauliskt styrd planetväxel som femte växel.
Är man riktigt kul så bränner man på en overdrive på en M47:a, då får man en sexväxlad Volvolåda
med samma utväxlingsförhållande på sexan som de gamla Corvetterna och i alla fall gamla Vipern smile

overdriven e ju inte mer än en utväxling till de 4 drevet på lådan inget mer

Skrev jag något annat?
Och för övrigt så går overdriven att använda på alla fyra "vanliga" växlar
om givaren till fjärde växeln kopplas förbi.

jo smile kopplade om de på min 745a när de satt m46 i den


Skåning
739 Inlägg
20 januari 2011
#30
ekelund88 skrev:
Ibanezman skrev:
ekelund88 skrev:

overdriven e ju inte mer än en utväxling till de 4 drevet på lådan inget mer

Skrev jag något annat?
Och för övrigt så går overdriven att använda på alla fyra "vanliga" växlar
om givaren till fjärde växeln kopplas förbi.

jo smile kopplade om de på min 745a när de satt m46 i den

Helt onödigt egentligen, men det är kul smile
Corvetten mellan 84 och 88 hade ett liknande system, den manuella Doug Nash 4+3-lådan.
Overdrive på alla växlar utom ettan, undrar varför smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

2 656 Inlägg
20 januari 2011
#31
Ibanezman skrev:
ekelund88 skrev:
Ibanezman skrev:

Skrev jag något annat?
Och för övrigt så går overdriven att använda på alla fyra "vanliga" växlar
om givaren till fjärde växeln kopplas förbi.

jo smile kopplade om de på min 745a när de satt m46 i den

Helt onödigt egentligen, men det är kul smile
Corvetten mellan 84 och 88 hade ett liknande system, den manuella Doug Nash 4+3-lådan.
Overdrive på alla växlar utom ettan, undrar varför smile

de visste jag inte :p kanske för att folk raca lite med bilarna och dom inte ville ha oden iskickad pga i ettan :p bara en teori dock


Skåning
739 Inlägg
20 januari 2011
#32
ekelund88 skrev:
Ibanezman skrev:
ekelund88 skrev:

jo smile kopplade om de på min 745a när de satt m46 i den

Helt onödigt egentligen, men det är kul smile
Corvetten mellan 84 och 88 hade ett liknande system, den manuella Doug Nash 4+3-lådan.
Overdrive på alla växlar utom ettan, undrar varför smile

de visste jag inte :p kanske för att folk raca lite med bilarna och dom inte ville ha oden iskickad pga i ettan :p bara en teori dock

Av någon anledning som inte jag kan förstå så var lådan konstruerad sådant för
att spara soppa och minska utsläppen, undrar om just det gjorde någon skillnad smile
Och styrningen varierade mellan åren, något år så fanns knappen till overdriven på mittkonsolen,
något år på växelspaken, något annat år så var den halvt automatisk och så vidare.
Den är tydligen väldigt hållbar också smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."


Sök