Hur trucktestar man en turbo för att hitta eventuella läckor då ? Man tror fortfarande att det är magnetventilen eller werstgaten : O
Testa magnetventilen som jag tipsade om (klickar den en gång är den hel)
Hmmm, det visar att en av spolarna är hela men inte att man har en väl fungerande magnetventil. Att felsöka dessa på rikigt är inte så enkelt och det absolut enklaste är att hänga dit en som man vet fungerar.
Att den går på GLT finns det flera anledningar till några av de har redan tagits upp. När jag felsöker en trionicbil brukar jag:
Klickbar^ ....följa listan. I de allra flesta fall löser man ut problemen med den. Om du INTE gör det eller har vidare frågor får du höra av dig igen. På sista punkten kan man mäta drivsteget istället för att byta styrenhet.
- Bromljuskontakt kan ge GLT - Trasigt bromsljus kan ge GLT (og900) - Backljuskontakt kan ge GLT - Utebliven knacksensorsignal (APC) - Utebliven tryckgivarsignal (APC) - Bränslesystem ok? - Tändsystem ok? - Utebliven eller förhög hastighetssignal ger GLT (T5) - Programvara (byt till original)
Min färddata i bilen indikerar på trasiga bakljuslampor också, och har ingen farthållare. helt sönder. Kan dessa två saker vara orsag till GLT? ska kolla allt du skrev också men vet redan att dessa två saker finns sm ett problem i bilen
- Bromljuskontakt kan ge GLT - Trasigt bromsljus kan ge GLT (og900) - Backljuskontakt kan ge GLT - Utebliven knacksensorsignal (APC) - Utebliven tryckgivarsignal (APC) - Bränslesystem ok? - Tändsystem ok? - Utebliven eller förhög hastighetssignal ger GLT (T5) - Programvara (byt till original)
Min färddata i bilen indikerar på trasiga bakljuslampor också, och har ingen farthållare. helt sönder. Kan dessa två saker vara orsag till GLT? ska kolla allt du skrev också men vet redan att dessa två saker finns sm ett problem i bilen
Hade liknande symptom på min med tcs, limp home och farthållare ur funktion och då hade en slang hoppat så återigen kolla alla slangar
aa okej : ) men har inte tcs på min bil Ska kolla över alla slangar
Jag vet men kolla slangarna ändå, när dom blir gamla och torra så flyger/lossnar dom lätt och skapar dom mest irriterande felen som obefintlig tomgång, pajj farthållare osv
Alltså den ska inte sluta ladda för att du bromsar. Jag har åkt vänster broms på bana med 1,3 i ladd utan att ha moddat bort något sånt
Om bromspedalen är nedtryckt så att bromsljuskontakten "aktiveras" ska den i normala fall gå ner och ladda endast GLT, så är det iallafall på dom som har trionic. Kan tyvärr inte säga helt säkert hur tidigt denna funktionen kom men det har garanterat vart så här sen dom tidiga årsmodellerna med turbo. Men alla som har trionic systemet är jag säker på att dom har denna funktionen.
Den bilen du körde vänsterbroms med 1,3 i ladd kanske var pyst?
Pyst?
Dock när jag kollar lite på den bilen så är det moddat. Trodde inte att jag hade plockat bort det. Men så "duktig" var jag tydligen.
Lite edit då. Det var alltså Vänsterbroms utan att funktionen var aktiv. Dvs. det har absolut inget med innehållet i tråden att göra hahaha xD
Alltså den ska inte sluta ladda för att du bromsar. Jag har åkt vänster broms på bana med 1,3 i ladd utan att ha moddat bort något sånt
Om bromspedalen är nedtryckt så att bromsljuskontakten "aktiveras" ska den i normala fall gå ner och ladda endast GLT, så är det iallafall på dom som har trionic. Kan tyvärr inte säga helt säkert hur tidigt denna funktionen kom men det har garanterat vart så här sen dom tidiga årsmodellerna med turbo. Men alla som har trionic systemet är jag säker på att dom har denna funktionen.
Den bilen du körde vänsterbroms med 1,3 i ladd kanske var pyst?
Pyst?
Dock när jag kollar lite på den bilen så är det moddat. Trodde inte att jag hade plockat bort det. Men så "duktig" var jag tydligen.
Lite edit då. Det var alltså Vänsterbroms utan att funktionen var aktiv. Dvs. det har absolut inget med innehållet i tråden att göra hahaha xD
Men vad menas med pyst?
Jaha de förklarar en del att den är pyst innebär ju att istället för att magnetventilen styr laddtrycket så sitter det ju en ventil som pyser ut tryck innan det kommer till wastegaten, den kan man ju ställa in sjalv för att få önskat laddtryck.
angående tryckvakten du pratade om så kanske det var fuel cuten du tänkte på? Den går in vid 1.15 bar eller ngt liknande om bilen är original. Det blir som att köra in i ett berg när den hugger in
Det var magnetventilen som var trasig, men turbon orkar bara hålla laddet 1 bar i någon sek sedan släpper den till cirka 0.7 bar, så westgaten eller dumpventilen är vell slut med då?
Är du säker på att bägge bromsljus och alla fyra (eller va det fem?) lampor i det höga bromsljuset fungerar?
Det höga bromsljuset är inte med i den kretsen. Jag körde länge ovetande om 2 trasiga lampor där utan piktogramvarning.
Och grannens -97:a tänder upp piktogrammet med bromslamporna pga kabelglapp mellan baklucka och höga bromsljuset så att inte styrdonet får signal från det höga bromsljuset. Vrider och vänder man på kabeln manuellt kan piktogrammet släckas i vissa lägen, men med luckan stängd lyser det ilsket på panelen. Det är fem lampor.
Är du säker på att bägge bromsljus och alla fyra (eller va det fem?) lampor i det höga bromsljuset fungerar?
Det höga bromsljuset är inte med i den kretsen. Jag körde länge ovetande om 2 trasiga lampor där utan piktogramvarning.
Och grannens -97:a tänder upp piktogrammet med bromslamporna pga kabelglapp mellan baklucka och höga bromsljuset så att inte styrdonet får signal från det höga bromsljuset. Vrider och vänder man på kabeln manuellt kan piktogrammet släckas i vissa lägen, men med luckan stängd lyser det ilsket på panelen. Det är fem lampor.
Då är det olika beroende på årsmodell alltså eller så räcker det med att någon lampa i bromsljuset funkar.
>>Poonta91, 1 bar skall den inte ladda genom hela registret, det skall sjunka med varvet. I ditt fall verkar det gå lite väl fort...kollat att du har rätt GLT?
Ska den sjunka ji högre varv det är? för den flyger upp till 1 bar sedan släppes trycket till 0.7 ungeför Hade GLT ladd förut och den låg på 0-4 0.5 : )