2670
Sök

Skillnad mellan 1 bit och 24 bit D/A omvandlare?

91 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
tjena..
Sitter och funderar på två olika bilsterio. Den enda skillnaden jag kan se är ett en har 1 bit D/A omvandlare och den andra har 24 Bit D/A omvandlare. Den med 24 bit är givetviss dyrare och har mer finneser som jag inte kommer ha någon nytta av. (Gäller två Kenwood)

Vad är de för skillnad?
Vad tycker ni jag ska sattsa på?

MvH benny

91 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
Nu är de 35 personer som har tittat in i den här tråden. Är de ingen som kan förklara för mig?   MvH nybörjaren

10 287 Inlägg
9 december 2006
En-bitsomvandling mäter skillnad mellan två mätningar - mycket snabbt - och berättar bara om signalen har ökat eller minskat.

Parallellomvandlare - tex 24bit - mäter varje gång den mäter hur stor signalen är.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 december 2006
Sharky skrev:
En-bitsomvandling mäter skillnad mellan två mätningar - mycket snabbt - och berättar bara om signalen har ökat eller minskat.

Parallellomvandlare - tex 24bit - mäter varje gång den mäter hur stor signalen är.

/Göran

Se där, jag trodde bit där var datahastigheten om oj vad fel jag hade tongue

Men går man på vad Sharky säger (vilket hittils inte vart fel) så borde 24bit ge jämnare utsignal men de e inget jag e säker ¨på...

10 287 Inlägg
9 december 2006
Mjäää...

"jämnheten" beror på hur bra man filtrerar signalen och på hur bra kvaliteten på själva omvandlaren är.

/Göran

bumpe skrev:

Men går man på vad Sharky säger (vilket hittils inte vart fel) så borde 24bit ge jämnare utsignal men de e inget jag e säker ¨på...

(Groucho Marx).

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 december 2006
Sharky skrev:
Mjäää...

"jämnheten" beror på hur bra man filtrerar signalen och på hur bra kvaliteten på själva omvandlaren är.

/Göran

bumpe skrev:

Har du lust att förklara hur hastigheten på omvandlaren ger utslag?

10 287 Inlägg
10 december 2006
Ummm...jag är inte riktigt med på vad du menar med "utslag". Vill du att jag skall förklara skillnad i datahastigheter mellan olika typer av omvandlare eller?

/Göran

bumpe skrev:
Har du lust att förklara hur hastigheten på omvandlaren ger utslag?

(Groucho Marx).

91 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
Inte för att jag förstår vad du förklarade sharky, men tack att du svarade iaf. Jag som nybörjare lär ju inte höra/märka någon skillnad, så de kanske var lite dumt att fråga här på forumet...

10 287 Inlägg
10 december 2006
Nej, du kommer inte att höra någon skillnad (mellan i övrigt likvärdiga maskiner).

Och det var INTE dumt att fråga, absolut helt tvärtom helt strålande bra!

/Göran

bennyktm89 skrev:
Inte för att jag förstår vad du förklarade sharky, men tack att du svarade iaf. Jag som nybörjare lär ju inte höra/märka någon skillnad, så de kanske var lite dumt att fråga här på forumet...

(Groucho Marx).

Sök