3488
Sök

Rost, ratlook, tyskstuk

5 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Tja, håller på att göra tyskstuk på en E28:a och vill ha rostig huv. Jag har slipat ner min och hade bara tänkt låta modernatur sköta resten men det visade sig inte hända så mycket, bara lite fläckar här och där. Det har visserligen mest vart minusgrader sen detta men det går för långsamt. Än så länge har jag bara prova att slänga på lite salt och smetat ut men jag har läst att man kan använda väteperoxid (något som jag försökt få tag på men misslyckats, åtminstone i högre koncentration) eller en cocktail med det också involverande salt och vinäger. Också hört om användning av batterisyra men det känns lite farligt, svårt å samla upp och göra sig av med på ett vettigt sätt.
Finns det då någon som kan komma med lite konstruktiva tips och idéer?

OBS. Detta är inte en fråga om varför eller ifall huven skall bli rostig, jag respekterar alla filosofier men den om att det ser för jävligt ut kan väl hållas till en annan tråd.

Ytterst tacksam för svar; Niklas

613 Inlägg
26 januari 2011
bimmerniklas skrev:
Tja, håller på att göra tyskstuk på en E28:a och vill ha rostig huv. Jag har slipat ner min och hade bara tänkt låta modernatur sköta resten men det visade sig inte hända så mycket, bara lite fläckar här och där. Det har visserligen mest vart minusgrader sen detta men det går för långsamt. Än så länge har jag bara prova att slänga på lite salt och smetat ut men jag har läst att man kan använda väteperoxid (något som jag försökt få tag på men misslyckats, åtminstone i högre koncentration) eller en cocktail med det också involverande salt och vinäger. Också hört om användning av batterisyra men det känns lite farligt, svårt å samla upp och göra sig av med på ett vettigt sätt.

OBS. Detta är inte en fråga om varför eller ifall huven skall bli rostig, jag respekterar alla filosofier men den om att det ser för jävligt ut kan väl hållas till en annan tråd.

I med den i havet några dagar så blir den nice smile Nej har ingen aning kan fråga en polare sen hur han gjorde med sin. Mvh Peter

132 Inlägg
26 januari 2011
Peter2008 skrev:
bimmerniklas skrev:

I med den i havet några dagar så blir den nice smile Nej har ingen aning kan fråga en polare sen hur han gjorde med sin. Mvh Peter

Hav är svaret. Hav innehåller saltvatten och ja. salt + vatten = mycket rost. släng på lite saltvatten på huven så ska det nog lösa sig ska du se wink 

EDIT: finns många trådar om detta. Bara att söka och finna!
Senast redigerat av DeadNation (26 januari 2011)

Egenföretagare
999 Inlägg
26 januari 2011
Blanda salt och vatten och blöt ner huven tills du är nöjd mer rosten...

132 Inlägg
26 januari 2011
weeeman skrev:

gillar att det ekar wink

Random Hero
4 047 Inlägg
26 januari 2011
DeadNation skrev:
weeeman skrev:

gillar att det ekar wink

gillar att det ekar wink

Fasen vad det ekar här ? wink

Dog food lid. Backwards

132 Inlägg
26 januari 2011
DusanMandick skrev:
DeadNation skrev:
weeeman skrev:

gillar att det ekar wink

gillar att det ekar wink

big_smile

74 Inlägg
27 januari 2011
Om bilen är fräsh, skit i det big_smile

16 197 Inlägg
27 januari 2011
weeeman skrev:

Eller spruta på biltemas miljövänliga fälgrengörning. Då rostar de som fan direkt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök