har lite orolig tomgång i mellan åt i min volvo 740. bilen är välsörvad byt soppa filter mm det jag vill veta är hur man på bästa sätt gör rent tomgångsmotorn. om det finns bilder på det hela så är det ett plus i kanten.
Jag sprutade den med WD40 överallt och tog en fika
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
gå ut till bilen och felkodsdosan. sätt kabeln i uttag 2 tror jag det var, annars är det 6. tryck 3 gånger på knappen snabbt nu kommer dioder börja blinka snabbt i 3 sekvenser den första sekvenser testar spridarna (klickar från dom snabbt) andra testar tomgångsmotorn (man hör hur den öppnar och stänger) tredje är tändmodulen (låter som gnistor)
är inte helt 100 på exakt pryl men vet iaf att tomgångsmotorn är på andra sekvensen
ang felkoder så kan du googla det, finns massor med trådar om exakt utförande.
så nu är tomgången fixad med det var ej nåt fel på tomgångsmotorn men den rengjordes ändå samt spjälhuset och vevhusventen, det går en liten slang till insuget från den grova slangen från vevhusventen den slangen va totalt igensatt så ni som ha mupig tomgång på era 740is kolla denna slang. samt att det lilla galret som sitter i slangen till vevhusventen är slängd åt helvete.