2973
Sök

Ang tomgångsmotor volvo B230f

3 182 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
har lite orolig tomgång i mellan åt i min volvo 740. bilen är välsörvad byt soppa filter mm det jag vill veta är hur man på bästa sätt gör rent tomgångsmotorn. om det finns bilder på det hela så är det ett plus i kanten.

Mr White
1 072 Inlägg
26 januari 2011
Lägg den i ett dieselbad över natten eller nå liknade..Min var lika å vart bättre efter de..Kom ihåg å blås ren den efter bara.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 januari 2011
Jag sprutade den med WD40 överallt och tog en fika smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 182 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Jag sprutade den med WD40 överallt och tog en fika smile

detta har jag gjort ok det vart inte bättre.

11 Inlägg
26 januari 2011
Montera bort den och koppla jord och plus till den och se om den öppnar och stänger, sedan spruta in 5/56 eller liknande medans du kör den.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 januari 2011
har du felkodsdosa så kolla den

3 182 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
mk2_power skrev:
har du felkodsdosa så kolla den

japp det har jag men vet ej hur den funkar.

3 182 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
kallernas skrev:
Montera bort den och koppla jord och plus till den och se om den öppnar och stänger, sedan spruta in 5/56 eller liknande medans du kör den.

har du testat detta själv.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 januari 2011
gå ut till bilen och felkodsdosan. sätt kabeln i uttag 2 tror jag det var, annars är det 6.
tryck 3 gånger på knappen snabbt
nu kommer dioder börja blinka snabbt i 3 sekvenser
den första sekvenser testar spridarna (klickar från dom snabbt)
andra testar tomgångsmotorn (man hör hur den öppnar och stänger)
tredje är tändmodulen (låter som gnistor)

är inte helt 100 på exakt pryl men vet iaf att tomgångsmotorn är på andra sekvensen

ang felkoder så kan du googla det, finns massor med trådar om exakt utförande.

3 182 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
så nu är tomgången fixad med det var ej nåt fel på tomgångsmotorn men den rengjordes ändå samt spjälhuset och vevhusventen, det går en liten slang till insuget från den grova slangen från vevhusventen den slangen va totalt igensatt så ni som ha mupig tomgång på era 740is kolla denna slang. samt att det lilla galret som sitter i slangen till vevhusventen är slängd åt helvete.

Sök