3525
Sök

Någon som är bra på Handelsavtal? Ingen ob på 2,5år

70 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Är det någon som vet vad ob tillläggen är inom handels? Jobbar på ICA en liten butik och har inte fått ob på 2,5 år:(. Överväger och sluta och byta jobb. Någon som vet om man kan få tillbaka det i efterhand. Det rör sig om typ 9000kr. Har har riktigt rutten kontakt med så kallade chefen på det stället.

Hjälp en fattig student med ett jävla bil intresse. Tack:)

RS
886 Inlägg
24 januari 2011
Det är rätt saftig ob. Vardagar kommer jag inte ihåg. Helger är ju mer. Tror det var 100% ob på lördag efter kl. 18.00 samt hela söndag. Sedan tillkommer ju ännu mer ob då det är helgdagar och sånt.

Focus RS

huh?
10 427 Inlägg
24 januari 2011
Lustigt ob-system minst sagt. wink

Efter lite googling så hittade jag denna googling på Flashbacks forum:

Handelsanställdas förbund
Löneavtal 2007

Avtalsområde: Kooperationens butikspersonal
Gäller till och med: 2007-04-01
Timmar/månad: 166
Semesterersättning: 13 procent

Ålder...Månadslön.......Timlön
16 år........10.672 kr.................64,29 kr/tim
17 år........11.077 kr.................66,73 kr/tim
18 år........14.994 kr.................90,33 kr/tim
19 år........15.474 kr.................93,22 kr/tim

Efter fyllda 18 års ålder förvärvad branschvana om
1 år..........16.199 kr..................97,58 kr/tim
2år............17.489kr................105,36 kr/tim

OB-ersättning
Tillägg för obekväm arbetstid räknas på utgående personlig timlön (1/166 av månadslönen). För arbete på tider enligt nedan utgår tillägg med:
Måndag - lördag kl 05.00-06.00, 50 procent.
Måndag - fredag kl 18.15-20.00, 50 procent.
Måndag - fredag efter kl 20.00, 70 procent.
Lördag efter kl 12.00, 100 procent.
Sön- och helgdagar, 100 procent.
Midsommar-, jul- och nyårsafton räknas som lördag i detta avseende.

http://www.lo.se/home/loung/home.nsf...256E870023FD1C

Från 2007, men kan inte tänka mig att ob-procenten har förändrats speciellt sen dess.
För Coop-butiker också dvs. tongue
Senast redigerat av steifan (24 januari 2011)

1 482 Inlägg
26 januari 2011
Sån OB skulle jag vilja ha.... :p

BLT Service
Theracords Music Label

12 086 Inlägg
27 januari 2011
Ja det va fanimej bra OB tongue

TS jobbar du för polacklön lr väldigt lite? 9000kr med den OBn på 2½ år är lite!

tratt
353 Inlägg
27 januari 2011
JapMax skrev:
Ja det va fanimej bra OB tongue

TS jobbar du för polacklön lr väldigt lite? 9000kr med den OBn på 2½ år är lite!

eller så jobbar han vääääääääääldigt väldigt sällan smile

45 Inlägg
27 januari 2011
jobbar på ica med 19990 i måanden + ob så landar på cirka 26000 i måanden.då är jag fullbetald

German Engineering
9 083 Inlägg
27 januari 2011
wolfrace skrev:
jobbar på ica med 19990 i måanden + ob så landar på cirka 26000 i måanden.då är jag fullbetald

Är det före eller efter skatt?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

45 Inlägg
27 januari 2011
det är före. men ska löneförhandla snart då jag har mer ansvar nu

Gött mos
1 096 Inlägg
29 januari 2011
wolfrace skrev:

Jobbar på city gross, samma lön för mig ungefär.. cirka en tusenlapp mer. Jobbar som bagare, har haft den lönen sedan dag ett utan någon branchvana från butik utan enbart 1,5 år i mindre bageri. Går under handels trots att jag är bagare.. vet att bagarna ni har på ICA Maxi går efter Livs.

Ont: TS bör verkligen ta kontakt med facket för att få fullständig och uppdaterad information om ditt kollektivavtal.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Kung
603 Inlägg
30 januari 2011
Med tanke på vad lite man tjänar i timmen på butiksarbete så lever man på OB, jobbar själv på willys med en lön på ca 120kr i timmen, 24 år med 6 års erfarenhet, jobbar ca 28 timmar i veckan och får ut efter skatt ca 15 000.

Det du ska göra om du har problem med detta är att kontakta facket, oftast behöver du inte vara med i facket som ungdom för att dom ska hjälpa dig, kan ha ändrats men  jag tror inte det.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Gött mos
1 096 Inlägg
30 januari 2011
Uttelito skrev:
Med tanke på vad lite man tjänar i timmen på butiksarbete så lever man på OB, jobbar själv på willys med en lön på ca 120kr i timmen, 24 år med 6 års erfarenhet, jobbar ca 28 timmar i veckan och får ut efter skatt ca 15 000.

Det du ska göra om du har problem med detta är att kontakta facket, oftast behöver du inte vara med i facket som ungdom för att dom ska hjälpa dig, kan ha ändrats men  jag tror inte det.

Om du får ut 15 000 utifrån de siffror du angett så måste nästintill alla dina samtliga arbetstimmar vara "OB-timmar".

412 Inlägg
30 januari 2011
Jag har en annan fråga som inte har med OB att göra utan semester ersättning/dagar.

Före nyår hade jag 18 semesterdagar, kollegorna sa att jag borde få dem utbetalda på min lön för december månad men det fick jag inte.

Är dessa bortkastade eller borde jag få dessa utbetalda senare eller får jag längre semester?
Jag har ärligt talat ingen aning om hur det fungerar med sånt här, det vore ju bara tråkigt om man går miste om det då det blir en liten summa pengar..

135
├┼┼
24 R

huh?
10 427 Inlägg
30 januari 2011
KennethL skrev:
Jag har en annan fråga som inte har med OB att göra utan semester ersättning/dagar.

Före nyår hade jag 18 semesterdagar, kollegorna sa att jag borde få dem utbetalda på min lön för december månad men det fick jag inte.

Är dessa bortkastade eller borde jag få dessa utbetalda senare eller får jag längre semester?
Jag har ärligt talat ingen aning om hur det fungerar med sånt här, det vore ju bara tråkigt om man går miste om det då det blir en liten summa pengar..

1:a april brukar vara brytpunkt för semesteråret normalt.

1 570 Inlägg
30 januari 2011
Jag hade självklart varit med i facket om jag jobbat i butiken och sen skickat fackombudet på butikschefen, fått pengarna och sen slutat. Det är faktiskt både skönt och prisvärt att ha folk som kan sina paragrafer att springa ärenden åt en. Facket har hjälp mig få ut åtskilliga tusen som arbetsgivare suttit och häckat på.

Kung
603 Inlägg
30 januari 2011
Nitrometanskada skrev:
Uttelito skrev:

Om du får ut 15 000 utifrån de siffror du angett så måste nästintill alla dina samtliga arbetstimmar vara "OB-timmar".

I stort sätt ja, som sagt så lever man på OB, har även 1000kr extra i månaden då jag jobbar som frysansvarig.

M103 skrev:
Jag hade självklart varit med i facket om jag jobbat i butiken och sen skickat fackombudet på butikschefen, fått pengarna och sen slutat. Det är faktiskt både skönt och prisvärt att ha folk som kan sina paragrafer att springa ärenden åt en. Facket har hjälp mig få ut åtskilliga tusen som arbetsgivare suttit och häckat på.

Har för mig att som ungdom kan man få hjälp av facket utan att vara med i det kommer ihåg att det var en stor reklam kampanj om det på dom flesta ungdoms sidorna som lunarstorm och playahead för ett antal år sen.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Gött mos
1 096 Inlägg
30 januari 2011
M103 skrev:

Samma här, är just nu medlem i Livs fast omfattas av handels kollektivavtal nu. Men är fortfarande med i Livs för at jag är ännu inte klar med min förra arbetsgivare. Han är fortfarande skyldig mig ett STORT belopp.. men så e de med små oseriösa bagerier.. blir ofta sånt trubbel då mer eller mindre..

Gött mos
1 096 Inlägg
30 januari 2011
Uttelito skrev:
Nitrometanskada skrev:
Uttelito skrev:

I stort sätt ja, som sagt så lever man på OB, har även 1000kr extra i månaden då jag jobbar som frysansvarig.

M103 skrev:

Har för mig att som ungdom kan man få hjälp av facket utan att vara med i det kommer ihåg att det var en stor reklam kampanj om det på dom flesta ungdoms sidorna som lunarstorm och playahead för ett antal år sen.

Okay, men du.. vet inte vem eller var de skrevs men någon skrev att man har OB innan klockan sex på morgonen på vardagarna. Stämmer det?

Kung
603 Inlägg
30 januari 2011
Nitrometanskada skrev:
Uttelito skrev:
Nitrometanskada skrev:

M103 skrev:

Okay, men du.. vet inte vem eller var de skrevs men någon skrev att man har OB innan klockan sex på morgonen på vardagarna. Stämmer det?

Innan 5 skulle jag tippa på att det är ordinarie lön, men det är bara att ringa facket och kolla.

Gött mos
1 096 Inlägg
30 januari 2011
Uttelito skrev:
Nitrometanskada skrev:
Uttelito skrev:
Nitrometanskada skrev:

Innan 5 skulle jag tippa på att det är ordinarie lön, men det är bara att ringa facket och kolla.

Fan va bra. Läste på.. tror de va flashback ett utdrag från avalet som sa att vi inte hade OB mellan 5 och sex så jag har inte räknat med det. Börjar fem varje dag nämligen, dags o sova nu smile Tack för svaret

Sök