2992
Sök

Volvo 850R -97 läcker olja mellan motor och växellåda

724 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Just köpt bilen och enl. säljaren ska packboxen vara byt för ca 1år sedan vilket jag inte misstror honom men hur som helst så läcker den lite, inte mkt men lite.
Jag funderar på att kanske köpa tätningsolja som smörjer upp och tätar läckande packboxar.
Är det någon som har testa dessa oljor lr är det pengar i sjön?
vevhus. är ok, ingen rök ur oljesticka.
Bilen har stått stilla nu i ca 2månader innan jag köpte den(ute), kan packboxen typ blivit torr.

172 Inlägg
29 januari 2011
Du ser ju vad du ser, att han säger att han bytt packbox spelar mindre roll. Antingen ljuger han, eller
så har den som du säger gått läck...... Byt är mitt tips. Drygt med oljeläckage. Rengör vevhusventen när du ändå är i garaget smile

1 867 Inlägg
29 januari 2011
Yes, det lär vara packboxen som farit igen, förmodligen pga dålig renlighet vid montering förra gången.
Köp en ny, riv ner och byt. Kolla över kopplingen och fundera på om du kanske ska ta och byta den också när du ändå har nere.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 januari 2011
Och rengör eller byt vevhusventen då det sannolikt är den som orsakat det

724 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
vevhus vent. vekar ok. inget övertryck eller rök ur oljestickan(skall vara rengjord av förra ägare). har fått ris på 5000kr på byte av packboxen men funderar då på omega oljor som smörjer upp torra packboxar som första åtgärd innan byte.
Det är en automat.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 januari 2011
volvo-racer skrev:
vevhus vent. vekar ok. inget övertryck eller rök ur oljestickan(skall vara rengjord av förra ägare). har fått ris på 5000kr på byte av packboxen men funderar då på omega oljor som smörjer upp torra packboxar som första åtgärd innan byte.
Det är en automat.

5000 verkar väldigt billigt.
det tar volvo 5 timmar att byta den och det kostar då betydligt mer där.
har själv gjort det på en s70 och det var inget litet projekt, då det tog 7 timmar och då använde jag volvos verkstad med alla specialverktyg.

724 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Inte volvo som ska göra jobbet. va under bilen idag igen när jag slet bort lite grejer och nu e jag 100%säker att det är den. Men va tror ni om att hälla i sådan där olja som tätar?

4 586 Inlägg
30 januari 2011
volvo-racer skrev:
Inte volvo som ska göra jobbet. va under bilen idag igen när jag slet bort lite grejer och nu e jag 100%säker att det är den. Men va tror ni om att hälla i sådan där olja som tätar?

hjälper inte alls

Ifall packboxen börjat läcka så dröjer det inte länge innan du kommer få ett stort oljeläckage.

Den nya packboxen ska smöjas in innan montering annars är risken stor att även den börja läcka.

724 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
ok. blir och hoppas den håller ett tag till så man kan hosta upp lite pengar då sad
Men borde den inte tok läcka redan? har ju kört mer än 100mil med bilen..

4 586 Inlägg
30 januari 2011
Är säljaren en privatperson eller företag ?

det kan ta 5 mil eller 200 mil innan du har ett stort läckage. Du kommer att märka när packboxen ger totalt. Skulle nog inte köra några längre sträckor. testat att motortvätta motorn? var den torr vid köp ? Kan vara något gammalt läckage med.
Senast redigerat av jocke_gronberg (30 januari 2011)

724 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Privat, dock en gammal klass kompis som jobbar som bilmeck sen han gick ut skolan. därför har jag ingen anledning att tro att han ljuger. kan boxen ha torkat ihop under dom 2månaderna den stod ute?

4 586 Inlägg
30 januari 2011
volvo-racer skrev:
Privat, dock en gammal klass kompis som jobbar som bilmeck sen han gick ut skolan. därför har jag ingen anledning att tro att han ljuger. kan boxen ha torkat ihop under dom 2månaderna den stod ute?

min bil hade stått i 2år ute och läcker inget så nej.

motortvätt är det lättaste sätter att se hur stort läckaget är.

724 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
som jag skrev så va jag under idag och kollade på okq8 och visst det är ju en skvätt olja därunder vilket verkar komma ifrån hålet mellan motor och låda. Blir ju typ en droppe på marken om man låter bilen stå ett tag så det är inte mkt som kommer om man räknar med hur många mil jag kört, syns inte ens på stickan.

10 Inlägg
31 januari 2011
det är absolut ingen fara att köra med den bergström.
Bara byta den senare i vår när det blir lite trevligare väder smile

724 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Mange_TIC skrev:
det är absolut ingen fara att köra med den bergström.
Bara byta den senare i vår när det blir lite trevligare väder smile

Låter bra det mange smile

Sök