2751
Sök

Köpråd: Golf gti, usa import

8 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Jag vill ha en golf gti för runt 50-70k. Jag har hittat en 04a med 8500 mil för 65k. Anledningen varför den är så billig är för att den är importerad från USA. Den har svensk reggskylt och alla avgifter är betalda etc.

Skiljer den sig mycket från den europeiska modellen? Från vad jag kan se så har den en 5-växlad låda istället för 6 och 182 hästkrafter istället för 179. Så det är väl både annan motor och låda antar jag.

Det verkar inte finnas några svenska GTIer som är tillverkade 04a, men om man jämför 65k med svenska 03or med liknande mil så är det ett bra pris.

Vad bör jag tänka på om jag går och kollar på den? I och med att den är importerad menar jag..

Mvh,
Hoiten
Senast redigerat av hoiten (15 januari 2011)

OEM <3
6 957 Inlägg
15 januari 2011
#2
Kan inte vara så mkt som skiljer, i mina ögon verkar det vara som en sv.såld -03a = 180hk å 6 vxl.
Det brukar ju vara det yttre som skiljer sig mellan US.modeller resp. Euro.modeller.

Har du en länk?

OEM <3

8 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#3
Jag kollade på den igår, men länken är borta från blocket nu. Den var upplagd i november nån gång. Men jag har haft kontakt med personen och den finns kvar. Men 65k är väl ett bra pris? Om man jämför med de svenska 03or som finns på blocket så kostar de ju 90-100k..

OEM <3
6 957 Inlägg
15 januari 2011
#4
hoiten skrev:
Jag kollade på den igår, men länken är borta från blocket nu. Den var upplagd i november nån gång. Men jag har haft kontakt med personen och den finns kvar. Men 65k är väl ett bra pris? Om man jämför med de svenska 03or som finns på blocket så kostar de ju 90-100k..

Ja det låter ju vettigt om alla papper och sånt är klart.

OEM <3

8 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#5
Har lite mer info nu.
Jag fick den här responsen:

"Hei,
Bilen ble importert fra Usa til Norge for to år siden. Der ble den importert som en del av en flytting. Det gikk ikke som planlagt og bilen ble veldig dyr og importere til norge. Tror avgiftene var på 100.000. Siden jeg studerer i Svergie og kjenner familien som importerte bilen har jeg importert den til Sverige og skal nå selge den her.

Det finnes ikke service papirer fra Usa. Systemet er annerledes der bort og det er veldig uvanlig at man får servicepapirer når man har gjort en service.

Regnummer: CTK888"

Som jag tolkar det så har den stått i norge i två åt utan att ha blivit registrerad där, men jag kanske tolkar det fel.

Det verkar lite lurigt, men å andra sidan om allt stämmer och det inte är några dolda fel på den så är den ca 30% billigare än liknande svenska golfar.

Vad tycker ni? Är det värt att chansa trots att det inte finns någon dokumentation på servicar med mera?

Egenföretagare
999 Inlägg
18 januari 2011
#6
Be om chassie numret (VIN) och kolla den på www.carfax.com
Där kan du se om den varit krockad eller liknande i USA. Där ser du även all service som gjorts.


8 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#7
Chassie numret finns ju hos vägverket om man söker på regnumret. Det kostar alltså 35 dollar att få se uppgifterna på carfax? Kan ju vara värt ändå..

8 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#8
Tack så mycket för carfax tipset weeeman. Det kan ha sparat mig mycket pengar. Jag kollade den där och det är definitivt något väldigt lurigt med den. Det står att den blev totalförstörd i en krock 2007 om jag förstår det rätt.

http://i56.tinypic.com/2a8px8p.jpg

Kan någon tyda det här bättre än mig?

huh?
10 427 Inlägg
18 januari 2011
#9
In the United States, a salvage title is a form of vehicle title branding, which notes that the vehicle has been severely damaged and/or deemed a total loss by an insurance company that paid a claim on it. The criteria for determining when a salvage title is issued differ considerably by state. In a minority of states, regulations require a salvage title for stolen vehicles;[1] but, in others, it is issued only for losses due to damage. Under some circumstances, a salvage title denotation may be removed or replaced with a Rebuilt Salvage designation;[2] and cars imported to, or exported from, the United States may be issued a clean title regardless of history.

från Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Salvage_title

**

Som du skrev så bör bilen ha blivit krockad och har typ blivit inlöst av ett försäkringbolag.

Ägaren kanske fick ut pengar för den från försäkringsbolaget och sålde den till någon annan som exporterade den osv.
Senast redigerat av steifan (18 januari 2011)


223 Inlägg
18 januari 2011
#10
Total loss innebär en ordentlig smäll. Försäkringsbolaget tyckte att den inte var värd att reparera, eftersom de är helt säkra på att det kostar mer att reparera än att betala värdet för bilen.
Eftersom bilen är lite äldre, så kan det ju iof kosta mer att reparera den eftersom bilen inte är värd jättemycket. Men, en total loss brukar vara en ordentlig smäll. I vissa stater innebär det att man inte får registrera bilen igen, eftersom de inte anses säkra.
Be om foton och papper på alla reparationer. Har den reparerats på någon bra verkstad så kanske den är ok, har den däremot reparerats av någon meckarnisse så gör de allting så billigt som möjligt vilket innebär problem.

För att jag skulle köpa den bilen så måste den kontrolleras ORDENTLIGT av någon som vet, kanske någon Vw verkstad eller liknande. Det är ju ett argument för att pruta ned bilen ordentligt. Har själv en importerad bil i garaget, carfaxade den innan jag köpte den på plats. Dvs. den har inte varit krockad, däremot så kan jag aldrig sälja den till vanligt pris i Sverige, eftersom den är importerad ifrån Usa.


Trucker
2 710 Inlägg
18 januari 2011
#11
Carfax verkar ej kunna gå o "söka" upp svenska bilar? Testat slå in nåra.. men icke. Gör jag ngt fel eller?

Fart missbrukare

1 327 Inlägg
18 januari 2011
#12
Jag skulle inte köpa den bilen.

Importbilar har ofta en massa problem. Man vet aldrig om miltalet stämmer osv. Så serviceintervaller blir fel mm.

Om den är så billig och har legat på blocket sedan november utan att någon köpt den så är finns det nog en orsak till att den inte är såld.


223 Inlägg
18 januari 2011
#13
Aero T16 skrev:
Jag skulle inte köpa den bilen.

Importbilar har ofta en massa problem. Man vet aldrig om miltalet stämmer osv. Så serviceintervaller blir fel mm.

Om den är så billig och har legat på blocket sedan november utan att någon köpt den så är finns det nog en orsak till att den inte är såld.

Visst fuskas det nog mer med bilarna när de tas över gränser, eftersom en del människor inte kollar all historik.
Men du tror inte folk mätarskruvar sina svenska bilar?
Att säga att alla importbilar ger problem är nog att ta i, men just denna bil har ju varit ordentligt krockad så man kanske skall vara lite försiktig.

Nyimporterade bilar som säljs så fort de går över gränsen, dem skall man nog kolla upp lite extra.
En bil som privatimporterades för 6 år sedan och sedan dess ägts av samma ägare, importerades troligtvis för att andra länder har större utbud. En sådan skulle inte jag vara rädd att köpa i alla fall.


Trucker
2 710 Inlägg
18 januari 2011
#14
slowSwede skrev:
Aero T16 skrev:
Jag skulle inte köpa den bilen.

Importbilar har ofta en massa problem. Man vet aldrig om miltalet stämmer osv. Så serviceintervaller blir fel mm.

Om den är så billig och har legat på blocket sedan november utan att någon köpt den så är finns det nog en orsak till att den inte är såld.

Visst fuskas det nog mer med bilarna när de tas över gränser, eftersom en del människor inte kollar all historik.
Men du tror inte folk mätarskruvar sina svenska bilar?
Att säga att alla importbilar ger problem är nog att ta i, men just denna bil har ju varit ordentligt krockad så man kanske skall vara lite försiktig.

Nyimporterade bilar som säljs så fort de går över gränsen, dem skall man nog kolla upp lite extra.
En bil som privatimporterades för 6 år sedan och sedan dess ägts av samma ägare, importerades troligtvis för att andra länder har större utbud. En sådan skulle inte jag vara rädd att köpa i alla fall.

Kan bara hålla med dig! Idag skruvar svenskarna mkt mätare!! Man trodde att det skulle upphöra när alltfler bilar fick digitala mätarställningar, men icke wink Skruvar lika mkt! Tekniker gör allt möjligt! smile
En vanlig metod är att "kalle" kör mkt med sin bil, så ser han till att skruva med mätaren veckan innan  besiktningen wink Talar ur erfarenhet! Sätt det ske på en auktoriserad verkstad..

Just detta gör att jag ALDRIG kan vara säker på hur lång en bil har gått, numera..
Antalet ägare, bra servicehistoria är viktigare idag smile Bilarna å andra sidan är gjorda för att gå oxå.. speciellt dieslarna smile

Mvh
Senast redigerat av BMWgrabben (18 januari 2011)

Fart missbrukare


Sök