2446
Sök

Insprutning (EFI) på äldre amerikanare

19 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#1
Jag är sugen på att montera ett EFI-system i min Mercury Cougar 1968.

Det finns ett antal eftermarknadssystem att köpa, men vilket är bäst?

Någon som har eftermonterat insprutning på sin 1960-70-talare?

Hör av dig!

Ivar

Mercury Cougar Sweden - the Swedish Mercury Cougar 1967-73 registry: www.mercurycougar.se
Mercury Cougar Sweden på Facebook: www.facebook.com/groups/mercurycougar/

1 785 Inlägg
5 december 2009
#2
ivarj skrev:
Jag är sugen på att montera ett EFI-system i min Mercury Cougar 1968.

Det finns ett antal eftermarknadssystem att köpa, men vilket är bäst?

Någon som har eftermonterat insprutning på sin 1960-70-talare?

Hör av dig!

Ivar

Vad är ditt mål eftersom du vill montera ett EFI-system? Att få ner bränsleförbrukningen om minska utsläppen?

http://www.autoshop101.com/forms/h20.pdf

Vilken som är bäst är svårt att säga, de flesta testar bara ett system. Möjligtvis en firma som gör konverteringar kan svara på din fråga men frågan är om inte deras egen vilja av vad som ska vara bäst ger en viss påverkan av svaret. Det är också frågan om vad som är "bäst" i vilken avseende!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

152 Inlägg
6 december 2009
#3
Enklast är väl TBI då kanske...
Tidningen Wheels hade en artikelserie om just det för några år sedan, där de monterade på någon 70-talare...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 december 2009
#4
SevilleDiesel skrev:
Enklast är väl TBI då kanske...
Tidningen Wheels hade en artikelserie om just det för några år sedan, där de monterade på någon 70-talare...

Monterar väl inte Cheva grejjor på en Ford heller mad

Sitter det för motor i Cougarn? Enklast borde ju vara att ta rubbet från en 5,0 men som någon frågade vad är syftet? Ekonomi, prestanda eller bara få slippa förgasarn???
Jag har gjort diverse konverteringar på äldre Chevrolet 305/350 maskiner där jag monterat både TBI och TPI anläggningar med gott resultat. Har även funderingar på att montera insprutning på min -69´a Musse med 351W.
Senast redigerat av hotrodder (6 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

19 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#5
Tack för tipsen och frågorna!

Huvudanledningen till övergång till EFI är att slippa förgasaren. Jag gillar inte förgasare.
Dessutom blir det lägre bränsleförbrukning med EFI.

Motorn kommer sannolikt att bli en 302:a på ca 350 HP.

Vad jag menar med "bäst" är följande:
# Driftsäkert
# Enkelt att ställa in, alternativt ett "självlärande system"

Edelbrocks är kostsamt och verkar lite småkrångligt att konfigurera;
http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/35210/10002/-1#

Mass-Flo-EFI:s är billigare och verkar smidigare;
http://www.massfloefi.com/mass-flo-syst … ystem-p-17

Mercury Cougar Sweden - the Swedish Mercury Cougar 1967-73 registry: www.mercurycougar.se
Mercury Cougar Sweden på Facebook: www.facebook.com/groups/mercurycougar/

19 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#6
Hittade denna lista på en mängd EFI:ar: http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp … n_systems/

Mercury Cougar Sweden - the Swedish Mercury Cougar 1967-73 registry: www.mercurycougar.se
Mercury Cougar Sweden på Facebook: www.facebook.com/groups/mercurycougar/

1 Inlägg
5 februari 2011
#7
Hittade detta när jag sökte till cadillac egentligen, har ingen aning om det är något att ha, men det var billigare än edelbrocks...

http://www.thepartsbin.com/catalog/?D=m … ection+kit



Sök