3784
Sök

Spricka i fronten, hur skall jag gå till väga?

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Hej!

Efter en bogserings olycka så sprack min front, en spricka på ca 10cm.
Sitter ganska jobbigt till dock, men min fråga är hur jag ska kunna laga detta.

Plastsvetsa, limma ihop med starkt lim eller vad tkr ni? hmm
Har funderat på plastsvetsning men jag är inte riktig helt 100% säker på om jag förstått hur man ska gå till väga med de...

Ngn får gärna förklara för mig om det nu är de ni rekommenderar.

Här är e iaf en bild på själva "sprickan"....

http://data.fuskbugg.se/skalman02/___Picture%20293.jpg

Tack på förhand!!!
Senast redigerat av LINGSTROM (3 februari 2011)

558 Inlägg
3 februari 2011
ta en bit av typ hönsnät fast som har mindre hål och är lite stabilare. så lägger du ut de och bränner fast de med lödtången:) sen använder du plastlim och sen spacka och slipa:)

1 325 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Normark skrev:
ta en bit av typ hönsnät fast som har mindre hål och är lite stabilare. så lägger du ut de och bränner fast de med lödtången:) sen använder du plastlim och sen spacka och slipa:)

Thanks ;D
Blir att pröva detta!!!

Mvh

2 788 Inlägg
3 februari 2011
Om du ska använda lim är jag nyfiken på vad för slags lim du kommer att använda smile Vad är fronten gjord av för typ av plast?

1 327 Inlägg
3 februari 2011
Glasfiberväv/nät och glasfiber på baksidan bör hålla tillräckligt.

1 325 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Om du ska använda lim är jag nyfiken på vad för slags lim du kommer att använda smile Vad är fronten gjord av för typ av plast?

Prövade med lite epoxy lim, risken att det "håller" är inte stor men jag försöker med de jag har här i garaget tänkte jag.
Nå mjukplast tongue Vet faktiskt inte exakt vad det är för plast, men det är iaf hemskt mjuk tongue

Aero T16 skrev:
Glasfiberväv/nät och glasfiber på baksidan bör hålla tillräckligt.

Var inne på det själv ett tag, lät faktiskt som det bästa alternativet just nu.
Blir att hämta lite glasfiber och nät osv imorgon smile

Nu skall jag fortsätta med småpillet på bilen, håller just nu på att slipar och tar bort gamla packningar på avgassidan.
Även målat bromsoken svarta ;D

Mvh

2 788 Inlägg
3 februari 2011
Är det en mjuk plast som du beskriver det eller rättare sagt "fet" är risken stor att det inte kommer att hålla med glasfiber (polyesterplast) heller smile

1 325 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Är det en mjuk plast som du beskriver det eller rättare sagt "fet" är risken stor att det inte kommer att hålla med glasfiber (polyesterplast) heller smile

Aiight, alltså grejen är den att när fronten väl är på plats så rör den sig inte ett skit, sitter även ett sorts galler som skruvas fast vid sprickan så det är riktigt stabilt där.
Ska pröva mig fram med olika metoder, plastsvetsning är det jag tror kommer fungera bäst dock.

Tror nog jag prövar plastsvetsning imorgon ;D

1 325 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Nu är fronten "hel" igen smile
Limmade på en halvtub epoxy lim igår kväll.

Och min snälla far hade kikat på detta idag i garaget om det höll ihop och givetvis så gjorde det de, dock så la vi dit några nät bitar av tjockare slag för att få det mer "stabilt".

Jätte tack för era tips smile
Kika in min projekt tråd och kolla hur lagningen blev, tog inget kort idag så det kommer imorgon isf ^^

Mvh

18 Inlägg
5 februari 2011
vad jag har hört när man lagar sprickor ska man borra hål längs med sprickan så den inte fortsätter spricka sen glasfiber på de o vanligt spackel men de fixade sig ändå ju smile men ändå bra tips om de skulle inträffa igen smile
Senast redigerat av pimps (5 februari 2011)

1 325 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
pimps skrev:
vad jag har hört när man lagar sprickor ska man borra hål längs med sprickan så den inte fortsätter spricka sen glasfiber på de o vanligt spackel men de fixade sig ändå ju smile men ändå bra tips om de skulle inträffa igen smile

Thanks smile
Japp och det blev sjukt bra!! ;D

Mvh

Sök