2998
Sök

Inför besiktning 2011

50 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#1
vad borde man tänka på om man har en stylad/trimmad s14 med dumpventil och lite effektökning, när man ska besikta? dumpventil är som sagt inte godkännt... och för att dra ner effekten lite så funderar jag på att strypa styrluften till turbon tongue vad borde jag mer tänka på?

33 Inlägg
6 februari 2011
#2
Avgasvärden om man har en öppen dump!

mvh


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
6 februari 2011
#3
Skulle nog inte oroa mig nått nämnvärt med dom modsen, är det möjligt så skulle jag rekommendera att skruva ner laddtrycket till orginal.

Dumpen bör inte spela nån roll så länge den inte läcker på tomgång.

- Time Attack -

33 Inlägg
6 februari 2011
#4
vissa bilar kan få för fet bränsleblandning med öppen dump eller jag kanske har fel? men åk in och testa
skriv gärna resultatet smile


474 Inlägg
6 februari 2011
#5
v_8 skrev:
vissa bilar kan få för fet bränsleblandning med öppen dump eller jag kanske har fel? men åk in och testa
skriv gärna resultatet smile

Det stämmer, det blir fetare blandning när den dumpar. Men gör den det på besiktningen när den står still? wink
Tror inte det ska vara några problem iaf! smile


8 251 Inlägg
6 februari 2011
#6
NIzmO skrev:
Dumpen bör inte spela nån roll så länge den inte läcker på tomgång.

Har man öppen dump så är det bästa att plocka bort den helt vid besiktning. En dump kan innebära en i bästa fall 2 för otillåten ändring om den som besiktar är på det humöret.


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
6 februari 2011
#7
Alka0512 skrev:
v_8 skrev:
vissa bilar kan få för fet bränsleblandning med öppen dump eller jag kanske har fel? men åk in och testa
skriv gärna resultatet smile

Det stämmer, det blir fetare blandning när den dumpar. Men gör den det på besiktningen när den står still? wink
Tror inte det ska vara några problem iaf! smile

utifrån vad man läser på div forum så är det just dumpen som brukar ställa till problem
och gör att dom får ett stort problem att få igenom bilen på bes igen

Kör fort så hinner inget hända...

474 Inlägg
6 februari 2011
#8
Growe skrev:
Alka0512 skrev:
v_8 skrev:
vissa bilar kan få för fet bränsleblandning med öppen dump eller jag kanske har fel? men åk in och testa
skriv gärna resultatet smile

Det stämmer, det blir fetare blandning när den dumpar. Men gör den det på besiktningen när den står still? wink
Tror inte det ska vara några problem iaf! smile

utifrån vad man läser på div forum så är det just dumpen som brukar ställa till problem
och gör att dom får ett stort problem att få igenom bilen på bes igen

Så kan det vara. Dock tror jag inte det är för avgasvärdena då det inte ska ändras på tomgång för att man har öppen dump..


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
6 februari 2011
#9
Alka0512 skrev:
Growe skrev:
Alka0512 skrev:

Det stämmer, det blir fetare blandning när den dumpar. Men gör den det på besiktningen när den står still? wink
Tror inte det ska vara några problem iaf! smile

utifrån vad man läser på div forum så är det just dumpen som brukar ställa till problem
och gör att dom får ett stort problem att få igenom bilen på bes igen

Så kan det vara. Dock tror jag inte det är för avgasvärdena då det inte ska ändras på tomgång för att man har öppen dump..

är verkligen den anledningen dom bryr sig om eftersom en sån ändring sätter avgasintyget ur spel och bilen går inte igenom pga avgasreningen ändras

personligen har jag lite svårt att fatta ens varför man monterar skiten från börjarn

Kör fort så hinner inget hända...

50 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#10
Growe skrev:
Alka0512 skrev:
Growe skrev:

utifrån vad man läser på div forum så är det just dumpen som brukar ställa till problem
och gör att dom får ett stort problem att få igenom bilen på bes igen

Så kan det vara. Dock tror jag inte det är för avgasvärdena då det inte ska ändras på tomgång för att man har öppen dump..

är verkligen den anledningen dom bryr sig om eftersom en sån ändring sätter avgasintyget ur spel och bilen går inte igenom pga avgasreningen ändras

personligen har jag lite svårt att fatta ens varför man monterar skiten från börjarn

det är ju en rolig grej, på japsbilar så ska de ju nästan sitta en original som hörs ordentligt. men åter till ämnet, jag vet att jag fick en 2:a på besiktningen när min gamla s70 hade dumpventil (ej återcirkulerande) detta ansågs vara "läckande vevhusventilation". tog bort dumpen, monterade en skruvmejsel i hålet + satte tryckslangen till insuget på skruvmejslens bitts... besiktningsmännen stod länge å kliade sig i huvudet innan dom godkännde bilen big_smile

33 Inlägg
6 februari 2011
#11
ne på tomgång kanske värdena blir bra men när dom mäter på varv? och även chippet kan ställa till det också men det kanske blir hur bra som helst också. äh kör in den och testa bara


33 Inlägg
6 februari 2011
#12
oj fick för mej att du skrev att du hade chippat den sorry.


474 Inlägg
7 februari 2011
#13
v_8 skrev:
ne på tomgång kanske värdena blir bra men när dom mäter på varv? och även chippet kan ställa till det också men det kanske blir hur bra som helst också. äh kör in den och testa bara

Den borde ju inte dumpa vid 2500rpm utan belastning.. ?
Men som tidigare sagt kan det säkert vara att man ändrar avgasintyget eller vad nån skrev, Men är inte för att värdena är fel när dom mäter är ja rätt säker på


1 196 Inlägg
7 februari 2011
#14
När jag besiktade min 850 med öppen dump så spände jag bara upp fjädern


Sök