3498
Sök

Hur funkar värdering av försäkringsbolag pga krockade med bilen

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 januari 2011
Ni vet väl att värderingen skall baseras på utpriser i bilhallarna?

Du ska teoretiskt sett ha ut precis så mycket pengar att du ska kunna knalla in på en auktoriserad Mercedes-handlare och plocka ut en bil med samma miltal, skick och utrustning. Inga jävla "skrothög på Blocket eller kvd"-pengar.

Påminn dom om det, att bilhandlarpriser gäller, och stå på dig! Viktigt att vara envis som fan smile

62 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
det känns lite som om de gör exakt vad de vill

62 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
hur kan man bevisa att de måste gå efter vad en sådan bil kostar på en auktoriserad verkstad MB

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 januari 2011
Andromeda skrev:

Du ska teoretiskt sett ha ut precis så mycket pengar att du ska kunna knalla in på en auktoriserad Mercedes-handlare och plocka ut en bil med samma miltal, skick och utrustning. Inga jävla "skrothög på Blocket eller kvd"-pengar.

Påminn dom om det, att bilhandlarpriser gäller, och stå på dig! Viktigt att vara envis som fan smile

Ja man ska ju ersättas med en likvärdig bil  eller ekonomisk ersättning så man kan köpa en bil som är likadan den försäkringsbolaget löst in.

Fattar inte hur dom värdera då det ofta är en massa tusingar under vad man får ge för likvärdig bil.

Tror dom spelar på att kunden inte har nån koll. Men som kund kan man sätta sig jävligt på tvären om det vill sig illa

2slow

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
12 januari 2011
Andromeda skrev:

Ge mig en länk till ett bolag som har detta i sina villkor, för det har jag aldrig hört eller läst!

/Mattias

711 Inlägg
12 januari 2011
Vad jag har hört så ska försäkringsbolagen ersätta efter vad motsvarande bil kostar hos handlare,
inte privat.

2 976 Inlägg
12 januari 2011
Hört? Det håller inte i rätten... Det enda jag LÄST i olika villkor är termen "marknadsvärde".
Prova att byta in en bil hos en handlare 2min efter du köpt den. Då är värdet helt plötsligt ca 20-30k mindre. Vad är då marknadsvärdet på en bil? Där är dilemmat, och därför finns det oberoende värderings-snubbar som man kan hyra in vid tvist i såna här mål..

/Mattias

711 Inlägg
12 januari 2011
matteeee skrev:
Hört? Det håller inte i rätten... Det enda jag LÄST i olika villkor är termen "marknadsvärde".
Prova att byta in en bil hos en handlare 2min efter du köpt den. Då är värdet helt plötsligt ca 20-30k mindre. Vad är då marknadsvärdet på en bil? Där är dilemmat, och därför finns det oberoende värderings-snubbar som man kan hyra in vid tvist i såna här mål..

Ja men det är alltid rykten vid sådana här frågor,ingen vet riktigt vad dom går efter.
Det är allt från priser på blocket och till vad marsianer kan betala....

2 976 Inlägg
12 januari 2011
Mjae, det finns ju villkor som man får svart på vitt när man tecknar en försäkring. Sen är det såklart en gråzon, men nåt skrivet att det SKA va bilhandlarpris har jag aldrig sett någonstans..

/Mattias

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 januari 2011
matteeee skrev:

Men du ska ju få pengar för din krockade bil för att KÖPA en ny bil roll

Vad fan har handlarnas inbytespriser med saken att göra då? Det är deras utpriser i bilhallen man går efter.

62 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
här har du länken till försäkringsbolaget http://www.mercedes-benzforsakring.com/

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 januari 2011
MrJR skrev:
här har du länken till försäkringsbolaget http://www.mercedes-benzforsakring.com/

Ja, där kan man läsa att man ersätter bilen på vagnskadeförsäkringen med marknadsvärdet +20% om bilen är äldre än 2 år eller gått längre än 4000 mil, vilket ju är rätt generöst.

Det här med marknadsvärde har varit uppe i ARN ett flertal gånger. Ett försäkringsbolag kan ju inte hävda att ett marknadsvärde är lägre än vad bilarna står ute för i hallarna. Speciellt inte ett bolag för "märkesförsäkring". Det är samma sak som att erkänna att bilhandlarna ligger över marknadsvärdet.

2 Inlägg
8 februari 2011
Hej
Om du inte är nöjd med vad försäkringsbolaget har värderat bilen till kan du vända dig till Handelskammaren och låta en opartisk värderingsman göra en värdering av din bil.
Här finns en sådan i Skåne
http://www.schiebler.se/index.php/vardering
Detta kan vara speciellt värdefullt om du har en veteranbil eller sportbil som är svårt att sätta ett värde på.

Sök